Varmt, galligt "knä"

esperanza2008

Trådstartare
Har en ponny som nu har haft något med höger fram knä i ca 4 månader.
Hon är gallig och blir varm vid ansträngning. Ingen hälta vid böjprov och inge tecken på ömhet.

Har gått på 3 omgångar metacam utan förbättring. Tyvärr är denna fröken väldigt tjurig så det är inte bara att lasta henne och ta henne till närmsta klinik för en koll med röntgen.

Någon som varit med om något liknande och har någon aning om vad jag ska ta mig till?

Tacksam för svar...:)

Sv: Varmt, galligt "knä"

Om hästen har gått på Metacam i tre omgångar skulle jag definitivt boka en kliniktid, oavsett om det är svårt att lasta. Det där måste du ju få ordning på!

Ingen anledning att spekulera, ta er tiden att lasta och köra iväg, utan röntgen är det bortkastade pengar och framförallt bortkastad tid för hästen.

Problemet med att lasta henne är att hon efter ett tag börjar resa sig, varav jag är rädd att det blir värre. Har tom fått utskrivet Domesedan utan att det hjälpte. Vi fick inte in henne...

Önskar att det fanns någon med en portabelröntgen men tyvärr bor jag alldeles för högt upp i landet för att komma åt en sådan :(

Nix inge hälta överhuvudtaget har hon haft. Har haft en veterinär som kollat med ultraljud och trodde det kunde vara en liten spricka och vi blev ordinerade boxvila och metacam. När hon hade stått tiden ut och vi började promenera så var hon fortfarande lätt gallig över knäet och varm efter promenad. Försökte då lasta henne och få henne till klinik men lyckades inte... Tog ut en veterinär på orten som kollade och satte henne på en 14 dagars metacam kur som inte hjälpte.

Har du läst min länk? Jag skulle inte vara särskilt bekymrad, i och med att hon inte har det minsta ont.

Jo jag såg den och det kändes lite lugnande men känns som att jag inte kommer våga rida ordentligt :)

Svårt det där, värmen säger ju att det är något som är galet. Gallor kan dom ju ha utan problem, vätskefyllt kan det vara men värmen ska ju inte vara där om hästen inte ens rids särskilt mycket eller hårt.

Jag skulle nog ändå om jag var du ta tag i lastningen och kolla upp hästen om den ska fortsätta att användas som ridhäst.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 197
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 476
Senast: Robina
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 722
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka