Varm precis över kronranden

I

IslaBonita

Undrar om jag kan få lite tips... Igår upptäckte jag att min häst var varmare på hö fram, precis över kronranden, än på vänster sida. Hon är inte halt, och inte svullen.

Ska se hur det ser ut idag, blir det inte bättre får jag självklart ringa veterinären men undrar ändå om någon har en susning om vad det kan vara? Det går inte upp över kotan, eller på mellan kotan och hoven utan bara precis vid kronranden.

Sv: Varm precis över kronranden

ställ hästen på hårt underlag och be den göra en helomvändning - dvs flytta frambenen ut från kroppen i sidled

vill den inte = ont fötterna

båda - fång i tidigt stadie?

ena hållet - vad som hellst i min värld

Nu är jag inte bra på olika skador, sjukdomar utom en enda och det är fång.

Därför tror jag ofta att det kan vara just fång vilket jag också tror denna gång.

Men det behöver väl inte vara i båda hovarna i alla fall inte i början? Även om det kanske är vanligast.

:cry::cry:

Tack för era snabba svar!!!

Har inte varit där idag ännu men ska testa att flytta runt henne idag o känna och klämma. Hovarna är dock inte varma, kan det vara så vid fång??

Hoppas att du inte missförstod mig. Jag menade absolut inte att det säkert är fång, bara att det skulle kunna vara det.

Har den puls i kotan? Om du känner på sidorna av kotan? En häst med fång har ofta en puls som är kraftigare än normalt.

Jag tycker att det är ganska svårt att känna hovens temperatur. Men de är ofta varma vid fång om man nu lyckas känna det.

Min reagerar med värme vid kronranden, övre delen av hoven + puls när han har hovledsinflammation. Har du longerat för att se om han haltar. Syns bäst på böjda spår.

Nu har jag varit ute och känt efter. Idag var det inget varmt alls, inget svullet, ingen ömhet. Provade att flytta på hårt underlag - ingen reaktion. Longerade tio minuter, märktes ingenting alls. Stallägarinnan var också med och kollade och märkte inget heller. Hon hade känt imorse innan hon släppte ut hästarna och då hade det också varit helt bra! :)

Kanske var det bara någon tillfällig reaktion, någon form av lätt stukning som hon kan ha fått i hagen?

Som nybliven hästägare blir iaf jag väldigt nervös av sådant här, jag kommer ta det lugnt ett par dagar och vara noggrann med att kontrollera så inget utvecklas. Men det känns onödigt att ta ut veterinären för att kolla när det nu inte visar något alls, eller vad tycker ni?

Min häst brukar ha en hovböld som ligger och lurar när hon är varm där. I övrigt håller jag med de andra... Det kan vara många olika saker.

Näe men precis en lätt vrickning förmodligen

Bra att du är uppmärksam och bry dig inte om oss som har fång på hjärnan

Jag har inte ens haft fång på min, men blir helt hysterisk om den inte flyttar siga ben perfekt i varje steg

det tyder på ett problem i hoven, sen kan det vara vad som helst. fång, böld, ledinfl eller en liten stengalla. kan vara mkt allvarligt eller helt ofarligt.

men är hästen inte halt eller öm har hon troligtvis bara sparkat till en sten ed. dock är det alltid bra att ha koll.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 328
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 752
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka