Sv: Varnar hästägare för den giftiga vårkorsörten
Det är inte helt lätt att få fram fakta i detta ämne, växters giftighet för hästar, men Ingrid Andersson på tidningen Ridsport har varit till stor hjälp. Ingrid Andersson är medförfattare till boken "Hästveterinären" (ICA Bokförlag) som hon skrivit tillsammans med vet. Charlie Lindberg, där det finns några sidor om förgiftning genom växter, bl a stånds. Hennes sista svar till mig lyder som följer:
----------------------
Den jag känner bäst till är stånds (S jacobaea) som är mycket giftig. Den heter på engelska "ragwort" och det rapporteras årligen dödsfall bland engelska hästar och skrivs mycket i engelsk fackpress om den + ges tips om särskilda grepar för att gräva upp alla plantor man ser. De ska grävas upp och brännas!
Stånds blir giftigare i torkat tillstånd, t ex i hö. Hur det är med ensilage vet jag inte.
Tyvärr finns det inte mycket litteratur på svenska om växter som är giftiga för hästar, men jag har en tysk och två engelska böcker i ämnet. I de mest omfattande böckerna nämns enbart stånds (där den är dödskallemärkt), men i en lite mindre har man tagit med sex olika Senecio (jacobaea, aquaticus, erucifolius, squalidus och vulgaris), vilket tyder på att alla sorters stånds är giftiga. Jag reagerade i alla fall omedelbart på den danska uppgiften om vårkorsört, jag tror att vi som hästägare måste lära oss mer om giftiga växter och helst ha en flora i ena handen när vi kollar beteshagar och vallar framöver. En orsak kan vara att så mycket mark ligger i träda och växterna tillåts fröa och föröka sig på ett annat sätt än för några år sedan.
Lycka till med bekämpningen!
M v h
Ingrid Andersson
--------------------------
Tycker att det tyder på att vi måste vara försiktiga med alla Ståndsar. Men som med det mesta som är giftigt undviker hästarna det så länge det finns annat att beta men man kan ju inte veta......
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift