Varning till er med kaniner!(Riktigt äckligt!)

S

Sonita

Vi tog som vanligt med kaninerna till landstället, och redan dagen efter märkte jag att våran gamling Tito (sju år) inte var sig själv. Han är kastrerad och har alltid varit lite trög. Men nu satt han mest i ett hörn. När jag skulle lyfta upp honom efter två dagar märkte jag att nedre delen av magen var uppsvälld på nåt sätt. Vart riktigt orolig, men veterinären var först tillgängig dagen efter. Han hade ju självklart ingen tid förens tre dagar, på torsdagen. På onsdagen upptäckte jag något som jag helst vill glömma. En spyfluga hade lagt ägg I min älskade kanin. Dte var inte speciellt trevlig att se larverna krypa i honom, då de gjort ett hål och bosatt sig i. Larverna var borta när vi kom till veterinären, men han trodde att de berodde på att Tito var lös i magen. Så se upp med era kaniner. ville bara varna!

Usch! Precis som med Masses får då!

Hoppas han mår bra nu!

Jodå, kompisen var på honom hela tiden så han vart pälslös och fick en del sår, men vi särade ju på dem. Nu är det bara fint, han blev ju riktigt smal ett tag men nu är magen tillbaka igen :smirk: Och båda kaninerna är vänner :)

ja sånt måste man vara jätte noga med! min familj hade en angorakanin och ni vet med den pälsen :smirk: är det inte lätt att se allt. men iallafall upptäckte dom ett sår och inuti det blomstrade det snart med larver. det går jätte fort. han fick avlivas trots försök med att spola ut larverna och annat. så var noga med visiteringen, speciellt i rötmånaderna. kram

Fy vad äckligt :love:

HAr visserligen ett marsvin men han har varit lös i magen nu ett tag och därför fått massor med klet så det var stora toffsor med skit och annat klet :crazy:

Vad glad jag är att jag klippte bort allting och sedan tvättade honom hypernoga igår innan jag läste det här :crazy:
Då skulle det vara ännu äckligare än det redan var :crazy:

Har länge varit orolig för att det ska hända min snutt som har känslig mage. Kollar honom varje dag, både hemma och på lantstället (han bor i och för sig inomhus men är ju i utebur på dagarna).
Tur att det gick bra för din kanin!

Det där hände min kanin också..Maskarna åt upp henne inifrån så vi var tvugna att avliva henne :(

Lånar knappen.

Samma sak hände en av våra hönor idag! Imorse upptäckte min man att den ena gammelhönan var kladdig i baken och när han kollade närmare (hon bara stod o glodde i stallet) såg han en massa larver. Vi nackade henne direkt. Superäckligt!

Liknande trådar

Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 280
Senast: Maddix24
·
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
2 000
Senast: Gunnar
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
967
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama