Vargtänder och deras inverkan.

L

little_blondie

Ni med hästar som har fått deras vargtand/tänder borttagna, hur har resultatet blivit jämfört med innan?
Har vargtänderna varit till besvär vid ridning? Blev det stor förbättring efteråt?
Tacksam för svar.

Hej,
Har alltid tagit bort vargtänderna innan jag börjat rida så de inte ska bli något problem. Har man en häst som inte skall ha bett i munnen så tror jag inte att den tar skada av att de finns kvar. Prata med din veterinär för säkerhets skull :)

/Linda.

Canintänder har ingen funktion, de är en reminesens från hästens urtider, ungefär som våra visdomständer. Vanligast på hingstsidan men även ston kan ha s.k vargtänder. De kan besvära hästen och speciellt då med bett i munnen.de är inte svåra att få bort, det går på en millisekund och man upplever en omedelbar förbättring i munnen. :banana:

Har haft en häst som hade problem av vargtänderna. STOR skillnad när de kom bort.

Jag ska ta bort dem på min unghäst. tycker man ska göra det för säkerhets skull när man har bett i munnen på dem. Prata med en bra hästtandläkare. Observera dock att de seriösa hästtandläkarna alltid låter en veterinär sedera hästen innan de plockar bort tänderna.

Canintänder eller sk hingsbetar och vargtänder inte alls samma sak.

Canintänder är är vanligast på hansjur, men vargtänder är lika vanliga hos båda könen.

vi tog bort vargtänderna på småpojkarna innan vi började med att få dom inridna, vi fick problem med den ena han ville inte ta bettet och fick en massa såt i munnen så han fick åka in på röntgen och där visade det sig att han hade en bit av den ena tanden kvar, men nu när den är bortagen och såren har läkt så tar han mycket hellre bettet.

:devil: men Domaren då..*fniss* Canin är latin, är samlingsnamnet på djurarten hund(varg) - vargtänder. Hingstbetar sitter i underkäken, är inte samma sak som vargtand - där satte du 100 %...fast det var ju vargtänder vi pratade om. Har vi kanske tagit en liten en för mycket nu igen?!-- :d :d :d :d :d :d :rofl:
Hingstbetar förekommer som framgår av namnet endast på hingstar eller valacker, vargtänder kan förekomma på både sto och hingst, men mer sällan på stosidan..( jag har för säkerhets skull läst igenom tandavsnittet i Hästens hälsa) så att du inte tror att jag jäklas med dig. Skål!

Min ridhäst hade en liten vargtand kvar då jag köpte honom, och liksom Magdalena har det varit stor förbättring sedan denna togs bort.

Hingstbetar/Canintänder förekommer INTE ENDAST på hingstar och valacker utan KAN även förekomma på ston även om det inte är så vanligt.

Vargtender är inte mer vanligt på hingstar och valacker än på ston, du borde nog läsa en annan bok.

Du har fel

Canintänder är samma sak som betar - d v s "hörntänderna". Vargtänder är något helt annat - det är de som oftast är mycket små och sitter innan första kindtanden.

Har haft två hästar som jag tagit vargtänder på när de varit fyra år. De har inte haft problem med bettet men jag har tagit de "för säkerhets skull". Skulle dock inte ta dem på en äldre häst som inte har något problem med orolig mun eller dyl.

/Dobben

Hos oss var det en häst som alltid har varit trög och stel speciellt i höger sida. Sedan visade det sig att hon hade vargtänder + lite hakar som skavde. Nu är de borta och hästen är piggare och mjukar och vill alltid fatta höger galopp något som hon verkligen proteserade mot innan... :D

:o :o ooops...nu var jag för snabb på fingret igen *skäms* hingstbetar sitter visst i överkäken oxå...måste visst läsa lite mer noga nästa gång - får skylla på glasögonen. ber om ursäkt Domaren...men skål i alla fall!

Vargtand=P1, en rudimentär första premolar. Den första riktiga kindtanden är P2 dvs den andra premolaren. Betar=C som i Canintand.
PL

Ni som tagit bort vargtänder på era hästar, hur snart efter operationen kunde ni rida med bett igen?

Min häst hade en liten liten vargtand på vänster sida som veterinären tog bort.
Han gav hästen lugnande så han blev helgroggy :crazy: och tog sen bort den.
Enligt honom kunde jag rida direkt när det lugnande gått ur. Men jag väntade ändå till dagen efter.

Har inte märkt någon skillnad, men eftersom hans var så liten var det möjligt att han inte besvärats av den.

Min 3-åring hade vargtänderna kvar då jag köpte honom i somras. Jag märkte direkt att han inte var okey i munnen. Veterinären tog bort dem, men det tog några veckor innan han blev bättre i munnen. Verkade som om det tog ett tag innan han kom på att det faktiskt inte gjorde ont i munnen längre :)

Nu är han hur fin som helst och inga som helst problem med bettet längre.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 373
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka