Varmvatten direkt ur kran?

B

BonRaiz

Jag har en längre tid haft mina funderingar kring, hur mkt farligt det kan vara för hästar att få varmvatten direkt ur kran, uppblandat i sitt kallvatten ute under vintern...
Om det finns redan en tråd om detta (hinner inte gå igenom alla trådar nu), så hänvisa mig dit, snälla..
Men hursomhellst, hur skadligt är det...att ta vatten från eget brunn, värma upp till 60gr, och blanda ut i fruset vatten?
Nån som kan ge råd?
Min stallvärd gör det till våra hästar under vintern...
Obs...hästarna älskar det, men...?????
Kan det va skadligt...hörde nu att en bonde hade tagit "ihjäl" sina kor på detta....?

Sv: Varmvatten direkt ur kran?

Inga problem.
det är ju bättre att dricka jummet vatten än kallt, då slipper kroppen ta kraft att värma vattnet.
Folk brukar vaar rädda för bakterier i varnmt vatten, men det är inte så mycket värre än kallt vatten, onm du konstant har flöde i vattnet.

min häst har inte dött av de iaf.....

Tror knappast att det handlar om bakterier, utan snarare utfällningar från exempelvis kopparrör.

Immer

jag skulle ALDRIG :eek: ge mina hästar varmvatten direkt från kran. vi människor kan ju få legionärssjukan av det och vad jag vet så är inte hästar immuna mot det.
urk!
hellre isvatten som är rent!

Mina hästar lever ännu iallafall...... :angel:
När det är kallt ute blandar jag i varmvatten de kan ju få kolik av isvatten och vi har plastledningar sedan har vi hög temp på vattnet så inga bakterier kan frodas.

Våra hästar får också varmvatten från kranen.
De ääälskar det:d

Remont

nej det är inte av det man får legionärssjukan av. hade den disskussionen för ett tag sen i stallet, minns inte exakt vad skillnaden var. men du så är det inte alla fall:)

babsan skrev:
jag skulle ALDRIG :eek: ge mina hästar varmvatten direkt från kran. vi människor kan ju få legionärssjukan av det och vad jag vet så är inte hästar immuna mot det.
urk!
hellre isvatten som är rent!

Folk verkar anse att det är ok,
Jag vet iaf att JAG personligen INTE använder kranvarmvatten..

Å andra sidan dricker ju hästarna bäckvattnet i hagen (def inte rent, men väl rinnande och står aldrig stilla) eller vatten ur sjön så trots allt bör det väl inte vara nån större fara med just hästarna.

Tack till er som så snabbt gav svar...
Det va som vi diskuterat fram o åter....bättre m ljummet vatten, än isvatten...
Och så handlar det om vatten som kommer från en brunn direkt till huset via filter, inga långa gamla rör där inte...och gott om flöde...
Nä...det är nog inte så farligt..dom är ju inte dåliga i magen heller...
Borde dom väll va om där va bakterier i, el?
Undra bara om bakterier överlever frost..?
Nån som vet?
Alltså, om man häller i varmt vatten som blandar sig med isvatten?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka