Vårkänslor!

angiepangie

Trådstartare
Igår försökte jag köra lite dressyr på min typ medryttarhäst, som är fjording och brukar vara utan gas.
Men igår var han nästan utan broms! Sparka bakut i trav, kasta och fjompade sig. Började till och med kröka nacken och "hingsttrava", haha så himla söt.
Och staketet i paddocken var livsfarligt, det som han i vanliga fall nästan går in i om man glömmer vända honom ordentligt i hörnen. Sen är han ju en liten kluns så hans bockningar känns ju inte så grovt, men man blir ju ändå chockad när han som brukar vara den opiggaste pållen i stan får smärre fnatt :D

Hur visar era pållar sina vårkänslor vid ridning? :)

Sv: Vårkänslor!

Vårkänslor???!!! I går när jag red hade vi 0 grader och snöstorm, så NEJ, mina hästar har INTE fått några vårkänslor!

Jodå...måste nog kalla piggheten vårkänslor. Våran svarta skogssnigel lufsade på i fin form öronen framåt och hade ett enormt driv. Min röda krutdurk till pålla har bytt från krut till en atombomb...om jag låter som en stubintråd betyder det....jeeehoooo, det är sant. I love it....

Kan inte rida nu då pojken är skadad men är ute och promenerar nu varje dag. Och sjutton va mycket luft det är under hovarna på honom nu! Stort luftigt steg, krökt fin hals och mycket trippande med öronen spikrakt fram. Så himla synd att det är svårt att ta kort samtidigt som han blåser upp sig!!

Vårkänslor för min häst är att han blir trött och slö :angel:

Han är tokig hela vintern iom kylan, när det börjar bli varmt och framförallt när det är varmt på sommaren beter han sig som om han vore konstans överhettat och helt slut. Han är en rätt varm individ.

Min kompis 18 åriga valack hade iaf vårkänslor här om dagen. Solsken, svag bris och uteritt med stallchefen på sin 6 åriga tävlingsvalack slutade med att gamlingen galopperade för full rulle förbi 6 åringen. :D Höll på dö av skratt!

Min som alltid är framåt, pigg, glad och nära till bus är hopplös nu när vårkänslorna kommer. Han kastar sig för kråkor, bockar, studsar och kastar sig fram i galopp när vi ska skrittjobba osv. Så han är svår att få till vettigt arbete men man känner i hela hans kropp att han njuter av livet så det är bara att hänga med och ha kul. Snart kommer värmen ordentligt och då blir han gärna lite slöare igen.

Igår försökte jag köra lite dressyr på min typ medryttarhäst, som är fjording och brukar vara utan gas.
Men igår var han nästan utan broms! Sparka bakut i trav, kasta och fjompade sig. Började till och med kröka nacken och "hingsttrava", haha så himla söt.
Och staketet i paddocken var livsfarligt, det som han i vanliga fall nästan går in i om man glömmer vända honom ordentligt i hörnen. Sen är han ju en liten kluns så hans bockningar känns ju inte så grovt, men man blir ju ändå chockad när han som brukar vara den opiggaste pållen i stan får smärre fnatt :D

Hur visar era pållar sina vårkänslor vid ridning? :)

Mina pollar har inga vårkänslor , men när det är kallt och dant ballar dom ut ibland.!

min är skadad så jag rider inte nu men när man går på promenader så går hon och skakar på huvudet och låter ;) (kan inte säga att hon piper för det låter mer som grymtningar :p).

Min unghäst är överlycklig när vi går ut och promenerar... Slänger ut bakbenen ibland samt hoppar och skuttar - med andra ord, lite okontaktbar! :D

Fast glad blir man ju när man ser lyckan i henne! :)

har nt så mkt vägar att rida på just u pga underlaget (bilväg e nt en favorit..), och nu vilar hon. men pigare var hon på vintern ;)

Hah, min polle var mer vild än tam igår... 18 år ung valack började småstegra, bli rejält överladdad och bockade glatt igår. Han som annars brukar vara relativt lugn...

Så ja, min ponny har rejält med vårkänslor!

Haha det är ju underbart, vilka individer dom faktiskt är :D

Att "gamlingarna" blir pigga tycker jag är otroligt roligt, men himla intressant att vissa blir segare!
Och tråkigt för er som inte hunnit få minsta vårkänsla än :(
Den dagen var det jättefint här i Småland, men dagen efter blev det snöstorm så nu är det sisådär igen men så länge det håller sig nollgradigt eller högre är jag nöjd! :)

Våren är underbar på många sätt särskilt när pållen får vårkänslor när man känner hur hela hon pirrar av iver att få komma iväg.

Vi hade en helt underbar tur igår hon var så pigg och glad, trots detta funkade det utmärkt att rida bland trafiken, dessto piggare hon är desto bättre jobbar hon och koncentrerar sig. (är hon brunstig är allt farligt).
Dom är underbara våra små pållar

Min förra medryttarhäst, sent kastrerad valack, var alltid som en liten hingst på våren. Enda perioden jag ALLTID red med sadel var under våren annars hade jag ingen chans att sitta kvar när ALLT var livsfarligt, grässtån, stenar, fåglar, snöklumpa med hundpiss på... Sedan var han dessutom dominant så det var bara jag och ägaren som kunde hantera honom och hämta in honom från hagen. Alla andra åt han upp. Jag kommer nog aldrig att glömma ridskolechefens min en eftermiddag när hon sa att hästen hade anfallit henne i hagen. Jaa, sa jag. Han gör sådant...

Men det var bara roligt eftersom han vanligtvis var åt det sega hållet, sista åren skrittade vi bara på sommaren, det var ingen vits att göra något annat med en sommarloj häst..

ha ha, min är ett litet krutpaket just nu :D Han brukar vara rätt pigg, men just nu är det som att han har så mkt energi så han nästan inte vet vad han ska göra av den. brukar vara så på våren ffa denna då han inte heller gått så mkt under vintern.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka