Varldens snabbaste travlopp!

Corminta

Trådstartare
Idag gick varldens snabbaste travlopp av stapeln da Enough Talk slog Giant Diablos varldsrekord.
Enjoy Lavec valacken travade 1640 m pa 1.49.3 pa colonial idag - det ni!

Sv: Varldens snabbaste travlopp!

Att vara först att spränga 1:50-vallen lär ge eko i USA. Men det är värt att påpeka att Colonial Downs är en 2000-metersbana, så loppet som gick 1.08.1 hade alltså endast en sväng. All heder till Enough Talk, men det finns några till som är ännu bättre, tex Arch Madness som laddas för Elitloppet.

Jovisst, Colonial ar ingen "riktig" bana for miles och dopingen dar ar ju utom all kontroll.
Att Enough Talk gjorde detta helt "ren" ar all mindre an troligt men kanske, kanske att han faktiskt gjorde det pa egen hand.
Och faktum ar ju att benen hans maste rora sig sa fort och halla balansen aven om hjarta och lungor fatt hjalp pa vagen sas.

Det är väl obligatoriskt med dopingprov när det gäller världsrekord. Onödigt och sitta och säga att han kanske inte var ren.

Jovisst tar de prov men vad som ar tillatet eller ej skiljer ju fran bana till bana.
Nu kan jag inte svara pa vad som ar tillatet pa Colonial iar men forra aret vet jag att veterinarer jag shots av butta till hastar pa tavlingsdagen (ja, hastar som tavlade samma dag som injektionen gavs)
Dessutom har jag med egna oron hort tranare som varit ssaa nojda over dopingkontrollanterna pa colonials eftersom om du gnaller tillrackligt mycket testar de bara varannan start - skitsmidigt om du har lurendrejerier i bakfickan.
Att de tar pissprov efetr loppet forhindrar ju inte en for hog soda halt i hastarna.

Jag kan ju bara hoppas att de atminstone haft retention for ett lopp med sapass stor pris summa. Och da forhoppningsvis 24 timmars och inte 4-5 som de har pa vissa stallen.

Jag hoppas att detta var ett rent lopp och att vi kan vara stolta over varldsrekordet. Vill dock hoja ett varnandets finger for detta med doping - det ar inte sa arligt som det later.
Vet svenskarna forresten om att fyra tranare blev tagna for EPO i lexington iar? De kommer troligen aldrig fa nagra straff pga byrakratiska problem. Jag borjar bli fruktansvart less pa at forsoa vara arlig i branschen da folk springer runt och trycker i sina hastar vad f*n som helst - och kommer undan med det!

Undrar bara... Får de tävla på till exempel Lasix (eller vad et heter?) och fortfarande bli gokända i ett världsrekord?

Ganska intressant vad som är tillåtet och inte... Men det är som du säger, hästen måste oavsett vilket springa i de farterna ändå...

Ja, Lasix ar tillatet i de allra flesta lopp.
Tror dock inte hambot, ratta mig om jag har fel.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (NK) Giant Diablo är inte längre världens snabbaste travare. Elitloppstrean Enough Talk slog absolut världsrekord när han noterade...
Svar
0
· Visningar
686
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka