Varmt på resa, vatten?

Marvin

Trådstartare
På onsdag åker vi!

Funderar på hur jag ska göra med vatten under resan. Vi kommer att åka bil i 2-2,5 timmar, 2-3 timmar på flygplatsen, ca 2 timmar på planet och sen bil hem 1 timme. De kommer att vara sederade och största delen av resan är det luftkonditionering.

Ska man erbjuda dem vatten? (Kan jag öppna burdörren, tänk om de rymmer! :eek:) Eller kanske spraya lite vatten på pälsen??

Hjälp?
Det är cirka 35 grader här nere och de ligger i samma bur.

Sv: Varmt på resa, vatten?

ha ett halsband på dem eller sele så knäpper du på ett koppel innan du öppnar dörrarna på buren helt, så behöver du inte vara orolig att de rymmer!

Jag har funderat på den lösningen, men var inte säker på att jag vågade ha sele på dem när de är två därinne (som aldrig har haft sele på sig). Tänk om de trasslar in sig i varndra, fastnar med en tass eller nåt? :crazy:

Sätt på dem sele idag, i första gången bara en liten stund, och öka tiden med den på. Dom lär sig jätte snabbt att selen inte är farlig eller bökig.

Ang vatten, montera fast en liten skål på insidan av buren, sätt faste den ordentligt med ex buntband. Då kan du fylla på med vatten utifrån, och det gör inget om vattnet skvalpar ut i den värmen, det torkar fort.
Om du har tillgång så du kan ha med dig isbitar hade det varit suveränt.
När missarna åker med planet, fyller du skålen med is, smälter lite saktare och har förhoppninsvis inte hunnit smälta helt och vattnet skvalpat ut innan planet är i luften.
Då har de lite vatten under resan.
Is kanske går att få tag i på något fik på flygplatsen?
Ta med något isolerande som ni kan stoppa ner isbitarna i så de inte smälter så fort.
Lycka till och jag vill se bilder såklart. :laugh:

Tack för svaret!

Jag äger ju inte ens nån sele... De har varsitt halsband, men det är ju inget att hålla i på en panikslagen katt. (Vet inte hur påverkade de kommer att bli av sederingen).

Vattenskål ingick i buren, undrar vart fasen jag har lagt den!!!! :angel:

Isbitar var en jättebra idé, men vet inte hur det ska fixas... *klurar lite*

Ta med dig en liten burk/skål av något slag och en vattenflaska åt dem och ställ in vatten till dem när du får tillfälle till det. Det finns även fläktar man kan köpa och sätta på burdörrarna om du är orolig för värmen.

Nu är vi hemma i Sverige!!!

Resan gick jättebra, är så stolt över mina lätthanterliga katter! :love: De fick lugnande på morgonen och Alva blev lite groggy. 20 minuter innan vi skulle iväg föll hon och slog sönder en vas och skar upp en trampdyna i baktassen! :eek:

Katten under sängen, blodspår överallt! Tur hon var drogad, drog fram henne och satte ett väldigt provisoriskt bandage med pappersnäsduk och kirurgtape. Ingen av mina katter han nånsin skadat sig innan, väldigt dålig timing här.

På resan låg de tätt intill varandra och sa inte ett pip på hela vägen. Höll på att börja gråta när de körde iväg med dem på flygplatsen! :o

Erbjöd dem vatten på flygplatsen när vi hade suttit stilla en timme och de var lugna, men det blev mest väldigt blött i buren. De drack när vi kom hem istället.

Danska tullen kollade passen och ville läsa av Speedys microchip, men det gick inte, och båda katterna höll på att rymma ur buren!

Nu ligger de här hemma och sover på min säng! :love:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 721
Senast: Grazing
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 588
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag ska ut och åka en bit med mina katter. Resan kommer att ta ca åtta timmar inkl. ett stopp på ca 1,5 timme. Katterna är snälla i...
Svar
11
· Visningar
6 008
Senast: Piek
·
Katthälsa Nu kommer ännu en tråd från mig haha. Imorrn ska vi som sagt till veterinären och dra ut en tand på tessla. Till veterinären är det 10...
Svar
9
· Visningar
807
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama