Pernilla_

Trådstartare
okej,nu ska jag ställa en enkel,kanske lite dum fråga:

När man visiterar hästen,då känner man ju bl.a igenom benen efter bl.a värme. Men om det visar sig att hästen är var någonstans på benen, VAD gör man då???:confused:

har ingen aning...:crazy:

Sv: varma ben

Man kollar om hästen verkar ha ont, tittar efter sår, små sår kan ge lymfangit vilket behöver behandlas, om hästen har feber så behöver den antbiotika om den inte har feber lägger man jodopax omslag.
Om man inte hittar någon orsak som sår så kan man ta ut hästen och titta om den är halt.
Hittar man inget fel och det inte är en jättesvullnad (är den det är hästen oftast mycket halt) så kollar man hästen igen på morgonen (om man hittar svullnaden på kvällen eller vice versa)

Om man är osäker eller hästen är mycket halt så är det bättre att ringa veterinär och rådfråga, skaffa dej en bra bok som tar upp hästens sjukdomar så kan du läsa dej till mer, det är svårt att förklara kortfattat.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 794
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka