Värme i ensilagebal

NilaD

Trådstartare
Hjälp, nu är jag helt nojjig har precis fått "nödflytta" mina hästar till ett nytt stall då vårat inte är klart än och vädret är för dåligt för att gå kvar ute. Kom iaf. dit nu ikväll och ingen var där. När jag skulle hämta hö märkte jag att hösilaget hade börjat utveckla värme inuti och inte luktade helt fräscht. Vad göra, panik, försökte att plocka lite från kanterna eftersom hästarna inte kunde stå hela natten utan mat. Nu inbillar jag mig att dom ska ligga döda på morgonen, minst. Borde helt sonika ha tagit hem dom igen, men timmen var sen och jag tänkte att lite kan dom väl inte dö av. Men nu känner jag att jag inte kommer att kunna sova pga detta. Hur farligt är det e.g? Någon som vet? Känner ju ingen direkt som faktiskt har utfodrat med detta :grin:. fast dom andra på stallet måste ju ha gjort detta eftersom det stod där med massa höpåsar runt omkring :eek::eek:

Sv: Värme i ensilagebal

Fint om ngn kunde svara så jag kan få gå och lägga mig....:crazy:

Har även sökt i gamla trådar och att det inte är bra är väl alla överens om men vad som egentligen kan hända har jag inte läst ngn stans.

Det som kan hända är att hästarna får en magtarmstörning. Som i sin tur ju kan bli allt från mild (lös i magen) till allvarlig (svår kolik, fång etc).

I 9 fall av 10 händer ingenting förutom ev lös i magen. Eller att hästarna är smarta nog att vägra äta (olika från olika hästar). (Säger inte det för att på något vis 'bagatellisera' att ge dålig/tveksam mat, men finns så mkt dårar därute som är dumsnåla, och många är vi ju som av misstag fodrat av bal som sen inte visade sig vara bra etc, så det blir statistik nog).

Mina har av misstag ätit av mögligt silage. De åt inte mycket av det, men de åt en del. Ingen reaktion. Vid ett tillfälle har de fått av bal med värmeutveckling med, ingen reaktion då heller.

'Jag svälter ihjäl av hunger'-ponnyn har ätit två tuggor RUTTET silage med, utan symptom.

Så, mest troligt kan du sova gott. Men bra ide att ta upp det med övriga i stallet, vad man ger av och inte, och om/att man kan öppna ny bal om man märker öppnad är dålig.

Tack, det är väl inte så mkt jag kan göra åt det ikväll iaf. så det är väl lika bra att gå och lägga sig. jag är ju normalt väldigt petnoga med mina hästar så detta känns ju inte alls bra. Tycker ju ioch för sig att om det var vanligt att hästar blev riktigt dåliga utav detta så borde man väl ha hört om en hel del fall (sen är det väl troligtvis inte så många som fodrar med skämt hö). fast här är det ju ändå ett helt stall där ingen verkar ha reagerat på att dom fodrade med skämt hö :crazy:

Samtliga djur överlevde natten ;) Men jag tycker fortfarande att frågan om e.v konsekvenser är väldigt intressant. Finns det ngn som har egen erfarenhet utav det? Som jag nämde tidigare så har jag faktiskt inte hört talas om ngn som blivit rejält sjuk utav skämt silage (och då menar jag naturligvis inte botulism som är en helt annan sak).

Samtliga djur överlevde natten ;) Men jag tycker fortfarande att frågan om e.v konsekvenser är väldigt intressant. Finns det ngn som har egen erfarenhet utav det? Som jag nämde tidigare så har jag faktiskt inte hört talas om ngn som blivit rejält sjuk utav skämt silage (och då menar jag naturligvis inte botulism som är en helt annan sak).

Hej, jag har själv köpt hösilagebalar som pga väderlek började utveckla värme. Jag rev då isär balen och lade hösilaget luftigt så att det torkade istället. Mina hästar åt utan problem, däremot om det har gått så pass långt att det bildats gråa fläckar i hösilaget inuti så ska du inte ge detta till hästarna. Enligt bonden jag köpte av kan detta vara giftigt för hästarna.

Hej!

Det jag sett på min pålla är att när hon fått varierande kvalitet av silage(vissa balar med mycket värme i, men finns inget annat- vad gör man? och hon har varit relativt lös i magen till och från, mest vid sämre silage.

Nu får hon hö av mycket god kvalitet och magen har på bara 1,5 vecka stabiliserat sej och hon har dessutom slutat hosta! Så visst kan dom reagera på "skämt" silage.

/ lavinia

Hör ju också hört att hästar kan få akut fång som en reaktion på detta, men känner inte till ett enda fall där detta konstaterats så det vore intressant att få veta om detta bara är snack eller fakta?

P.s. Lavinia, sadeln sitter som en smäck på pållan :D

Det är jättesvårt att med säkerhet konstatera vad som utlöst allvarliga kolikanfall, fång och konstiga symptom. Det är sällan folk erkänner att de gett sina hästar dåligt foder, och då är det ju mer svävande att det "kan vara" dåligt foder.

Jag tror det är mycket vanliga än vad som kommer fram, effekterna av dåligt foder. Vi stod uppstallade på en anläggning där stallägaren var helt sjukt slarvig. Silage med värme, med mögel, dålig halm etc. Vi hade eget grovfoder och egen halm, vår häst var den enda som inte sprutlackerade boxen. Övriga var otroligt dåliga i magen, hängiga, glanslösa i pälsen och med täta anfall av koliksymtpom.

Men det var ingen som ville kännas vid att det kunde bero på dåligt foder, för stallägaren hade minsann sagt att det var OK, och h*n borde ju veta...

Vi tog analys och det visade sig att både halmen och silaget var hälsovådligt. Halmen både för djur och människor (att vistas vid) och silaget farligt att förtära.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 077
Senast: MaRomer
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 243
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka