Vargtänder, när rida efter op?

C

Chine

veterinären sa att jag kunde rida efter en vecka men kompisen hade fått vänta en månad. När har ni ridit igen efter att ha tagit bort vargtänder.
Den ena tanden var rätt svår att få ut och kom ut i bitar så hon är nog ganska söndrig i munnen på den sidan.

Sv: Vargtänder, när rida efter op?

Har du möjlighet att rida på hackamore i några veckor så är det de bästa. Dom kan vara känsliga ett bra tag efter.

När min unghäst fick sina vargtänder borttagna av en veterinär som har specialliserat sig på tänder, skulle hon inte ha bett i munnen på 10 dagar. Och detta var "extra" länge pga av att vargtänderna tydligen var riktigt stora. Så jag tror att du kan rida som vanligt igen efter en vecka, 10 dagar!

Vi blev ordinerade ridning på bettlöst de närmaste 2-4 veckorna tror jag (minns inte exakt men tror att de kan ha varit hela 4 veckor). Hans vargtänder var sönderslagna och små och vi tog bort alla 4 på en gång. Allt gick bra.

Vi red nog redan dagen efter, eller om vi väntade en dag kanske.

Inga problem om inte hästen har ont eller reagerat starkt på det lugnande medlet eller liknande.

Jag fick rådet att vänta tre veckor innan jag använde bett. Däremot var det ok att rida med hack dagen efter, men jag väntade nog några dagar i fall den var öm i käken.

En vecka bettlöst rekommenderades jag. Väntade två veckor dock, inga problem då.

Jag har aldrig ridit henne på hack, men jag tror det skulle gå bra, hon är van vid stång och kapson ( rider akademiskt) så hon är ju van vid hävstångseffelten. Provar med hack efter helgen. Vi är ändå bortresta över helgen så då kan hon ju få stå några dagar.

Stoet blev rekommenderad 7-10 dagars bettlöst ridande. Gick finfint, drog till med några dagar extra för att vara på den säkra sidan.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 583
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
838
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 921
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka