Värmeslag!

Agapi

Trådstartare
Som den norrlänning jag är så är jag väldigt känslig mot värme. Visserligen är denna sommar lite snällare än förra (36 grader mitt i natten är inte roligt), men det är ändå alldeles för varmt och har varit så ganska länge nu. Just nu är det kring 33 grader i skuggan - och 31 grader inomhus. Ingen air condition har vi heller.
Jag har tre fönster i mitt rum och solen ligger på nästan hela dagen. Två av fönstrerna har jag täckt för med gardiner men det hjälper inte speciellt mycket. Har en liten bordsfläkt men den hjälper inte heller.

Jag svettas som en gris såfort jag går ut så det här med klädseln är inte lätt. Jag svettas seriöst igenom mina jeansshorts. Hur är det ens möjligt att svettas så sjukt om röven?!
Häromkvällen var jag på vinprovning utomhus och hade en kort kjol på mig. Var rena rama jävla swimmingpoolen av svett mellan låren. Mmmm fräscht.

Har huvudvärk i princip varenda dag och mår konstant illa pga att det är FÖR VARMT.
Och jag kan för mitt liv inte förstå hur människor kan se så svala och fräscha ut! Vissa går t.o.m runt i jeans och verkar inte det minsta bekymrad över värmen. Som mina kompisar exempelvis. De tycker att vädret är precis "lagomt", medan jag sitter bredvid och håller på att dö.

Förra sommaren under värmeböljan hade ambulanserna fullt upp med unga människor som kollapsade av värmen (de äldre hade vett nog att stanna inomhus). Vet inte hur det är det här året men folket på stan verkar inte plågas av värmen.
Självklart finns det ju badplatser där man kan svalka sig men jag är inte riktigt bekväm med att visa mig i bikini just nu. Från att ha haft en platt mage med magrutor ser jag numer gravid ut eftersom magen fuckat ur och är svullen konstant. Och eftersom jag dricker otroliga mängder vatten blir den bara mer svullen. Så att gå till en badplats nu är uteslutet, speciellt under helgen också då ALLA är där.

HUR gör man för att skydda sig från värmen? Om 10 dagar åker jag tack och lov till Sverige på semester, men det är 10 dagar kvar bestående av strålande sol och mellan 30-40 grader och jag vet seriöst inte hur jag ska klara av det.
 
Sv: Värmeslag!

Jag svettas lika mycket om röven! Är i Madrid och vi har runt 40 grader på dagarna och jag dör svettdöd om rumpa och lår.

Har inga supertips men vill bara säga att du inte ska känna att det är konstigt eller onormalt. Eller ja, det kanske det är men då är vi två. Jag försöker dricka absurda mängder vatten, vi har ordentliga mörkläggningsgardiner och en stor fläkt.
 
Sv: Värmeslag!

Skönt att jag inte är ensam! Haha ligger i sängen just nu och kände nåt blött på benet. Det var svettdroppar från knävecket. Hahah jag är så sjukt äcklig just. Skulle helst av allt vilja lägga mig i en frys.

Och här har jag gått hela vintern och klagat på att det varit så kallt... Jag tar tillbaka det nu. Mörkläggningsgardiner hade varit nåt! Större fläkt borde jag också köpa men inte riktigt läge nu då jag gått i personlig konkurs...
 
Sv: Värmeslag!

Åh, det är vidrigt här också! Har korsdrag och fläktar i lägenheten. Skål med is bredvid sängen när man lägger sig.

Jag är inte bra på värme ;) Och så har jag gått med på att ha en heldag på Grönan imorgon. En lönehelg. I typ 30 graders värme i skuggan. Lord have mercy!
 
Sv: Värmeslag!

Ooh lycka till! Du kanske får göra som många asiater och gå med ett paraply? Inte så dumt faktiskt :) eller bygga en slags huvudbonad med en fläkt som svalkar en.
 
Sv: Värmeslag!

Du kan få lite frusenhet av mig. Vi har mellan 27-30 grader inne och jag tycker det är jätteskönt (men min sambo svettas som en gris).
 
Sv: Värmeslag!

Du kan ju åka till stranden utan att bada, vada ut så långt du kan utan att shortsen blir blöt. Eller köp en baddräkt? Tror ingen bryr sig om att din mage är svullen, och hoppar du ut i vattnet så hinner ingen ens se den.

Och så fläktar det alltid skönt vid havet. :)
 
Sv: Värmeslag!

För det första, inte jeansshorts! Ta på dig en lång lössittande klänning. Finns INGET som svalkar bättre i värmen. Och, klart du kan bada :)!
 
Sv: Värmeslag!

Du kan ju åka till stranden utan att bada, vada ut så långt du kan utan att shortsen blir blöt. Eller köp en baddräkt? Tror ingen bryr sig om att din mage är svullen, och hoppar du ut i vattnet så hinner ingen ens se den.

Och så fläktar det alltid skönt vid havet. :)

Jag brukar åka dit utan att bada men just nu är det outhärdligt. Baddräkt vill jag inte ha eftersom jag inte vill ha vit mage :D

Dessvärre finns det inget hav i närheten. Ska man bada är det antingen i pooler (som är smockade med människor) eller i floden (där vattentemperaturen mäter 28 grader)...
 
Sv: Värmeslag!

Brukar ha långklänningar men svettas lika mycket för det. Skulle inte ens hjälpa om man gick naken, det skulle ändå vara för varmt :P
 
Sv: Värmeslag!

Inte långklänning. Det viktiga är att ha så mycket ben som möjligt utan kjol. Ös på med talk eller barnpuder på de svettigaste områdena.
 
Sv: Värmeslag!

När man varit nere på havsbotten i mer än en timma och jobbat och kommer upp genomsvett, ja då vet man med säkerhet att det är lite för varmt. :p

*Hände mig i förra veckan.*:D
 
Sv: Värmeslag!

Kylbandage till handlederna? Visserligen inte fint att gå ut med men inne hemma kan det väl hjälpa. Sval lång dusch och sen linda något kallt runtom.

Gå och kika i närmaste affär med kylrum/kyldiskar :D? Hälsa på en vän med AC?

Inget av tipsen hjälper visserligen mot att vara ute i solen, för mot det finns bara ett tips: Låt bli.
 
Sv: Värmeslag!

Jo, långklänning ;)! Självklart är vi alla olika, och har olika sätt att svalka ner oss, men för mig har det alltid varit svalast med löst sittande kläder i svala material och, ja faktiskt, gärna en lång klänning som fladdrar runt kroppen. Själva "fladdret" tycks svalka mig. Jag kan ha "mindre mängd" kläder, som t.ex. tight kort linne och tighta korta shorts och vara BETYDLIGT varmare än om jag klär på mig mer på kroppen. Bara det är löst och fladdrigt alltså.
 
Sv: Värmeslag!

Jobbar :D Vi har AC i bussarna och det gör att jag står ut. Sen spenderar man rasterna liksom långsamt shoppandes i en nedkyld affär.

Jag mår precis lika dåligt som du gör och är ute så lite det bara går när det är som varmast. Sovrummet hemma har nästan alltid skugga (tack och lov), det är alltid fördraget en nedmörkningsgardin och så har vi golvfläkt. Imorgon köper sambon en AC :love:

Men jag längtar konstant till hösten.

(Måste jag vara ute så är det typ solglasögon, hatt, massor av vatten och så salt som gäller. Egentligen borde man väl dricka typ resorb men jag äter lite saltade nötter och liknande, för äta mat orkar jag ändå inte).
 
Sv: Värmeslag!

Skönt att jag inte är ensam! Haha ligger i sängen just nu och kände nåt blött på benet. Det var svettdroppar från knävecket. Hahah jag är så sjukt äcklig just. Skulle helst av allt vilja lägga mig i en frys.

Och här har jag gått hela vintern och klagat på att det varit så kallt... Jag tar tillbaka det nu. Mörkläggningsgardiner hade varit nåt! Större fläkt borde jag också köpa men inte riktigt läge nu då jag gått i personlig konkurs...

Hyrde en lägenhet ngt månader i Italien...naturligtvis en etta med sönderläge.
Med hjälp av stanniol för fönstren och ett arrangemang med blöta handdukar som en fläkt kontinuerligt blåste på kunde jag hålla en dräglig temp.

Vattnet som jag blötte handdukarna med var spetsat med citronsaft, dels för lukten men även för att få ner ph för att hindra bakterietillväxt i de ständigt blöta handdukarna.
 
Sv: Värmeslag!

Jag lider med dig! Och med mig!

Jag är varm och svettig, dricker massor och lever på värktabletter mellan varven eftersom huvudet håller på att ta död på mig ovanpå allt. När det är mellan 15 och 20 grader med sol då trivs jag! Men det är ju det dubbla både inne och ute! Och inte regnar det heller! Och brist på vatten i brunnen har jag så jag försöker att inte duscha så många gånger på en dag. Jag till och med går i kjol och linne hemma för jag fixar inte andra kläder (byxor och tröja när jag går bland annat folk) när jag är hemma. Jag håller på att avlida dag som natt, kan inte sova pga värmen, orkar inte vara vaken pga värmen. Har ingen matlust pga värmen och jag blir bara slö av sömnbrist, matbrist och för mycket värme! :(

Jag har astma, men har inte behövt medicinera regelbundet på några år nu, men när det är så här varmt så har jag svårt för att andas och får ta medicin dagligen.

Jag håller seriöst på att dö! Fast det är nog bättre att dö än att plågas av värmen just nu :P
 
Senast ändrad:
Sv: Värmeslag!

Kylbandage till handlederna? Visserligen inte fint att gå ut med men inne hemma kan det väl hjälpa. Sval lång dusch och sen linda något kallt runtom.

Gå och kika i närmaste affär med kylrum/kyldiskar :D? Hälsa på en vän med AC?

Inget av tipsen hjälper visserligen mot att vara ute i solen, för mot det finns bara ett tips: Låt bli.

Idag låter bli att gå ut. Tror det är säkrast... 39 grader i skuggan och helt vindstilla. Läste i tidningen att badplatserna är fullsmockade, på ett ställe var det 5000 badgäster. Då känns det mer lockande att sitta hemma framför fläkten :p
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 040
Senast: cf234k
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 640
Senast: MJLee
·
Gravid - 1år Min son är 6 veckor gammal och jag vet inte hur jag ska klä honom längre. Vi har haft 20-25 grader i skuggan de senaste dagarna och han...
Svar
12
· Visningar
1 413
Senast: Blueberry
·
Hästvård Tänkte kolla om någon här har en häst som fått en överkänslighets reaktion någon gång? Min häst fick det i oktober förra året, det...
Svar
12
· Visningar
1 567
Senast: Lella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp