Varsel om strejk inom hästnäringen

Sv: Varsel om strejk inom hästnäringen

Oj! :eek:
Undrar hur det blir när hästfolk strejkar? Det är ju inte direkt så att man kan stänga av hästarna fast de inte ger någon inkomst!
Undrar om det är som i sjukvården, alltså att man inte får strejka så mycket att "levande" tar skada?

Blir intressant att se i allafall! Och det är nog i många avseenden bra, arbetsvillkoren och lönen är ju ofta ingen höjdare när man arbetar med hästar! :crazy: Men å andra sidan tror jag många glömmer att om det blir ett rejält lönelyft för de som jobbar med hästar, tex ridinstruktörer, då blir ju kostnaden högre för ridlektioner, inackordering, träning osv. Är vi hästmänniskor medvetna om det?

I de allra flest fall så finns det en stallägare/hästägare/styrelse som har det egentliga tillsynsansvaret för hästarna... så då blir det för dessa personer att själva sköta om hästarna - 9 Juli är det ju lätt att släppa ut djuren på bete om man inte har tid/ork/lust att mocka själv :D

Just ja, bete! ;)
Det blir ju rätt tandlöst att ta ut folk i strejk i ridhästbranschen på sommaren! Skulle ju kännas rejält mycket mer att göra det typ över jul/nyår? :devil:
Kan ju tänka mig vad kul en hel drös idellt arbetande styrelsemedlemmar skulle tycka det var med "rullande schema" och jobba gratis över storhelger!

Något jag tycker är jäkligt är om det blir blockad och unga människor som inte ens är med i fack/A-kassa inte får jobba och inte heller får strejkkassa! Då skulle en sådan åtgärd kännas horribel tycker jag, att offra oskyldiga! Och hur sugna skulle då de människor utan en chans till ersättning då bli att ens vilja gå med i facket och förbättra villkoren?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det behövs göras mer för att stimulera hästsporten till att bli en växande näring, skriver de moderata riksdagsledamöterna Cecilia...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Haninge kommun är en av landets mest hästtäta kommuner. Nu ska kommunen ta fram en ny och bättre hästpolicy. Det ska stå hur byggregler...
Svar
0
· Visningar
764
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den föreslagna omregleringen av spelmarknaden riskerar att drabba den svenska hästnäringens mycket negativt ekonomiskt, skriver...
Svar
0
· Visningar
528
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det nyårsafton - natten som för många hästar och hästägare är årets mardröm. Här återpublicerar Ridsport material kring...
Svar
0
· Visningar
347
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama