Värna varandra vid vägen nu.

C

CarinaMargret

Värna varandra vid vägen. Motion till kommun och riksdag.

Förslag är att alla sport, fritid och kulturanläggningar kommunala och privata ska ha högst 50 vid infarter och övergångar även på riksväg. Här vistas många ryttare ofta barn.

Hit ska då räknas stall, paddockar, infart till hage, väg till hage samt ex också badplats, väg till badplats, skidspår, golfbanor etc.

Gårdsplaner bör ha max 30 eller 40 om det är genomfartstrafik.
30 finns på en del platser med gårdsplan och det borde vara så på alla gårdsplaner samt små lokalvägarna till ex badplats.

Detta är ett förslag att skicka vidare till sport /idrotts föreningar fritids föreningar samt små privata stall etc mm samt vidare till kommuner och regering.

Det är i områden i utkanten början och slutet på samhällen de flesta olyckor sker i Sverige. Där ligger många anläggningar där barn vistas.
Det sker allvarliga olycker på riksvägar vid busshållplatser med barn inblandade på väg till skola och fritid. Lösningen är att gå på vägverket , riksdag och regering att ta tag i detta allvarliga trafikproblem och lösa detta nu så barn och vuxna kan vistas i sina områden utomhus även på landet.

Folk har rätt att rida cykla gå med hunden etc alla årstider utomhus i sin närmiljö. Lagom hastighet ! Följ lagen kör lugnt respektera folk som bor vid och vistas vid vägarna och riksvägarna. Trygg utemiljö trygg närmiljö nu !!!!!

Alla människor har rätt till trygg miljö även de på landet. Rättvist samhälle nu. Reclaim the countryside.

PRESS på VÄGVERKET OCH REGERINGEN nu
Sänkt hastighet 60 istället för 70 nu
80 istället för 90 nu

90 endast på vägar med avskärmade staket och mitträcke nu

inför 40 på vissa platser nu

mer farthinder (finns utan bula tex )nu

Vi börjar samla in listor och gör oss hörda nu.

Sätt upp listor i alla stall i hela landet och kopiera och skicka vidare till regering kontakta också media nu.

Reclaim the countryside nu.
Värna varandra vid vägen.
Säkra överfarter på vägar och riksvägar för ryttare, cyklister och gångtrafikanter nu !

Trygg miljö vid bussshållplatser nu.
Trygg miljö i närområde nu även på landsbygden.

Säker och trygg miljö på landsbygden för motion och fritidsliv nu.
Fler utmärkta ridvägar nu !

CarinaMargret.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Värna varandra vid vägen nu.

Lite av dessa förslag har gått vidare och det jobbas förhoppningsvis en del på det här med säkerhet i trafik och för ridvägar på många håll. Som jag skrivit i något inlägg också så tror jag att ryttare och ryttares familjer bör försöka visa mer på behov i sina områden för att öka ex fritidsryttares säkerhet ute samt även för ex barn och ungdomars säkerhet med häst vid ridskolor till och från ridvägar etc.
:):):)

Har nån lyckats påverka för att få bättre säkerhet på vägar i sitt område ?

Har nån bra ex på bra säkerhetsåtgärder på väg vid infarter till stall manege busshållplatser samt till sina ridvägar etc .

Jag vet att Göteborg bla på Hisingen :):):) har gjort en del åtgärder finns det fler ex ?

Jag vill gärna kunna visa på ex med farthinder och annat för att skicka till min gamla kommun där behövs bättre säkerhet för ryttare
att korsa vägar bla.

Mycket bra initiativ tycker jag! Själv håller vi på med en del diskussioner m Vägverket och kommunen här hemma. De vill lägga cykelbana längs vår 50/70 väg som går bara ngn meter utanför vår gård. Bra kan man tycka, problemet är bara att ryttare och häst som regel INTE får befinna sig på cykelbana/gångväg samt att alla körekipage måste färdas på vägbanan. Lägger man då en cykelbana/gångväg menar jag att hästekipage blir ÄNNU mer utsatta eftersom bilister säkerligen känner sig trygga med att blåsa på ännu värre eftersom inga gång/cykeltrafikanter kommer att finnas i deras väg:(

Man gör dessutom ett fult ingrepp i den vackra natur vi har häruppe genom att ta bort stengärdsgårdad, alléer, bokskog m m. Vi kommer att kämpa emot dessa planer och arbeta för att man istället tänker om helt och sänker hastigheten till 30/50, sätter upp varningsskyltar samt lägger vägbulor där det finns bebyggelse, hästgårdar m m. Just nu kör folk så fort och vårdslöst härute att vi bara väntar på en olycka:( Jag har talat med polisen ett par gånger efter incidenter med bilister och man har sagt att det ska göras fartkontroller men än så länge lyser polisen med sin frånvaro.

Tack ! På Hisingen i Göteborg finns gemensam cykel/ gång / ridbana på några ställen ute mot Björlandahållet tex om jag minns rätt och det tror jag att jag gör.

Jag tror på det du gör hoppas du kan få med dig folk som stöder dig så att ni skyddar den fina miljön. Det behövs att skydda vackra miljöer. :):love::)

Man behöver kanske sänka farten istället.

Folk måste kunna ha det bra vi behöver inte köra så fort överallt. Man kan cykla på grusväg det har en charm det också. På 50 70 väg måste man kunna både cykla och rida annars får dom sänka farten och sätta upp blomlådor och olika farthinder.
Det genuina behöver räddas och man behöver tänka på trivsel och säkerhet för olika grupper. Alla ska ha det bra. Ridningen betyder så mycket för många det är dax att göra sig hörda.

Jo alltså bokskog :love: är inte den skyddad eller klassad på nåt sätt som värdefull i Sverige ? Det är rätt sällsynt med just bokskog du borde kanske höra med olika naturföreningar och kanske trädgårdsentusiaster ??

Det ska mycket till att ta ner stora lövträd i Sverige det får man inte göra hur som helst !! Det finns ex på kommuner och byggfirmor som fått böta när det brutit mot detta. Tänker på din allee samt bokskogen. :love:

Du kan behöva hitta nån som e bra på att skriva till politiker också för att tala deras språk men du kanske är van vid det. Det är oftast viktigt att skriva ett brev. Ev ett inlägg i tidningen eller lokal Tv tom kan va bra om det behövs. Men Du kanske har bra kontakter redan. Men kolla först vad du kan få för stöd så kan ex Svenska Naturskyddsföreningen skriva.

Återigen läs på din egen kommun samt Länsstyrelsen egen plan och policy om detta. Det kan tänkas att det finns nåt skrivet där som talar för att träden borde skyddas. I min gamla kommun finns det sådan plan och policy på deras egen hemsida tex.

Bokskog särskillt brukar / borde anses som skyddsvärd !! Eftersom det finns så få kvar och dom är man mycket rädd om !!!

En allee likaså borde anses som värdefull.

Olika kommuner har olika policy men grönområden ska ju ofta sparas i närheten av bebyggelse. För rekreationsmöjligheter etc. Lövträd och grönområden har stora värden för bebyggelsen och miljön. Gamla kulturbyggder är också skyddsvärda.

Kolla din kommuns hemsida och policy och politiska ambitioner här.

Samt länsstyrelsen länsantikvarie etc angående din gamla gärdsgård med bokskogen och alleen dessutom. Det låter som lite kulturbyggd också rätt sällsynt numera nåt för länsantikvarien ?

Finns det några särskilda fåglar i träden ? Det får du kolla också ex ugglor. Ev.gäller det viss hackspett också ( kan inte detta) men alla eller vissa ugglor tex då ska nog träden va kvar !

Du får kolla och höra dig för Fältbiologerna och Svenska Naturskyddsföreningen tex bör kunna hjälpa dig vidare angående träden etc.

Du borde ha goda chanser att hitta och få stöd här tycker jag. Lycka till ! :):love::)

Kommunen här skövlar hej vilt, river gamla hus och bygger nytt lite överallt:( Här är det pengar som styr och väldigt lite bevarande.
Det konstiga när det gäller just vårt område det är att det är markerat som kulturby ( jag reserverar mig mot om det är helt korrekt benämning ) där man varken fått flytta på gärdsgårdar eller jordhögar utan särskild prövning - Vägverket projekterar trots detta en cykelbana som innebär stora ingrepp:confused:
Jag har varit i kontakt med dem och det svar jag fått är att vi ska överklaga i rätt tid till Länsstyrelsen om vi vill vara med och påverka. Jag tror den enda framkomliga vägen för att få stopp på kommunen och Vägverket är att se till att framhålla att vi bor inom ett särskilt skyddat område.

Som en liten parentes i det hela - jag har försökt få till varningsskyltar för häst och ryttare utan att lyckas så här långt men de har satt upp varningsskyltar för GRODOR! Varningsskyltar eller ej så går dessa inte att undvika eftersom de befinner sig på vägen i hundratal! Knepig prioriteringsordning tycker jag:confused:

Vår kommun är en av de första som införde 40-och 60-sträckor och om jag får tycka så upplever jag att det är lungare att köra igenom galma "stan" nu, trots att det bara skiljer 10 km. Jag tycker absolut att de ska behålla dom nya hastigheterna nu när testperioden snart är slut.

Jag tycker att folk i allmänhet bör ta det lite lugnare i livet och sänkta hastigheter borde införas på fler platser.

Utmärkta ridvägar vore inte helt fel. Men för min del så utnyttjar jag hellre allemansrätten och rider i skog och natur, utan stigar, utan vägar, utan några riktlinjer. Det är något jag tycker att vi ska ta tillvara på.

Va bra att ni fått 40 60 har ni 80 nån stans med instället för 90. ?:):love::)

Jag tycker att tex en del 90 borde bli 80 och några 90 ha räcke samt under övergångar men många ställen bör sänkas. Grattis vore bra om det blir på fler ställen.

Det här låter som det behövs en bättring. Man kanske skulle starta en rörelse på allvar ?

Ex på vad du kan göra. Låt andra jobba lite också.

Har du hört med Svenska Naturskyddsföreningen.:)
Dom är bra på att stötta folk.

Länsstyrelsen bör nog kopplas in ring dom maila dom och hör om dina rättigheter. Om dom kan hjälpa till. Dom bör vara intresserade. Länstantikvarien särskilt.:) Be denna denne komma och fota och inventera tex.

Kolla efter kartor hos kommun och Länsstyrelsen efter natur och kultur märkning samt policy och mål och planer. Gör det snarast.

Du kan skicka PM till mig om du vill. Jag kan höra med nån i min gamla kommun ev om dom kan hjälpa dig. Obs jag vill inte lova för mycket men nåt kanske jag kan hjälpa dig med.

Om du vill ha hjälp. När det gäller att överklaga och skriva skriftligt tex. Om du vill maila eller skicka över material info etc så är det ok.

Om du vill skriva och berätta mer och skicka över kommunens hemsida feel free. Jag är inget proffs själv på sånt här men jag satte igång folk på mitt gamla ställe i alla fall för att skydda miljön där.

Nu är det mer demokratisk process där och folk har börjat säga ifrån och tala om hur dom vill ha det i sitt område.
Innan kände sig folk rätt uppgivna där och många visste inte vad de skulle göra. Så man kan se att det kan bli bättre.

För dig kan det va så att du ska titta på om det finns en riktig märkning först och främst oavsett om det gör det eller ej sök hjölp och stöd. Det är jobbigt att kämpa själv sök likasinnade.

Det låter som att din miljö är värdefull :love:och värd :love:att kämpa för
se till att skriv eller låt nån skriva.

Tack för alla bra tips:bow: Jag/vi kan mkt väl behöva hjälp med att skriva överklagan när det är dags så jag spar ditt inlägg och återkommer när det börjar närma sig! Just nu kan vi bara avvakta tills kallelse till nästa möte med Vägverket och kommunen är.

Länsantikvarie har om jag förstått det rätt redan varit härute och man har upprättat kartor och märkt ut var gränsen går för kulturskyddad by. PM:ar om vilken kommun och vilket område det handlar om.

Ett tips:

Skriv till lokala politiker. Utforma det gärna som en fråga så de måste svara vad de tycker. Skriv att ni ställer samma fråga till andra partier också och att svaren kommer att tas upp i föreningen!

Du kan gärna få sätta poliskontroll utanför vårat hus. Det är 50 där, precis efter vårat hus är det 90, och därför måste bilförarna gasa även om jag står med en häst som backar ut i vägen :mad:

Bilförarna i våran by ser här=gasa ännu mer.

BLÄ!

Jag känner igen problemet. Skyltar sitter konstigt i bland ofta.
Särkilt i backar det är dumt.

Man kan ansöka hos Länsstyrelsen för att få en skylt flyttad.

Ofta verkar detta vara ett problem i början/ slutet på ett samhälle tex. De sätter skyltarna lite för tajt. Eller för nära en infart tex.

Prova kan du alltid med en ansökan. Det kan funka.

Kanske en skylt välkommen / välkommen åter typ och en blomlåda sommartid kan bromsa farten också så att de lugnar sig lite särskilt om du kan få skylten flyttad. Just att det gasas är jobbigt alltså.

Det finns bra farthinder i ex Ulricehamnstrakten och runt Falköping tex som tvingar bilisterna köra lugnt in och ur byar och samhällen och sen är det 90 direkt. Jag hoppas det ska bli mer vanligt fler samhällen borde ta efter detta.

Jag har kämpat med liknande problem. Det går att få likasinnade med sig som kan stötta. Försök hitta några som kan stödja dig och skriv ansökan till Länsstyrelsen om skylten samt man kan prova ansöka om blomlådor för sommaren hos kommunen.

Som sagt en rörelse för att få bättre miljö öven vid vägarna är kanske en bra grej. Vi får hjälpa varandra.

Ja vi fick ju hit polisen en gång, då kommer dom klockan 2 på en torsdag eftermiddag! Jag menar, hur många bilar kommer det då, typ noll? :mad:

Flytta skylten vet jag inte om det gör så mycket skillnad, 50 skylten är 500 meter innan vårat hus och där kör dom redan 90. Men vi ska försöka få hit några varningsskyltar.

Det enda som funkade på ett turridningsstall i närheten avr att sätta upp en skylt som det stod;
"Akta bilen, hästarna kan sparka"
Det funkade :crazy:

Detta är jobbigt och man önskar att det blir bättre ex sänkt hastighet ex till 80 åtminstone på en del ställen och bättre för boende vid vägar samt för folk som vistas vid vägar.

Om du har 50 jag har haft en liknande situation själv så klart du borde ha rätt att verkligen ha 50.

Altenativen är som sagt farthinder inte bula men andra som är bra
och bilisterna för då vänta med att öka farten.

Polis är ju lite hopplöst det hjälper ju bara för stunden.

Men kamera funkar ganska bra. men det kostar ju...

Så flytta skylten kan va ett steg åt rätt håll och sen ligg på om farthinder mm.

Jag har ju ingen aning om hur det ser ut oss dig är det riksväg du bor på eller annan väg vad är det för väg ??

Lite frågor ?

Är det riktig märkning i aktuellt område angående olika natur kultur märkning.

Har du pratat med länsantikvarien ?

Den delen av vägen som är 90 kanske borde sänkas om det finns behov ? Används den av ryttare och cyklister ??
Hundfolk och flanörer joggare och andra samt barn ungdomar ???

Behöver man tex korsa den eller rida ett stycke längs den ?

Vet folk verkligen om vad som är på gång ? Är alla boende medvetna ? Vet folk i kommunen om att det finns folk som vill rädda miljön med allee och bokskog samt gärdsgården ?

Är alla politiker medvetna om att det finns folk som vill rädda en allee samt skydda bokskogen ?
Är Svenska Naturskydds Föreningen mfl medvetna om att ni försöker skydda området ?

Och Vad är deras respons ?

En bokskog borde vara av Nationellt intresse inte bara en lokal angelägenhet. Viktigt alltså att skicka bilder och fakta vidare.

Svenska Naturskyddsföreningen bör få veta detta mfl.
Kan du maila eller ringa eller skriva dem eller be nån annan göra det ?

Eftersom bokskog är så sällsynt så är det också en turistattraktion i sig. Jag menar inte att ni måste dra dit massa turister men...

Är det många besökare i området eller turister? Är det ett område som används som fritidsområde ?

Är det rent av en märkt väg turistväg eller nåt ?

Eller den kanske borde bli märkt som speciell väg nån fin märkning tex med tanke på den fina miljön ?

Ju fler av olika folk som får reda på det här att man önskar bevara bokskog och den fina miljön etc destu bättre.

Kanske du kan få fler intresserade och börja maila ut bilder på skogen och miljön mm.

Man blir förvånad ibland ex där jag bodde förut fanns en hel del som inte alls visste att en ev förändring var på gång i den fina miljön . Många boende visste det inte besökare visste det inte tex. Många visste inte heller av politiker mfl vad fint där är samt att området används som fritidsområde mm.

Att folk får veta får veta hur fint där är och att det handlar om bokskog mm samt att folk aktivt vill skydda den miljön är viktigt.

Som sagt en bokskog är nog inte bara en lokal fråga därför bör fler få veta detta. En bokskog i sig är en attraktion värdefull och bör bevaras. Övrig miljö du beskriver låter också skyddsvärd.

Ursäkta jag råkade kanske skriva fel det var 70 inte 90 på vägen va ?

Finns det nån ryttareförening eller dylikt som kan stödja också kanske ?

Sök hjälp av andra som kan skriva och backa upp dig ju fler destu bättre.

Jag började själv ensam ringa runt och maila satte upp lappar mm i mitt gamla område. Idag finns många folk i området som gått med och arbetar aktivt för att skydda miljön. Politikerna har uppmärksammat detta i kommunen och bjudit in till kommundelsträff.

Från en ensam person är det närmare nu 1000 pers som vill skydda miljön för fritidsområde mm. Samt också få bättre miljö i trafiken för boende besökare barn och ungdom ex ryttare mfl.

Vi har också gått ut med att alla ska få plats man ska inte ex asfaltera bara för några cyklister när ryttare använder aktuell led när hundfolket pensionärer, folk med barnvagn mfl uppskattar att det är grusat. Grus är bra tex det har bra fäste för dessa nämnda grupper samt för joggare. Det är ej halt mm. Det är också naturligare och mer lantligt och har en naturlig charm.

Se vidare vad jag skrivit om fd. banvallar.

Vi har 50/70 väg, ingen 90-sträcka. 30/50 hade varit mer lämpligt längs större delen av vägen p g a dess slingriga karaktär samt många hus, hästgårdar, fotgängare, cyklister och hästekipage som befinner sig på vägen i stor utsträckning. Vi har ett mycket hårt trafiktryck på sommaren samt även övrig tid på året på helgerna - p g a att vägen leder upp till Skånes Djurpark, som är en stor attraktion.

Jag har inte personligen varit i kontakt med länsantikvarien utan sett grannens karta på vad som var utmärkt här, det finns ingen synlig skyltning eller så. Naturreservaten ligger en bit in men vid sidan av vägen och där finns viss märkning. Bokskogarna är dock till största delen inte naturreservat, vad jag känner till i a f.

Ang grannarna så verkar det finnas två läger; många nyinflyttade barnfamiljer tycker att belysning och cykelbanor känns tryggt och bra oavsett ingrepp i naturen. Sen finns det min kategori som då tycker att man ska värna naturen och att man kanske inte sk flytta ut på landet om man ändå vill göra om det till stan, på bekostnad av naturen. Jag har framfört mina åsikter både till kommun och vägverket och man har tagit emot det och kommer att ha med det på mötet som det enl uppgift ska kallas till. Länsstyrelsen kommer enligt vägverket inte in förrän i ett senare skede, om man ev överklagar beslut. Jag vet inte om detta stämmer eller ej.

Naturskyddsföreningen har jag inte varit i kontakt med, än i a f.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka