Variation av longering

Tikket

Trådstartare
Fått ett projekt att jobba med tre stycken halvblod cirkus 165 i mkh allihopa. Grundutbildade, (skritt, trav, galopp)
Jag rider dem inte av privata skäl utan ska då hålla igång dessa tre hästar på annat sätt. Promenader är i princip uteslutet pga säkerhetsrisk.
Så tips på hur man kan variera longeringen på bästa sätt och även annat som går att hitta på med dem i paddock.

En utav dem behöver gå ner i vikt ätt rejält, en bara underhållsarbetas och den tredje behöver bygga muskler.

Tacksam för svar.

Nu är jag inget fan av ren longering utan tömkör hellre om jag ska motionera från marken (eller löslongerar). Men man kan både jobba cavaletti, studs och galoppbommar på volt. Sen skulle jag köra mycket övergångar och tempoväxlingar för att de inte bara ska ånga på volt efter volt.

Fått ett projekt att jobba med tre stycken halvblod cirkus 165 i mkh allihopa. Grundutbildade, (skritt, trav, galopp)
Jag rider dem inte av privata skäl utan ska då hålla igång dessa tre hästar på annat sätt. Promenader är i princip uteslutet pga säkerhetsrisk.
Så tips på hur man kan variera longeringen på bästa sätt och även annat som går att hitta på med dem i paddock.

En utav dem behöver gå ner i vikt ätt rejält, en bara underhållsarbetas och den tredje behöver bygga muskler.

Tacksam för svar.

Ska de bygga muskler och motionera så pass mycket att de kommer i form (eller håller formen), så tror jag det är väldigt svårt att åstadkomma med enbart longering. Tömkörning och så löshoppning nån gång i veckan kanske? Eller, ännu bättre, hitta nån annan som kan rida dem?

Tömkörning skulle jag välja framför longering. Då kan du variera din träning mycket mer än bara snurra runt på volt.

Detta är inget ifrågasättande - Jag bara undrar, hur kan promenader vara en säkerhetsrisk? Är hästarna "knäppa"/ohanterbara eller är det pga miljö?

Det optimala och mest hållbara sättet att sätta igång en häst och bygga muskler är ju varierad träning, på varierat underlag och mycket ut i skog och mark och lyfta på fötterna. Jag tror man får ett svårt jobb och inte så långsiktigt hållbart, om man bara håller sig till ridbana. Tyvärr.

Tömkörning skulle jag välja framför longering. Då kan du variera din träning mycket mer än bara snurra runt på volt.

Detta är inget ifrågasättande - Jag bara undrar, hur kan promenader vara en säkerhetsrisk? Är hästarna "knäppa"/ohanterbara eller är det pga miljö?

Det optimala och mest hållbara sättet att sätta igång en häst och bygga muskler är ju varierad träning, på varierat underlag och mycket ut i skog och mark och lyfta på fötterna. Jag tror man får ett svårt jobb och inte så långsiktigt hållbart, om man bara håller sig till ridbana. Tyvärr.
Dem är "knäppa" och väldigt, väldigt flockbundna. Dessutom är det enda vi har som går att promenera på är en 70-väg, känns som en stor risk tyvärr.

Ska de bygga muskler och motionera så pass mycket att de kommer i form (eller håller formen), så tror jag det är väldigt svårt att åstadkomma med enbart longering. Tömkörning och så löshoppning nån gång i veckan kanske? Eller, ännu bättre, hitta nån annan som kan rida dem?
En av dem går inte att rida, den andra behöver en mycket, mycket speciell ryttare och den tredje har jag hittat en ryttare till.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det kanske är jag som är oresonlig, men jag behöver input och jag behöver råd för hur jag (oberoende av vem det är som är oresonlig) ska...
2
Svar
23
· Visningar
3 851
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 422
Senast: mackan
·
Träning Jag skulle behöva hjälp. (Och det här blev visst jättelångt - förlåt!) För några månader sedan fick vi en hop hästar till stallet...
2
Svar
20
· Visningar
2 184
Senast: Husmusen
·
Hästvård Jag har redan skrivit hyllmeter efter hyllmeter om min otursfågel till häst här på buke så en del av er känner kanske igen min historia...
2
Svar
29
· Visningar
3 492
Senast: Reebok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar