Vars vill vi resa?

pepp

Trådstartare
Jag och pojkvännen är sugen på att dra en resa till sommaren (om jag lyckas skramla ihop pengar)

Vi var i Peniche i Portugal 2013 i mitten av oktober. Det gillade vi skarpt, även om det kunde fått vara varmare.

Det var bra prisklass, bra mat och det fanns saker att göra - vi vill inte bara ligga på en strand och steka. Utan hitta på saker, som i Peniche då vi surfade halva dagarna :)

Vi är öppna för förslag men ratar t.ex Turkiet.
Gärna mindre städer, vi har även varit till London, men det var för mycket storstadsstress...

Sv: Vars vill vi resa?

Nice är en av mina favoritstäder här i världen, så har ni inte varit där måste ni dit! Dock blir det väääldigt varmt sisådär juli-augusti, så jag skulle nog råda er att åka i början av juni eller mot mitten av september. Där finns i alla fall god mat, mycket intressant kultur, bra shopping, fin strand (obs! Stenstrand!) och dessutom bra förbindelser till andra utflyktsmål såsom Monaco, Cannes och Italien.

Annars är Sardinien, Amalfi-kusten eller italienska rivieran trevligt, men återigen blir det väldigt varmt i de krokarna om sommaren...

Puttar upp denna tråd igen. Vi är fortfarande inne på Spanien. . tänkte hyra bil i malaga och bila ner längst kusten. Men nu när vi kikar väder så verkar det ju bara ligga runt 20 grader i början av juni då vi tänkt åka... minns när vi var i oktober, då frös jag konstant :D

Prag kanske? Har aldrig varit där själv men känner andra som varit. Mycket sevärt och läskigt billigt :D

Var i malaga i januari och hade 20 grader... Sa jag skulle inte oroa mig om jag var du ;)

Var det varmt o skönt? :D jag vill ju kunna gå i kjol och inte jeans, tröja och jacka! haha.

Jag håller med nexxa om Prag! Har ni inte varit där, tycker jag ni ska åka dit <3.

För övrigt - bra tråd! Funderat på att starta en likadan själv, jag och pv vill också ut och resa i sommar och åker också gärna till mindre städer, även om storstäder också går bra, men där man kan göra saker också, bara ligga på stranden/vid poolen är inget för oss. Det viktigaste är maten, det ska vara ett land med spännande, god och hälsosam mat!

Hoppas det är okej att jag halvlånar tråden lite, vi verkar ju vilja samma, som sagt!

//r

En kursare till mig berättade att hon och hennes pojkvän skulle till Rumänien i en månad i sommar. De skulle kampa i björntäta områden :D Men Rumänien är nog något man inte tänker på, inte bara städerna (Prag tycks nämnt redan i tråden), städerna är säkert vackra men landsbygden har nog också mycket att ge. Och rent spontant känns det väldigt billigt resemål. I annat fall finns ju grannlandet Moldavien (även om engelskspråkigheten inte verkar vara så hög här) det är ju ett av Europas fattigaste land just nu så lite turism kan de väl behöva :p

Men Rumänien är nog något man inte tänker på, inte bara städerna (Prag tycks nämnt redan i tråden)

Vet inte om jag missförstod dig, men vill bara inflika; Prag ligger i Tjeckien, inte i Rumänien:).

----
Åh, det är så många ställen jag vill åka till, så svårt att bestämma sig!

//r

Ska tillägga att vi inte är intresserade av att gå runt och kolla på massa byggnader utan mer göra aktiva saker som tex surf osv :)

Klättra i Spanien kanske? Har inte varit där själv men hört mkt bra om El Chorro och finns ju många fler platser.

*kl*
Om man får komma med ett lite annorlunda förslag skulle jag vilja tipsa om Andorra på sommaren. Grymt bra priser på femstjärniga hotell (de står nästan tomma), superpåkostad huvudstad (Andorra la Vella), rena fina gator, fin shopping, bra restauranger och helt öde, fantastiska Pyrenéer precis utanför huvudstaden. Vandra, cykla, åk bil på små utflykter in i Frankrike eller Spanien?

Jag hade nog undvikit Prag på sommaren, framförallt om ni inte är intresserade av byggnader och om ni inte är sugna på att smälta bort i stora folkmassor :D

Annars håller jag med om att Nice är värt ett besök, men det är generellt sett väldigt dyrt runt Nice/Cannes eftersom det ligger där det gör och har rätt många rika besökare :) Det är dessutom jättefint även bort mot Marseille och Camargue där det går att bila runt både längs kusten och längre upp i bergen. Saker att göra är jag däremot något sämre på, men det finns en hel del roliga vingårdar, Camargue är coolt med sina hästar och sitt djurliv (det går att rida ut på dagsritter där).

Jag är lite osäker på prisläget i dagsläget (antagligen rätt dyrt men det varierar nog något beroende på när ni åker, med vilket bolag och vart ni bor), men vill ni ex surfa och göra utflykter så rekommenderar jag nog San Sebastian i Spanien (atlantkusten uppe vid franska gränsen). Utfint och väldigt bra surfing :) Dessutom är det enkelt att åka till Frankrike eller till exempelvis Bilbao om ni vill se något annat.

Sen vet jag inte riktigt, men jag har fått för mig att det är något kyligare längs atlantkusten än vid medelhavskusten, så det kanske kan vara värt att dubbelkolla temperaturerna (för jag är konstant varm så jag är en dålig värdemätare :D)

Senast ändrad:

Jag håller med nexxa om Prag! Har ni inte varit där, tycker jag ni ska åka dit <3.

För övrigt - bra tråd! Funderat på att starta en likadan själv, jag och pv vill också ut och resa i sommar och åker också gärna till mindre städer, även om storstäder också går bra, men där man kan göra saker också, bara ligga på stranden/vid poolen är inget för oss. Det viktigaste är maten, det ska vara ett land med spännande, god och hälsosam mat!

Hoppas det är okej att jag halvlånar tråden lite, vi verkar ju vilja samma, som sagt!

//r

Det låter som att ni skulle uppskatta ex Marseille, Nice eller Lyon med omgivningar. T.ex är både Arles och Aix-en-Provence på bilavstånd från Marseille och det finns mycket rolig mat att upptäcka (och lokala viner)

Senast ändrad:

Tack för tipsen! Jättebra att du skrev om det, för vi har varit inne på att åka på något vinrese-liknande innan, men så har vi glömt det! Så tack! Ska kolla upp ställena du skrev om. Aix-en-Provence då tänker jag på böckerna av Stig O Blomberg... Det låter lockande.

Gabbi: Andorra låter intressant, tycker jag! Men hur tar man sig dit?

//r

Jag skulle flyga till någon trevlig stad i närheten och hyra en bil.(Bordeaux, Barcelona, Beziers) Mycket av behållningen är just att bila in i Andorra tycker jag.

Tack för ditt svar! Det får vi fundera på!

Vi diskuterar fram och tillbaka här hemma och kom in lite på ifall man kanske skulle kombinera Grekland och Turkiet? Tar gärna emot tips angående de länderna!

Grekland har jag/vi varit i flera gånger och älskar, dock på rätt så samma plats, känner att någon ny ö kanske skulle vara på sin plats... och då som sagt kanske en av dem som ligger nära Turkiet och så kombinera lite där... Turkiet har vi aldrig vart i, men är nyfikna på landet/maten!

Vi vill åka nånstans där det inte är så exploaterat helst om det går att komma ifrån! Samtidigt inte en ö med tre hus på... utan lite lagom!

:)

Ska tillägga också att vi har inte på nåt sätt snöat in på detta, utan flera tips vart som helst tas tacksamt emot!

//r

Nu har vi bokat våran resa och det slutade med Malaga till slut! Vi kommer vara borta 2½ vecka!
Nu är det bara att börja kolla upp vingårdar och saker att göra :banana:

Vi drog några dagar till Granada när vi for till Malaga. Det går billig buss. Hett tips om ni gillar att se häftiga gamla städer, dessutom så är det en livlig studentstad.

Liknande trådar

Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka