Varmt eller kallt vatten till blötläggning av betfor?!

L

Lord Owen

Vi hade foderlära idag och då tittade vi på bla. hur betfor sväller. Jag har alltid blötlagt betfor i kallt till rumstempererat vatten men vet att betfor sväller fortare om man tar varmt vatten eller ljummet. Men nu säger min foderlärare att man inte ska ta varmt/ljummet vatten när man blötlägger betfor som foder för att det varma vattnet förstör vitaminerna (eller var det mineralerna?) i betforen. Stämmer detta? Ska man alltså inte använda varmt vatten ALLS i samband med blötläggning av betfor som foder? :confused:
 
Sv: Varmt eller kallt vatten till blötläggning av betfor?!

Just betfor vet jag faktiskt inte... det låter konstigt att vitaminerna skulle vara värmekänsliga. :smirk:
Men havre ska man helst blötlägga med varmt vatten, har jag fått höra.
 
Sv: Varmt eller kallt vatten till blötläggning av betfor?!

Hm... Det borde inte spela någon roll bara man tar med vätskan och inte bara "flingorna". För som det är sagt om potatis; Kokar man dem med skal så kan man ta till vara på vattnet för där hamnar alla nyttiga ämnen...
Nu vet jag såklart inte om det är likadant med betfor men det borde det ju vara. ;)
 
Sv: Varmt eller kallt vatten till blötläggning av betfor?!

Det är möjligt att man förstör vissa värmekänsliga vitaminer. Men främsta anledningen till att jag inte använder varmvatten är att jag inte har vattenkokare i stallet. Varmt kranvatten innehåller koppar som inte är hälsosamt i okontrollerade mängder.
 
Sv: Varmt eller kallt vatten till blötläggning av betfor?!

Jag har inte i huvudet hur mycket vitaminer betfor innehåller men betfibern är ganska hårt hanterad från början så det gör nog ingen skillnad om man häller på hett vatten.
Kopparn är jag inte rädd för, har kort ledning mellan beredare o kran o hästar är toleranta mot höga doser koppar.
PL
 
Sv: Varmt eller kallt vatten till blötläggning av betfor?!

Det finns många vitaminer som är värmekänskliga B, C och A vitamin är känsliga för varmhållning och eller höga temperaturer. Mineraler kan lösas ut i vatten men hästarna äter ju ofta upp vattnet också då det är sött...(Sedan hur mycket vitaminerna påverkas av att slå över varmt vatten - det är ju en annan 5:a)
 
Sv: Varmt eller kallt vatten till blötläggning av betfor?!

vad brukar du göra med vattnet som du kokat potatis MED skal i?? Det brukar ju vara jord och ibland även gödsel kvar på potatisen hur noga man än tvättar dem... jag skulle snarare säga tvärt om, att man kan ta vattnet efter potatiskok utan skal och tex späda i sås med...
 
Sv: Varmt eller kallt vatten till blötläggning av betfor?!

Fast vi har väldigt lång ledning i o m halmeldningen (där vattnet värms) i andra änden av godset...
 
Sv: Varmt eller kallt vatten till blötläggning av betfor?!

Det nyttiga sitter i skalet... och jag brukar i alla fall tvätta mina potatisar innan. ;)

Till trådskaparen; Oj oj, tittade ni på betforen? Jösses vad trist! :rofl: (förlåt, jag har dålig humor, jag vet... :smirk: )
 
Sv: Varmt eller kallt vatten till blötläggning av betfor?!

Mjaaaa. Vi satte 1 dl betfor i blöt och sen hade vi lektion :D

(kan tilläggas att det svällde till 8 dl på en timme :eek: )
 
Sv: Varmt eller kallt vatten till blötläggning av betfor?!

Enligt en potatisexpert vi pratade med är detta att det nyttigaste sitter i skalet en myt, och tänker man efter känns det ganska vettigt, varför skulle det sitta där?

Som peter skrev tror jag inte heller att vitamininnehållet i betfor är speciellt högt, visserligen är en del viatminer värmekänsliga men om det inte finns så mycket att förstöra från början så...

Jag blöter ibland med varmvatten (eller uppkokt vatten) för att det ska hinna svälla innan utfodring om jag är i stallet sent, jag tycker att det är bättre än om det inte hinner svälla ordentligt.
 
Sv: Varmt eller kallt vatten till blötläggning av betfor?!

Vi blötte (på lektionen) 1 dl betfor i varm/ljummet vatten och det svälle på sammanlagt 4 timmar till 10 dl. Är ju rätt lustigt att många går efter måttstocken "dubbelt så mkt vatten som betfor" om betfor sväller så mkt som tio gånger sin storlek på 4 timmar? :smirk:
 
Sv: Varmt eller kallt vatten till blötläggning av betfor?!

Fast frågan är ju hur mycket det behöver svälla för att inte bli farligt för hästen och riskera att fastna i foderstrupen, det kanske räcker med en dubbelsvällning för det.
Själv ger jag inte min häst betfor, men pellets och de blöter jag med mer än dubbelt så mycket vatten.
 
Sv: Varmt eller kallt vatten till blötläggning av betfor?!

Bubbla skrev:
Fast frågan är ju hur mycket det behöver svälla för att inte bli farligt för hästen och riskera att fastna i foderstrupen, det kanske räcker med en dubbelsvällning för det.
Själv ger jag inte min häst betfor, men pellets och de blöter jag med mer än dubbelt så mycket vatten.


jag ger inte heller betfor. men tycker det är intressant att veta hur man ska ta hand om betforen om man nu får för sig att fodra med det.

det är klart att det kanske inte behövs att det sväller så mkt som det KAN innan hästen får det men det är ju bra att ta med i beräkningarna. tycker det är bra för alla att kolla upp hur mkt och snabbt ens foder sväller vid blötläggning om det behöver blötläggas.

men egentligen, betfor ges ju aldrig i så enorma mängder och om betfor inte innehåller så mkt vitaminer och sådant och man dessutom ger ett bra mineralfoder så kan det ju inte spela så stor roll om amn blöter med varmt eller kallt?
 

Liknande trådar

Hästvård Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån. Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen...
Svar
6
· Visningar
1 781
Senast: traceys
·
Hästhantering Hej! Vet inte om detta är rätt forum. Men har ett sto som är het, alltså krut under huven. Hon går MVS dressyr är 15 år efter...
Svar
2
· Visningar
1 292
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 193
Hästvård Såg att det fanns någon tråd med liknande ämne men jag vill inte sno någons tråd så... Jag är extremt nojig över kolik nu. Det är 20...
Svar
17
· Visningar
1 671
Senast: nyponros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp