Varmt vintertäcke

Tagliabue

Trådstartare
Hoppas att min kuse kan springa in pengar till ett bra vintertäcke nästa fredag, gör han en fin slant ska han få sig ett nytt täcke.

Han har just nu ett helt ok vintertäcke 300g, som ligger bra på honom men det är ingen hals på detta och hästen är klippt samt flyttar till utebox nu i helgen.

Frågan är om han behöver halstäcke eller ej? Han sätter ordentligt med päls för att vara travare.

Har länge varit inne på ett Bucastäcke då jag tycker det är riktigt bra täcken, och dessa ligger överlag bra på travare. Men vad finns det mer för bra täcken?

Beredd att lägga ner en slant på ett bra täcke, minst 300g fodring, gärna hals, halvhals eller avtagbar hals och slitstarkt.

Sv: Varmt vintertäcke

Om du inte har testat Horseware tycker jag att du ska göra det! Spelar ingen roll hur mycket det regnar under dagen, har alltid en torr och varm ponny när hon kommer in på kvällarna :)

Ligger de bra på travare? Min är rätt tunn i bringan/bogen och inte lika maffig som ridhästarna brukar vara.

Min är ingen travare men har en mindre bringa/bog än de flesta ridhästar och jag tycker att det bästa med Horsewares täcken är att hon inte får skav vid bogen som hon får av alla andra täcken. Vet inte om din med får det?

Modellen som heter Rhino är mindre i bogen än modellerna Rambo men vad jag sett när jag åkt förbi travbanan i Mantorp har flera hästar där Horseware både Rambo och Rhino så det ska nog gå bra.

Horseware är helt superbra!
Dock så tycker jag att Rhino orginal är större i bogen än övriga modeller, rhino wug sitter dock bättre på lite smalare hästar för halvhalsen.
Mitt fullblod kan absolut inte ha rhino orginal i bogen, dock så passar både amigo och rambo med vanlig skärning.

Horseware har kommit med en nyhet nu, ett täcke som är framtaget för just travhästar. Såg det på strömsbergsgård.

Horseware Rhino funkar på de flesta varmblod som inte är jättebreda. Rhino Wug kan bli trångt dock då det har en lite annorlunda skärning (halvhals).
Ett annat täcke som jag ska skryta lite över är Protector. Prismässigt är det ett budgettäcke men passformen för travare är toppen (dock korta i ryggen så man får ta en storlek större än normalt), varma (finns med 400g fyllning). Dessutom en vattentäthet och andasförmåga som överskrider i stort sett ALLA täcken.

Jag vet att det ska finnas ett HW täcke jusst för travare. 350gr med avtagbar hals med 150gr i. Tror att man kan se bild på det på Strömsbergsgårds facebook sida :)

Detta ska jag kolla upp!

Vad är Protector för täcken?

Protector marknadsförs av Källqvists (Googla :idea:)och har blivit ett av mina absoluta favorittäcken. Lätt och smidigt trots 400g fyllning, suverän passform och smarta karbinhakar på gjordarna istället för de tråkiga t-spännena. Att det sen bara kostar en bråkdel gentemot HW, Bucas o liknande kan man ju bara se som en bonus.
Enda minuset som jag sett är att det inte är lika rivstarkt som t ex HW men har man inte några täckesmarodörer i närheten så klarar man sig långt med 600D.

Jag röstar på Horseware. Jag har en tunnbogad häst, han kan ha både Amigo och Rambo, har inte testat något Rhino.

Bucas gör bra stalltäcken, men utetäckena tycker jag inte håller den kvalitén som de borde göra för det priset. De har sämre yttertyg än HW och blir efter en dags regn/snö genomblöta och tar sedan flera dagar att torka. Mina HW har aldrig blivit genomblöta trots att de är flera år gamla, de torkar på någon timme.

Jag åkte och köpte ett Bucas till honom förra veckan, tyvärr fanns de inte HW Rambo i hans storlek inne och jag iddes inte vänta på att butiksägaren skulle ringa runt halva Sverige och jaga ett täcke som troligtvis passar honom. Bucas täcket sitter perfa på honom, saknar dock att det inte är halvhals på det men han får klara sig med det här täcket i vinter :)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 828
Senast: Wembley
·
Utrustning Hej! lite täckes klippningar, min häst har halvt klippt, alltså hals bogar och under magen, Behöver jag ha hals täcke? han går med...
Svar
5
· Visningar
888
Senast: Lena
·
Övr. Hund Jag ska till Hööks om någon vecka och shoppa lite och tänkte köpa ett vintertäcke. När det är snö så brukar min hund frysa när man går...
Svar
3
· Visningar
1 422
Senast: Hagstadius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka