VARNING!!! Djurplågeri!!

Misiaczek

Trådstartare
sitter här och fäller massa tårar, råkade trycka på en väns länk på facebook och fick då se denna hemska video :cry::cry:

http://www.fakt.pl/Kreca-psami-by-pozegnac-zime-FILM-18,artykuly,147131,1.html

Det är från en polsk nyhetssajt om djurplågeri...där dom skriver hur folk i Bulgarien tar farväl av vintern. Detta är alltså en tradition hos dom, som förbjöds 2006, men ändå hålls den fortfarande vid liv i vissa byar....

Det är skäär i hjärtat att se detta, fyfaan för dessa avskyvärda människor... jag skäms att kalla mig själv människa när jag ser sånt här.........

Vet inte varför jag startade denna tråd egentligen...men nä fy blev helt shockad när jag såg det..kunde inte se klart hela videon... :cry:

Sv: VARNING!!! Djurplågeri!!

"Traditionen" kallas för Dog Spinning på engelska, finns tydligen klipp om detta på youtube till och med :crazy:
I videon så har dom snurrat ett rep, och längSt ner i öglan stoppar dom in hunden så repet ligger runt magen liksom, och så släpper dom repet så det snurrar ut sig själv och hunden får sig världens snurr alltså... och till sist ramlar hunden ner i vatten...och sen fiskar dom upp hunden och kör igen..... Jag hann bara kolla början av videon och då hann dom göra det två gånger... så vet inte vad som händer vidare i videon faktiskt... Vet inte om dom har för avsikt att döda, eller om hunden ens dör av detta.....men det ser väldigt plågsamt ut i alla fall :cry:

Blir bara så j*vla förbannad när jag ser sånt här.... att människan inte har mer vett i skallen än att komma på traditioner som har med djurplågeri att göra..:mad:

Jag kunde inte se att det va en film, för mej såg det ut som en bildserie men min dator hoppade så konstigt så jag såg att en hund hängde i repet inge mer.

Men jag ha oxå läst om nå likt på facebook, fattar inte heller vitsen...jäkla människor det finns:(

aha okej, ne det är en video... Men är nog bäst att du inte såg...man hör hur hunden piper liksom...helt hjärtskärande :cry:

Jag vågar/vill inte heller titta. Så hemskt :(

En vän berättade att i Spanien så hänger man sina galgos (vinthundar) när de inte presterar på racebanan längre. Det ska tydligen vara traditionsenligt och det billigaste sättet att ta dem av daga. Människan är ett vidrigt släkte.

Jag vågar/vill inte heller titta. Så hemskt :(

En vän berättade att i Spanien så hänger man sina galgos (vinthundar) när de inte presterar på racebanan längre. Det ska tydligen vara traditionsenligt och det billigaste sättet att ta dem av daga. Människan är ett vidrigt släkte.

Jag träffade en man som hade två stycken spanska hundar (han bodde i Spanien). Han berättade också om sedvänjan att hänga hundar. Det gällde inte bara kapplöpningshundar utan även jakthundar. Så vidrigt.

Kanske för att det är en del av verkligheten?
Det går ju inte att blunda för/inte våga se något bara för att det är obehagligt, eller hur!

Det här är en gammal film som jag såg för flera år sedan. Om jag förstått det hela rätt så går sedvänjan ut på att typ "välkomna våren" :cool:
Tanken är att hundarna skall bajsa då de snurrar och beroende på var bajset hamnar så betyder det olika saker...

/Swat

Människan sägs vara smartast... Jag tror snarare att människan är det mest korkade och vedervärdiga som vandrar på jorden.
J*vla idioter!

Såja, lugna puckar! Det var en enkelt ställd fråga, och jag förstår inte riktigt resonemanget. Blundar man per automatik för verkligheten om man inte gärna tittar på filmer där djur (eller varför inte människor) plågas?

Jag kan förstå det till den del att en film/en bild eller liknande sprids och visas för att den förhoppningsvis kan förändra något. Jag har själv slutat med kött, djurrtestat smink och i stor mån läder sedan jag sett filmer från djurindustrierna, och jag ser det bara positivt att dessa filmer sprids.

Däremot har jag inget intresse av att se folk plåga djur rakt upp och ner om det inte finns en större möjlighet att göra något åt saken. Jag har märkt en "trend" på kanske ffa facebook där det sprids massor med filmer som visar djurplågeri, och jag förstår ärligt talat inte varför man väljer att se dem, och sprida dem vidare? Jag måste inte förstå heller, men jag blir nyfiken på vad det är som gör att man väljer att se det eländet, som man inte kan göra något åt (eller som man inte tänker göra något åt, mer än att säga "vad hemskt").

För min del så var jag i stor chock när jag råkade se filmen igår, jag visste inte vad det var utan såg bara i stillbild nånting som ser ut som ett djur hänga i ett rep...och när jag väl satte på videon så blev jag helt stel och hade först svårt att stänga av..därför råkade jag se filmen ofrivilligt....men såg som sagt inte klart hela..
Jag skrev redan i början av tråden att jag inte riktigt vet vad jag ville med tråden, men jag hade helt ärligt ingen aning om att detta pågick i Bulgarien som en tradition och det var väl mest det som jag ville "dela med mig av", eller höra om någon annan hade hört om detta... För visst vet jag att det pågår djurplågeri överallt i världen just nu på alla möjliga sätt...men som sagt....blev helt chockad igår då det i det här fallet inte helt och håller handlar om att döda djuret, utan om att det är en sjuk tradition där man "välkomnar våren" och som Swat skrev beroende på var hundbajset hamnar så symboliserar det olika saker...
Jag ber om ursäkt om det upprörde dig att jag "spred vidare" videon... men precis som vissa väljer att sprida vidare och väljer att titta på sånna videon så har man även ett val att inte se det... Och då kanske inte heller behöver kommentera det...

Usch vad arg jag blir, har aldrig förstått vrf vi människor måste använda djur i våra traditioner. ( nu menar jag självklart inte alla människor)
Jag kollade inte på filmen för jag vet att jag kommer må dåligt av det, räckte med beskrivningen för att jag ska må dåligt.
Men jag har precis som många av er andra, slutat äta kött, använder inte päls, inte dun, inte läder och jag använder inte djurtestat smink.
Och sen kan jag också förstå att filmerna skickas runt just för att folk ska få upp ögonen över hur saker och ting faktiskt går till på många ställen i världen.
Jag skäms över att vara människa.

Jag syftade egentligen inte på dig, för även jag råkade titta på en hemsk film för någon månad sedan där stillbilden var en hund med apportbock. Trodde det var en rolig träningsvideo (för det fanns ingen varning om att det var otäckt). Jag tänker mest på att det faktiskt verkar gå en "trend" eller vad man nu vill kalla det i att sprida liknande filmer på nätet, ffa facebook, och jag blir lite konfunderad. Jag förstår inte riktigt budskapet, mer än att det är hemskt..och det ÄR det!

Jag tittar inte på nånting, om det inte beskrivs som typ "världens sötaste hund hämtar en boll". Har varit hemma sjuk nu i veckan och spenderat mycket tid i soffan och blir skitarg varje gång det kommer en reklamfilm från nåt som heter typ WSAP, byter direkt! De visar då hemska filmer på plågade djur, för att man ska skänka pengar. Jag förstår verkligen andemeningen, men när man redan har lite för stort globalt samvete är sån reklam så onödig... Så visst går det en trend i att öka medvetandet, men lite gränser borde finnas.

Jag träffade en man som hade två stycken spanska hundar (han bodde i Spanien). Han berättade också om sedvänjan att hänga hundar. Det gällde inte bara kapplöpningshundar utan även jakthundar. Så vidrigt.

När jag läste om detta för flera år sedan så tände man också eld på hundarna. Vidrigt... en hund som har gett allt i alla lägen är plötsligt inte ens "värd" en kula utan ska hängas och plågas till döds. Fy fan...

Tanken är att hundarna skall bajsa då de snurrar och beroende på var bajset hamnar så betyder det olika saker...

/Swat

Så "målet" är inte att hunden ska drunkna egentligen? Jag pallar inte se filmen... kan säkert inte fungera normalt sen :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka