Värt att plantera under björkar?

MiniLi

Trådstartare
Jag har ett hörn i trädgården där jag vill plantera ett gäng stora buskar + anlägga en "skugg"rabatt. Men - det står ett gäng rejäla björkar där och omkring. Är det ens någon ide att plantera nåt?
Björkar ska ju vara väldigt törstiga, kommer de andra växterna ha en chans?

Växterna jag vill plantera där är dels rhododendron och så någon form av storvuxna buskar som kan skymma en ful hörna.. Har också tänkt på lite olika skuggtåliga perenner.. Men inte hunnit fundera så mycket på sorter än.

Vad tror ni?

Sv: Värt att plantera under björkar?

Rhododendron, har du sur jord? Annars kan du glömma det direkt, de trivs i jordar med sur pH-halt, annars blir det inget av dem.

Finns en del skuggtåliga perenner, och även ett system för hur man får dem att etablera sig, förklarar gärna utförligare senare:)

Nä men det finns ju sur jord att köpa på påse ;)
Har redan tre stycken hemma men som jag vill flytta till en annan plats.

Var på plantskolan idag och fick hjälp med björkproblemet! Det blev "Finlands vita ros". Hoppas det funkar..

Fast den sura jorden på påse ändras snabbt:) det är bara ett jävligt fult trick från plantskolorna det där med att lägga i lite surjord i planteringshålet, samma med allt annat med "rosjord" och de där specialjordarna. Den enda gången det har betydelse är när man planterar i kruka, och inte ens då skiljer det sig så mycket.

Men rosen ska nog funka:)

Alla min försök att plantera kloss inpå björkar har misslyckats. Min svärmor som är ett riktigt trädgårdsorakel hävdar att det beror på björkarnas enorma vattenbehov, dvs det blir inget över till kompisarna runt omkring. Synd tycker jag som gärna skulle ha en klematis klättrande på björkstammen.

Ja precis. Men rosen som jag valde är en sån där tålig sak som tydligen ska överleva det mesta ;)
Jag hoppas de kommer trivas, för i det här hörnet får de gärna sprida sig hej vilt!

Ska bara få ner dem i backen.. Jävligt mycket rötter i vägen när man gräver :devil:

Jasså det är så.. Har undrat några gånger om det verkligen kan spela så stor roll..

Jag har tre rhododendron här hemma, planterad i vanlig jord. De växer inte alls mycket utan är fortfarande mkt små. Därför tänkte jag sätta om dem i sur jord.. Du menar alltså att det inte kommer göra skillnad?

Samma med rosjord? Jag trodde den innehöll specialanpassad gödsel eller nåt sånt?

Den jorden du lägger till rhododendronen består av mestadels torv, vilket förmultnar ganska fort och relativt fort har du din vanliga jord igen och då trivs inte växten.

Rosen kan du lika gärna lägga lite hästgödsel till och plantera i din vanliga jord.

Om man tar jordanalyser på plantjord ser man ganska fort att den är relativt värdelös, mest torv och lite sand. Det man ska göra är att välja växt efter jorden man har och sedan möjligtvis gödsla den jorden, helst med naturgödsel.

Så dina rhododendron kommer aldrig att trivas, om du inte har en hörna med barrträd som stått där länge tex.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har precis köpt ett radhus och inser ju nu när snön precis försvunnit och gräset börjat växa att jag nog borde lära mig nåt om...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 188
Trädgård & Växter Jag tänkte köpa mig en liten rosbuske när jag upptäckte att det finns en hel uppsjö av olika sorter och blev helt vilsen... Finns det...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka