Varmvattenberedare!

H

HEC

Jag ska sätta in varmvattenberedare i stallet och frågan är var man får ha den?? Får man sätta den i spolspiltan eller ska den var i ett annat rum? Var har ni era varmvattenberedare?

Sv: Varmvattenberedare!

Jag ska sätta in varmvattenberedare i stallet och frågan är var man får ha den?? Får man sätta den i spolspiltan eller ska den var i ett annat rum? Var har ni era varmvattenberedare?

Ring och fråga ditt försäkringsbolag. De brukar ha åsikter om sånt.

Jag har min i sadelkammaren som ligger vägg i vägg med duschspiltan. Hade försäkringsbolaget här eftersom det är nybyggt och de hade ingen åsikt om det.

Har den på loftet för att få mer tryck på vattnet (lägesenergi). Försäkringsbolaget tyckte att jag skulle klä in den i isolering. Så det står på TODO-listan till vintern. Men den har klarat 2 vintrar utan några som helst problem.

Har den på loftet för att få mer tryck på vattnet (lägesenergi). Försäkringsbolaget tyckte att jag skulle klä in den i isolering. Så det står på TODO-listan till vintern. Men den har klarat 2 vintrar utan några som helst problem.

Problemet med själva beredaren är ju inte att den kan frysa sönder om den är oisolerad. Problemet är att du eldar för kråkorna. Däremot kan ju ventiler och rör till och från beredaren frysa sönder.

Att ha beredaren i sadelkammaren är ju smart på så sätt att man då har nytta av värmen den läcker.

Sen finns det regler för minsta tillåtna längd på kallvattenledningen man får ha tex mellan en vattenkopp och en elektrisk beredare. Det har bla med krypströmmar att göra. Fråga mig inte mer om det dock, fråga någon annan.:smirk:

Problemet med själva beredaren är ju inte att den kan frysa sönder om den är oisolerad. Problemet är att du eldar för kråkorna. Däremot kan ju ventiler och rör till och från beredaren frysa sönder.

Att ha beredaren i sadelkammaren är ju smart på så sätt att man då har nytta av värmen den läcker.

Sen finns det regler för minsta tillåtna längd på kallvattenledningen man får ha tex mellan en vattenkopp och en elektrisk beredare. Det har bla med krypströmmar att göra. Fråga mig inte mer om det dock, fråga någon annan.:smirk:

Fast det var inte försäkringsmannens bryderi, dvs min värmeekonomi. Det var sönderfrysningsrisken, som i sin tur kan ge vattenskador - men visst är det "yttre" kopplingarna som ger risken för det. Och klär man in den bättre så utnyttjar man energiläckaget bättre till att skydda dessa bättre.

På mitt loft har jag dessutom inga kråkor, bara svalor :)

När våran stallrenovering är klar så kommer vi antagligen ha varmvattenberedaren i foderkammaren då spolspiltan ligger väggivägg med den. Dock slår vi bara på den när vi ska ha varmvatten till att tvätta hästarna. Har en till inne i den fd. veterinärpraktiken, nuvarande sadekammaren.

Men kan ju vara en bra idé att höra med försäkringsbolaget innan vi skruvar upp ledningar och så vidare.

Varför skulle du få högre tryck för att du har varmvattenberedaren på loftet förresten? Det tryck du tror att du vinner har du ju förlorat i ledningen upp till beredaren så att säga. Du kan ju inte få högre statiskt tryck i stallet bara för att vattnet är uppe och vänder på loftet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
701
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka