Värmeträning?

Migo

Trådstartare
Pang sa det så gick det från vinter till sommar, om man ska tro termometern.

Ni som har hårt presterande hundar, värmetränar ni för att hjälpa hundarna att klara av temperaturskiftet bättre? Hur gör ni i så fall det?

Jag brukar börja intervallträna när våren kommer, men inget kunde förbereda oss på de 22 grader som kom idag. Risken för värmeslag blir påtaglig och jag vete sjutton hur jag ska kunna jobba utan en fungerande hund! Regelbundna vätskepauser och bad så fort tillfälle gavs räckte knappt idag, vi fick avbryta hundjobbet halvvägs... (nej, inget värmeslag men betydligt tröttare än vanligt).

Intressant frågeställning, har inte ens tänkt att man kan träna sånt. Hjälper intervallträningen att tåla värme alltså eller vaddå?

Jag har med andra ord inga förslag, men har funderat också med tanke på att jag redan idag (sommarvärme förvisso men april) sköt på konditionsträningen till kvällen just pga värmen.

Pang sa det så gick det från vinter till sommar, om man ska tro termometern.

Ni som har hårt presterande hundar, värmetränar ni för att hjälpa hundarna att klara av temperaturskiftet bättre? Hur gör ni i så fall det?

Jag brukar börja intervallträna när våren kommer, men inget kunde förbereda oss på de 22 grader som kom idag. Risken för värmeslag blir påtaglig och jag vete sjutton hur jag ska kunna jobba utan en fungerande hund! Regelbundna vätskepauser och bad så fort tillfälle gavs räckte knappt idag, vi fick avbryta hundjobbet halvvägs... (nej, inget värmeslag men betydligt tröttare än vanligt).

Jag tror det är svårt att förbereda hunden på såna där snabba växlingar i vädret. Vi hade något liknande förra året då det gick från halvkyligt till +25 grader på en natt.. Det enda man nästan kan göra är ju som du gör, vattna och kyla hundarna under dagen. Det tar några dagar innan de vant sig med värmen och det är inte roligt att, som du stå där med hundar som behöver prestera, men risken för värmeslag är överhängande..

Jag vet inte om träning i hög temperatur faktiskt påskyndar värmetåligheten, men jag inbillar mig det ;)

Det värsta med såna tokar som jag har är att de inte själva tar initiativ till nedkylning/paus. De skulle glatt jobba tills de stupade om jag lät dem...

Löpträning på band inne i bastun?

:D
Skämt åsido, jag har verkligen ingen aning. Men jag skulle också gärna höra vettiga förslag!

Min är en lika stor tok som dina.. Hon jobbar tills hon stupar.. Visst skulle träning i värme öka tåligheten, men det är ju så svårt att få till ;)
@MiniLi s idé om löpband i bastun kan ju vara något.
Hundarna klarar ju varma dagar bättre längre fram på sommaren. Det är ju de här första förrädiska dagarna som är jobbiga..

För människor tar det omkring 7-10 dagar att anpassa sig till värme. Med "anpassa" så menar jag att kroppen förbättrar sin förmåga att göra sig av med överskottsvärmen genom t.ex. ökad svettning. Människor som ska prestera i värme tränar gärna lite mer påklädda, alternativt springer inomhus på löpband med temperaturen lite uppskruvad.

Dock tror jag inte att det är lika lätt att träna upp värmetåligheten för hund av det skäl att hunden inte kan svettas lika effektivt som en människa, så jag tror inte på att klä på hunden eller träna den under varma förhållanden. Istället får man jobba med att aktivt kyla hunden på tassar, ljumskar och mage samt se till att hunden får i sig vätska och elektrolyter.

Liknande trådar

Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 171
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka