Varm eller kallsko?

Föredrar kallsko, av rent partiska anledningar.
Hetaarbeten kort behövs om jag har det som yrke.
Brandvakt behövs efter skoningen.
Röken är inte nyttig att andas in.

Men tycker om smide.

Föredrar kallsko, av rent partiska anledningar.
Hetaarbeten kort behövs om jag har det som yrke.
Brandvakt behövs efter skoningen.
Röken är inte nyttig att andas in.

Men tycker om smide.
Varför sitta brandvakt efter skoningen? Min häst varmskoddes under ett par år och det var aldrig problem med att skorna var varma efter skoningen var klar oavsett årstid.

• Gilla
Reactions: Sel
Här varmskos ju hästarna nästan utan undantag egentligen, och jag föredrar nog det. Möjligtvis kallskos det om någon kuse är supertraumatiserad av röken eller är svårhanterad av andra anledningar... men brandvakt har jag aldrig hört talas om. Varken i UK eller i Sverige.

Vår hovslagare varmskor. Enklare för honom att bearbeta varmt än kallt järn, och kanske något bättre passform på skorna. Vi har aldrig suttit brandvakt efter skoning.

Varför sitta brandvakt efter skoningen? Min häst varmskoddes under ett par år och det var aldrig problem med att skorna var varma efter skoningen var klar oavsett årstid.
Heta arbeten kräver brandvakt tex så om stallet skulle börja brinna så är det ingen försäkring som täcket om det inte finns någon som suttit brandvakt, ja jag vet att många som struntar i det (alla jag vet som varmskor struntar i det).

Skona som sitter på är inte brandrisken då dom kylts ner utan det är loppor som kan flyger när skon riktats som kan ligga och pyra ett bra tag innan det börjar brinna.

Heta arbeten kräver brandvakt tex så om stallet skulle börja brinna så är det ingen försäkring som täcket om det inte finns någon som suttit brandvakt, ja jag vet att många som struntar i det (alla jag vet som varmskor struntar i det).

Skona som sitter på är inte brandrisken då dom kylts ner utan det är loppor som kan flyger när skon riktats som kan ligga och pyra ett bra tag innan det börjar brinna.
Jag visste faksitkt inte att man ska sitta brandvakt. Bara tur att inget tog fyr :nailbiting:

Varmskoning är heta arbeten. Hovslagaren ska ha utbildning och certifikat.
Brandvakt bör finnas 1 timme efter arbetet är gjort. Se till att hovslagaren står vid obrännbart material och det ska finnas släckutrustning vid arbetet.

Min varmskos numer. Jag upplever att min häst ser betydligt bättre ut om fötterna nu än förr när han kallskoddes men jag tror egentligen inte att det har så mycket med varm eller kallskoningen att göra utan att nuvarande hovslagare är riktigt riktigt duktig och oavsett vad hon väljer att göra så är jag nöjd med det :) Jag upplever dock att för min häst med lite "udda" hovform så är det betydligt lättare för hovslagaren att jobba och anpassa skorna efter honom iom att hon varmskor! :)

• Gilla
Föredrar kallskoning.
Min förra häst blev bränd av varmskoning så gillar inte alls det längre.
För skoningens skull har det ingen betydelse, utan bara för hovslagare att det är lättare att rikta skon.

Brandvakt bör finnas 1 timme efter arbetet är gjort. Se till att hovslagaren står vid obrännbart material och det ska finnas släckutrustning vid arbetet.

Vems ansvar är det att känna till detta, och vem är då ansvarig om det t.ex. skulle gå så illa att stallet brinner ner? Är inte så orolig för egen del (vår hovslagare står ute på en grusplan när han riktar skorna), men tänker att om det nu är hovslagaren som är certifierad för heta arbeten, så borde det vara på hans/hennes ansvar att se till (eller åtminstone informera om) att det ordnas brandvakt och säkert ställe att arbeta?

Vems ansvar är det att känna till detta, och vem är då ansvarig om det t.ex. skulle gå så illa att stallet brinner ner? Är inte så orolig för egen del (vår hovslagare står ute på en grusplan när han riktar skorna), men tänker att om det nu är hovslagaren som är certifierad för heta arbeten, så borde det vara på hans/hennes ansvar att se till (eller åtminstone informera om) att det ordnas brandvakt och säkert ställe att arbeta?

Hovslagare som varmskor måste vara certifierade ang ”varma arbeten” som sagt.
I övrigt ang brandvakt är det lite överdrivet som det framställs här i tråden 👍

Har aldrig hört talas om brandvakt! Hade en häst som alltid varmskoddes, besvärliga hovar som krävde lätta skor med extremt bra passform.

Vad skulle jag vaktat när min häst varmskoddes.

Ugnen åker med hovslagaren, en grusplan där ugnen stod på ben är tom. Det enda spår efteråt har varit spannen med vatten för att kyla skorna och den lär inte brinna.

• Gilla

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
895
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: tara
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
376
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna