Variation i ridningen?

L

Lantlolla

Hejsan. alltså jag vill inte ha råd på olika sätt och övrningar att träna på. Utan jag vill veta vad ni gör de gånger ni håller på med hästarna. så som backträning, skogen banan. osv osv... berätta gärna kortfattat bara vad ni gör. tex på banan tränar jag formen igenom böjningen. eller något.

Berätta vad ni gör. Lite nyfiken = )

Sv: Variation i ridningen?

rida i grimma
longera i grimmskaft
horsemanship
trickträning!

kul tråd!:D

Tömkör emellanåt mina hästar, både på volt, serpentiner och på vägen o i skogen. Mitt sto tycker det är urkul, lyssnar kanonfint på mina röstkommandon o kroppsspråk. Har jag tömkört ett par dagar så har jag definitivt igen det i ridningen sen! :banana:

Inga fler som varierar sin ridning ? Jag är nyfiken ju !! :D

Jag tyckte att det var roligt med "frihets dressyr" såpass väl som det gick.

Både att Lös longer & att rida utan sadel & träns var tok kul :)

I framtiden ska jag helt klart försöka åka iväg på Clinics oftare än vad jag gjorde med gamel hästen, se mer av vad dom olika akademiska/klassiska ryttarna har att ge & även western verkar tokigt facinerande.

Efter som jag är mer dressyr nisse än något annat blir det mest det som jag vill variera mig innom & även lära mig olika tillvägagångsätt för att kunna hitta optimal arbets form för mig & hästen.

Jag tycker själv jag varierar ridningen bra!
Jag rider dressyr 3 gånger/vecka, hoppar 1 gång/vecka, klättrar 1 gång/vecka och rider en vanlig utetur en gång.

De gångerna jag rider på banan skrittar jag alltid 15 minuter ute innan jag går in, och efter passet skrittar vi av i skogen minst 20 minuter.
När jag rider dressyr försöker jag alltid hålla det på en lättsam nivå.
Vi tränar inför tävling och det är viktigt att min häst är positiv till arbetet så det blir många skrittpauser och mkt beröm!

Den gången i veckan som vi hoppar är det mest gymnastikhoppning i form av studs och serier, och mkt markarbetesövningar. Sen brukar vi lägga ihop någon liten bana där jag som ryttare får lite att klura på för att få ihop det på ett bra sätt. Ev lägger vi upp något hinder på slutet, men annars hoppar jag lågt, runt 60. Men hoppningen gör jag bara för att både jag och hästen tycker det är skoj, det är ingen gren vi har tävlingsambitioner i. Det ska alltid vara skoj, slutar alltid när det går bra och sitter aldrig och nöter och nöter samma grej länge.

När jag klättrar börjar jag med ganska plana backar, tar en ngt brantare när vi kommit igång, rider uppför en riktigt brant i mitten för att sedan trappa ner igen och avsluta med den planaste.
Där är jag nogrann med att själv inte störa hästen och att hon ska skritta, inte rusa uppför backarna.

Vet inte riktigt om det var det här du var ute efter, men nu har jag berättat lite hur jag gör iaf:D

Jag tycker det är skitkul att ni vill berätta, vore kul om fler gjorde de.
Jag kan själv berätta hur jag gör, eller försöker göra. Då jag endast rider fem dagar i veckan (hos mamma två dagar i veckan)
Så blir det ett litet schema som följs lite sisådär någon vecka blir det en tur mer i hagen en annan vecka en extra tur ute ungefär. Men detta är vad jag försöker.
Rida i hagen dressyr/markarbete 1 gång
Longera/tömköra 1 gång
Cykla 1 gång
Rida ut o klättra 1 gång
Och rida på asfalt/ vanlig runda 1 gång.

Denna varationen har jag inte haft så länge, bara nu sen snön försvunnit och han börjar bli riktigt fin!

Men fler kan väl berätta! Kul att läsa vad andra har för sig!

Hmm, vad svårt..Som alla andra säger så är det ju olika lite sådä men på ett ungefär så hoppar jag 1-2 gånger i veckan. Ena gången träning, andra gången lite upphöjda bommar osv. Sen rider jag dressyr 1-2 gånger i veckan (ibland ute på ett gärde). Sen är vi ute och galopperar bort magen 1-2 gånger i veckan. Allt detta varvas med klättring i skogen, skritturer, lobgering och ibland lite löshoppning.

Skogsridning varvat med jobb och långa tyglar i mest skritt, intervaller i galopp, längre joggturer, körning med tyngre rockard eller lättare speedcart, simning/gå i djupt vatten, dressyr på bana (fast vi jobbar mest med det ute i skogen), hoppning, tömkörning (aldrig longering), promenader för hand, klättring, terränghoppning, terrängridning (rakt ut i skogen), löshoppning ibland

tränar även för instruktör i dressyr i centrerad ridning då och då

Jag planerar en vecka i taget. Jag har olika pass som jag lägger in under veckan. Olika veckodagar, olika veckor beroende på jobb, väder och annat. Men detta brukar jag få in på en vecka:

en privatlektion mest dressyr
ett eget träningspass oftast dressyr på ridskolans ridbana
en långtur
en skogstur hemma med dressyr
en vanlig skogstur hemma gärna med ridning rakt ut i skogen
en kortare skrittut hemma
en vilodag med bara vara i hagen för hästen
ibland byter jag utngt av de fyra sista mot en promenad

Har också veckovisa planeringar som kan ändras lite efter väder och tidsramar. Men på det stora hela så blir det ungefär detta:

-uteritt för medryttaren
-klättring med mig. Börjar lätt, tar de större backarna i mitten o avslutar lugnt
-dressyrpass m medis
-uteritt/arbete vid handen m mig
-vila i hagen
-längre uteritt, ca 2 timmars m mig. Mkt skritt på lång tygel, travintervaller och någon längre galopp för att få sträcka på benen (o humöret :) )
-dressyrpass/träning m mig. Uppvärmning i skogen ca 20-30 min, passet varar sen ca 50-60 min o vi övar mkt på övergångar, lydighet för hjälperna, hitta hästens egen bärighet, balans och smidighet. Ska under sommaren börja hoppa lite också, spännande!

Jag har en 11 årig vbl val som vi håller på att muskla och få i form. Viktigast är att han har kul och hittar sin balans, som sagt. På en månad (fick honom på foder igen 1 maj) har han fått ett spänstigt kliv och han har energi och glädje i kroppen! Börjar alltmer se ut som en "vanlig" ridhäst, hade goda förutsättningar från början m runda former i exteriören.

Jag dressyrar på banan för det mesta, blir väl uppemot 5-6 ggr i veckan. Dock så betyder det inte att jag tragglar på samma saker då, jag varierar ju där med. :idea: Ena dagen kanske jag tränar på galoppfattningar för att nästa dag fokusera mest på skolorna.

Ibland (ytterst sällan...) så hoppar jag småhinder, eller så ber jag min kompis hoppa hästen för variationens skull. Jag själv har inget behov av att hoppa.

Och självklart rider jag ut ibland, men då det är himla långt till skogen så blir det inte alltför ofta. Däremot så tar jag gärna en galopp på de intilliggande ängarna eller runt hagarna efter ett pass på banan.

Hej du frågar om ridning men glöm inte körning det är underbart att ta en tur med en rockard fyrhjulig flakvagn antik gigg trilla eller gammal släde med några goda kompisar har man en trevlig tur om några timmar. Om jag skussar qvinnor av lämplig ålder väljer jag en med smalt säte för ytterligare trivsel

Hejsan. alltså jag vill inte ha råd på olika sätt och övrningar att träna på. Utan jag vill veta vad ni gör de gånger ni håller på med hästarna. så som backträning, skogen banan. osv osv... berätta gärna kortfattat bara vad ni gör. tex på banan tränar jag formen igenom böjningen. eller något.

Berätta vad ni gör. Lite nyfiken = )

Hoppa, min tränare gör det oerhört varierat, aldrig gör vi samma sak. Bommar, studs, kombination osv.

Dressyr - lätt nivå rörelser, men med skolorna öppna och sluta i skritt

Konditionsträningspass som syftar till både hållbarhet och uthållighet. Blandade intervaller trav/skritt på bestämda tider. Enligt en plan. Eller bara lång och långsam trav en viss distans

Pass i skogen som är klättring i skritt, över stock och sten och galopper.

Långturer i varierat tempo.

Skrittrunda

Nöjesridning i skogen, där man gör det som faller en in.

Ja, det går ju att alternera hur mycket som helst när man rider. Att planera är kul om man har ett mål. Just nu rider mag mest bara nöjesridning och har tröttnat på att ha mål ett tag.

Hälsning Maja

Jo jag har funderat på att köra in min gammelman. Men det får nog bli ett senare projekt eller med an annan häst! = ) Men jag tycker de skulle vara underbart o ut o åka med en stor häst alltså! = )

Mer svar gärna !!!

jag vill veta fler som varierar sin ridning!

Jag måste nämligen komma på ett nytt upplägg, då jag i fredags fick reda på att jag har körtelfeber och måste skaffa medryttare..

Så vill veta vad ni andra gör, så man kan snappa upp lite fler idéer för medryttaren också :P

Kom igen nu folket på buke ! :D

Jag kör lite olika vecka till vecka men det involverar kort och gott
dressyr- skänkelvikningar, galoppfattningar, allmäna dressyrrörelser. Raidar Hippson.se för tips på övningar
hoppning- studs och bommar oftast men också olika kombinationer, oxrar..
gymkhana (om jag hittar redskap)- mest för rolighetens skull. Ex att plocka koner från tunnor.
uteritter- antingen jogging eller galopp pass i skogen.
tömkörning- vi håller på med övergångar då vi är amatörer :D
körning- promenad körning med lite trav på skogsvägar eller slalom mellan koner. Enkla övningar.
löshoppning- Uh..ja hoppar löst över hinder..kan gå på 100 cm. Men som sagt det är ju en liten orutinerad b ponny :)
promenader- hästen i grimma och jag går med+ ibland är hund med.

Jag varvar också med dressyrträning för tränare varannan vecka. Jag försöker göra ridningen och all hästhantering så lite enformig som möjligt för både min och hästens skull.

Jag kör också hästpolo med spöet på bromsarna som flyger omkring oss när vi rider ut :p

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka