Varning för hönät.

DarkInNight

Trådstartare
Jag provade häromveckan Hansbos småmaskiga rundbalsnät de precis lanserat.

Efter fem dagar hade det blivit två stora hål och det läskiga är att nätet "maskat" upp sig och maskorna blev flera meter långa fulla med höbös. Dvs svårt att med ögat skilja hö från maska.

Jag hoppas verkligen inte någon av hästarna fått i sig någon del av detta.

Jag reklamerade såklart nätet och fick till svar att jag skulle ha hängt upp allt. Hur? Ja någon typ av ställning. Till rundbal på 200-600 kilo? Ja.

Hur nu jag skulle lyckas lyfta upp ett halvt ton ovanför marken och hur det skulle få nätet att inte maska upp förstår jag inte, men vi kan ha missförstått varandra.

Vill iaf varna andra hönätanvändare, håll koll så inte nätet maskar upp sig så hästarna får i sig de extremt långa trassliga trådarna som blir.

Samma sak blir det med Börjes småmaskiga nät.
Nu hade jag bara de små näten med plats för 10-15 kg hö.
Men när det blev ett hål i nätet så trådades nätet upp så som du beskriver, så jag vågade inte fortsätta använda dem.

De enda nät jag tycker håller tillräckligt bra är de från cajsas shop. De har jag inte fått ett enda hål i.

Så det finns alltså fler som säljer den typen av nät, livsfarligt :(

Jag har tidigare köpt ett grönt nät, kommer inte ihåg tillverkare, det maskar inte heller upp sig utan går rakt av - som det ska.

Det är därför man köper containernät istället. Lite meck med att få ihop till den formen man vill ha kanske, men lätt värt det! När vi serverade halm i en foderhäck ute i hagen la vi bara nätet ovanpå och fäste i sidorna. Fungerade kanonbra!

Golfnät har jag också använt. Fick det gratis från golfbanan när de bytte ut sina nät. De var kanonbra de också, gjorde flera små nätpåsar av dem. Fast jag har lyckas tappa bort dem (läs, de försvann mystiskt från min box samma dag som jag skulle flytta :grin:) och nu lär det väl dröja innan golfbanan bygger om igen.

Det är därför man köper containernät istället. Lite meck med att få ihop till den formen man vill ha kanske, men lätt värt det! När vi serverade halm i en foderhäck ute i hagen la vi bara nätet ovanpå och fäste i sidorna. Fungerade kanonbra!

Golfnät har jag också använt. Fick det gratis från golfbanan när de bytte ut sina nät. De var kanonbra de också, gjorde flera små nätpåsar av dem. Fast jag har lyckas tappa bort dem (läs, de försvann mystiskt från min box samma dag som jag skulle flytta :grin:) och nu lär det väl dröja innan golfbanan bygger om igen.

Jag tror jag har lite containernät någonstans , men det är små knutar på mitt och det gillar jag inte.
Har du så på ditt också?

@jis googla på orden "Gävle" och "nät" så kommer nog ett företag upp.

Nä, jag har inga knutar på. Det är ett helt vanligt slätt nät i nån slags polyester eller nått. Brottstyrka på många ton och ca 2*2 maskor. Köpte direkt av ett åkeri.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Offentliga verksamheter
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka