Variationer i utfodringstider ?

Krans

Trådstartare
Hur mycket " vågar " ni rucka på era utfodringstider ? Jag menar t.ex i timantal. Får era hästar ganska exakta klockslag eller har ni variationer på ett par timmar emellanåt ? Typ att hästarna får sitt nattmål någongång mellan 21- 23 ? Själv har man ju ganskla stor flextid själv sommartid på både sömn och mat ; ) .
 
Hur menar du med "vågar"? Tänker du på kolik? Mina får med ungefär lika stort mellanrum men visst kan jag skjuta på ett mål om det är något särskilt men då anpassar jag övriga givor efter det. Jag vill inte att de står utan mat längre stunder än de brukar även om jag inte ger samma tid som vanligt.
 
Jag flyttar fodringar hejvilt! Eftersom jag ger nästan alla mål fördelar jag fodret beroende på när jag kan ge nästa gång. Är det 8 timmar till nästa mål får de många kilo var i sina foderlådor med nät och i olika ändar av hagen så de har många timmar plockande och tuggande. Är jag hemma hela dan får de några kilo åt gången bara för att den tjocka inte ska äta extra när de andra är nöjda. De har halm också. Morgon får de alltid runt halv 7-7. Kväll runt 22. Däremellan får de beroende på väder och vind och jobb. De verkar faktiskt mer tillfreds av att själv bestämma över 6kg var än att få tex 2 kg var fjärde timme. Då tar det slut hela tiden och de bara väntar på nästa giva.

De får ungefär samma totalmängd per dag, men är jag borta länge får de lite extra för att intresset ska hinna minska innan de ätit upp. Kraftfoder får de i boxen på kvällen om de behöver.
 
Jag är ganska exakt i mina fodringar. En kvart över är mycket, tycket jag.

Jag fodrar var fjärde timma under dagen. Detta beror på att jag har lättfödda hästar och en av dem är dessutom kolikhäst. Att öka på tiden mellan kan vara dåligt i hans fall.
Det betyder att han står utan mat i 2-3 timmar åt gången "bara" och i värsta fall.
Annars hade jag garanterat haft lite mer spel på timmarna.

Om jag måste åka någonstans på "fel" tid. D.v.s att jag inte kommer hem rätt tid då fodring ska ske, så fodrar jag ett extramål eller tidigare än vanligt och räknar 4 timmar från det istället.
ex: Jag ska iväg och vara borta ca 3-4 timmar. Klockan är nu 13.30 och de fick mat vid halv tolv. De ska få mat igen vid 15.30 men jag kommer inte hinna hem till dess.
Då ger jag antingen 15.30-maten nu vid ett eller så ger jag ett extramål då och kan alltså komma hem 17.30.

När min kolikhäst är borta om så där 14-17 år (om inte något händer före åldern tar ut sin rätt) kommer jag inte bry mig lika mycket.
 
  • Gilla
Reactions: kol
Nu går min på fri tillgång och vi ger kraften när vi är där vilket kan vara när som helst på dagen. Men rent spontant skulle jag föredra att ha så varierade fodertider som möjligt. Alltså inte typ klockan 7, 11, 15, 18 osv varje dag, utan hellre olika tider på dygnet (fast då inte att de står utan mat längre bara för att man varierar tider). Jag gillar inte när hästarna förväntar sig mat en viss tid och sen börjar de stressa över det. Visst är rutiner bra, men min erfarenhet är att det skapar stress, förväntningar och dåliga beteenden.
 
Nu går min på fri tillgång och vi ger kraften när vi är där vilket kan vara när som helst på dagen. Men rent spontant skulle jag föredra att ha så varierade fodertider som möjligt. Alltså inte typ klockan 7, 11, 15, 18 osv varje dag, utan hellre olika tider på dygnet (fast då inte att de står utan mat längre bara för att man varierar tider). Jag gillar inte när hästarna förväntar sig mat en viss tid och sen börjar de stressa över det. Visst är rutiner bra, men min erfarenhet är att det skapar stress, förväntningar och dåliga beteenden.

Jag vill detsamma egentligen. Men, det konstiga är att mina verkar inte kunna klockan eller ens längta. Först när de hör fyrhjulingen låter runt hörnet vaknar de till.
 
Hur mycket " vågar " ni rucka på era utfodringstider ? Jag menar t.ex i timantal. Får era hästar ganska exakta klockslag eller har ni variationer på ett par timmar emellanåt ? Typ att hästarna får sitt nattmål någongång mellan 21- 23 ? Själv har man ju ganskla stor flextid själv sommartid på både sömn och mat ; ) .
Min ponny står på halm. Eftersom hon äter en (begränsad) del av halmen så har hon alltid något att tugga på. Jag går numera inte helt efter klockan. För några år sedan blev jag tvungen att banta henne. Då stod hon på spån och fick foder flera gånger om dagen, ganska små mängder med med korta mellanrum. Det är inte bra om de får stå länge utan mat.
 
Jag är flexibel med matrutinerna. Jag vill ha ett litet liv utanför hästarna också. De får mat 4 ggr/dag.
Senast 08 på morgonen. Vardagar blir det runt 06.30, helgerna kan gå mot 08 om jag vill ta lite sovmorgon. :D
Nästa mål mat blir runt 11-12, men blir det 10.30 någon dag för att man ska i väg eller tvärt om senare. Då flexar man de andra tiderna.
Sen blir det runt 16-17.
Insläppet blir runt 20-22.
Har haft så i två år nu och det har funkat jättebra. Inga stressade hästar och nöjda hela dagaen. Det som jag märkt på mina hästar är när de får mat runt 17 tiden så har de inte lika brottom in på kvällen för de är lite mätta ännu.
 
Spelar ingen roll när man fodrar, det viktiga är hur länge de står utan mat!

Här flexas det sällan mer än 1 timme men ska jag åka bort från tex 17-22 så får de extra mycket hö kl 17. Mina hästar får i princip alltid fri tillgång så de har alltid lite hö kvar och de bryr sig inte om nästa måltid är försenad.

Att ge 4-5 mål per dag är nästan omöjligt om man har ett liv utanför stallet och det är heller inte nödvändigt om man ger mer hö. :)
 
Spelar ingen roll när man fodrar, det viktiga är hur länge de står utan mat!

Här flexas det sällan mer än 1 timme men ska jag åka bort från tex 17-22 så får de extra mycket hö kl 17. Mina hästar får i princip alltid fri tillgång så de har alltid lite hö kvar och de bryr sig inte om nästa måltid är försenad.

Att ge 4-5 mål per dag är nästan omöjligt om man har ett liv utanför stallet och det är heller inte nödvändigt om man ger mer hö. :)


Åhh, om man kunde ge mer hö....vad allt skulle bli lättare då. Här får man ta det hö man får. Finns inte mycket val. 4,5 kg hö per dag kan man inte ge två gånger per dag inte. De får ju halm också men de äter för snabbt.
 
Nu går min på fri tillgång och vi ger kraften när vi är där vilket kan vara när som helst på dagen. Men rent spontant skulle jag föredra att ha så varierade fodertider som möjligt. Alltså inte typ klockan 7, 11, 15, 18 osv varje dag, utan hellre olika tider på dygnet (fast då inte att de står utan mat längre bara för att man varierar tider). Jag gillar inte när hästarna förväntar sig mat en viss tid och sen börjar de stressa över det. Visst är rutiner bra, men min erfarenhet är att det skapar stress, förväntningar och dåliga beteenden.
Exakt!! Hade alltid samma tider förut, men det gav förväntansfulla stressade hästar. Vet jag att jag ska bort så fyller jag nät med halm så är de ändå rätt nöjda.
 
Mina har fri tillgång.
Får mineraler och lite skrammel en gång om dagen, den tiden varierar.

I vinter kommer de inte ha fri tillgång på annat än halm men hötiderna kommer variera.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 953
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 611
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 082
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
15 336
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp