Varifrån kommer knäproblemen?

Lill76

Trådstartare
Min 6-årige travare, en stor kille på nästan 175 cm i mkh :D har sen jag köpte honom förra våren haft problem med sina bakknän. Han blev behandlad ett par gånger i somras för knäledsinflammation (gonit) och fick stå i vila och sen i oktober har vi följt ett träningsprogram vi fick av veterinären.
Det har funkat bra och han har inte varit halt. Nu har vi precis börjat köra honom med vagn ( han ska omskolas till körhäst) och det har också gått bra, men han har blivit ganska öm i (länd)ryggen, dock är han inte halt. Kan han ändå ha känning av sina knä och därför bli öm i ryggen? Han ömmar inte när jag sitter upp i sadeln utan bara när man drar handen/fingrarna med lite tryck över ryggmusklerna.
Bör jag kontakta veterinären som behandlade honom?
När vi köpte honom blev han genomgången av en equiterapeut och hade då lite spänningar här och där, ska jag kanske be henne titta på pållen igen eller?
Vad är era råd. :confused: :confused:

Sv: Varifrån kommer knäproblemen?

Eller så vänder du på det.. ryggen är problemet och knäproblemen symptomet.

Det är inte alls ovanligt med bakknäproblem som symptom på problem som eg kommer från ryggen. Även fel som har med skoningen att göra (vinklar etx) visar sig gärna i knäna.

Jag skulle på det lilla du beskriver söka mer i ryggen och mindre i knäna för att hitta orsaken faktiskt. Och skulle låta en equiterapeut, equiatriker eller liknande titta på honom ja, och vet med om det behövs, men i det här läget equitatriker före vet. Och när det är dags / om det är dags för vet igen hitta en som tittar på mer än knäna, gärna en duktig ryggvet.

Jag håller med Alexandra W, troligen är det från början ryggproblem hästen haft som inte upptäckts och så har han börjat avlasta och därmed fått problem med knäna bak. Ta ut en equiterapeut som går genom hela hästen är mitt råd.
Ofta, men långt ifrån alltid kommer benproblem av ryggen.

mitt varmblod hade ont i ryggen i somras och han har även precis som din häst problem med sina bakknän. han är inte halt men har lite problem med upphakningar, speciellt när han stått stilla länge. han hr även lite problem att gå i nedförsbackar då han blir rätt vinglig av sig. han ömmar när man trycker eller drar (eller vad man ska kalla det) på ryggen och främst mot ländpartiet. han reagerar mest innan han rids elelr motioneras och ömningen blir mindre efter han har rört på sig.

jag har fått rådet att bygga upp hans muskulatur i ryggen från marken, tex longera honom inspänd, eller tömköra i backar osv...

ja tycker precis som du redan fått svar på att du ska försöka utreda allt som kan ha med bakkärran att göra. hela kroppen är ju ett och hör ihop.

Att han är stor gör inte saken bättre ...Försök träna upp ryggen och musklerna runt knäna.Hade han problem med bakknäna under sitt aktiva trav liv?? Tänk på hur du kör honom. Breddar han mycket så kan han få träningsvärk.?!

Som øvriga skrivit, ryggen! Oftast då lænd och faktiskt också mage hænger ihop, be någon kolla på helheten!

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 065
Senast: Vogue
·
Trav Min häst är allt som oftast lite spänd i ryggen och främst länden. Efter arbete är muskeln mjuk och oöm men har hon vilat eller frusit...
Svar
16
· Visningar
6 591
Senast: sandrafors
·
M
Hästvård Lång men snälla hjälp mig!!! Jag har en D-ponny import som för närvarande är sjuk i kotledsinflammation och knäledsinflammation båda...
Svar
8
· Visningar
971
Senast: mimmi_pippi
·
C
Hästvård Prinsen min har dragits med massa hältor (bla inflammationer) sedan i mars & vart friskförklarad 2 gånger sedan dess, men efter lugn...
Svar
9
· Visningar
1 473
Senast: MartinaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka