Vargtand - ta bort eller ej? Brukar de ge problem?

Alexandra_W

Trådstartare
Lite nyfiken hur ni ser på vargtänder som inte orsakar besvär? Tar ni bort dem ändå, eller väntar tills de ev ger problem (och ge de inte problem får de sitta)?

Treåringen har en vargtand på vä sida. Har inte stört henne minsta lilla, faktum är att jag inte ens sett den förrän häromveckan..

Min vet ansåg att det inte fanns någon anledning att ta bort den 'bara för att' enligt hans personliga åsikt. (och tyckte dessutom rent generellt inte om att 'hästen är tjafsig i munnen, man öppnar munnen, hittar något att 'operera' och så gör man det, istället för att börja med att se över betslingen, byta bett och fundera på hur handen är FÖRST, och sen ev göra ingrepp..)

Jag har aaabsolut inget att invända mot den den här månaden, det räcker sååå fint så med 5000 kr i veträkningar... :angel:

Men eftersom jag varit lyckligt förskonad från vargtänder förr, så är jag nyfiken på hur många det finns med hästar som har vargtänderna kvar, och inga problem?

Och så rent generellt då hur ni andra gör/gjort, tagit bort på rutin eller väntat på problem, när har isf problemen uppstått och hur?
 
Sv: Vargtand - ta bort eller ej? Brukar de ge problem?

Alexandra_W skrev:
Och så rent generellt då hur ni andra gör/gjort, tagit bort på rutin eller väntat på problem, när har isf problemen uppstått och hur?

Jag tar numera bort på rutin, för att utesluta att det är vargtanden som orsakar problem, och slippa fundera över det helt enkelt.

de jag haft och känner som varit påverkade av vargtänderna har i princip varit det redan från början. oroliga i munnen, tjafsiga med huvudet, svårt att komma till ro på bettet och under arbetet. spända i ena sidan. osv.
 
Sv: Vargtand - ta bort eller ej? Brukar de ge problem?

Tar alltid bort, tror att det görs rutinmässigt på travare på samma sätt som man ofta tar bort lösa benbitar istället för att vänta tills de ger problem.
 
Sv: Vargtand - ta bort eller ej? Brukar de ge problem?

Min häst har vargtänderna kvar.
Två olika vetrinärer har sagt att man behöver inte ta väck dem om de inte uppenbart är i vägen. Visst sedan kan man ju tänka så att det kan vara tänderna så fort det inte går bra...
Min pålla som är känslig i munnen och inte funkar så bra på bett (kanske pga vartänder kanske inte) rider jag på hack. Min filosofi är att är det inte helt uppenbart tänderna så vill jag inte in och rota.
Jag hade nog haft kvar dem på din häst och helt enkelt sett hur det verkar innan.
Lycka till Mvh Rosenlund
 
Sv: Vargtand - ta bort eller ej? Brukar de ge problem?

Risken finns att tanden börjar orsaka problem längre fram, även om man då tar bort den kan det sitta kvar i huvudet på hästen ett tag att det varit problem i munnen.
Tar nu bort vargtänder innan man sätter bett i munnen på dom.
Finns olika sätt att ta bort dom på. bra sätt och dåliga ( slås i princip ut med ett verktyg eller lirkas försiktigt) kolla innan
 
Sv: Vargtand - ta bort eller ej? Brukar de ge problem?

tar bort dom även om dom inte ger "problem". därimot så kastar jag mig inte till vet. för det, om det inte orsakar uppenbara "problem". utan tar det när vi ändå har ett ärende dit, tex. när dom ska "kollas ordentligt" i mun på kliniken, eller om det är ärende dit med något annat.

min vännina har en 4 åring som har vargtänder. dom har inte orsakat något problem (satt in henne i höstas). nu ska hon sättas igång och utbildas (ganska senutvecklad). hon ska ta bort vargtänderna om en mån. när hon ska in och ta bort en hake.
 
Sv: Vargtand - ta bort eller ej? Brukar de ge problem?

Vår häst var väldigt känslig i munnen och upplevdes som oliksidig, en av anledningarna var att han stördes av sin vargtand. Det blev stor skillnad efter vargtanden togs bort.
Ovanor som att hästen ibland försöker bita tag i bettet på ena sidan kan sitta i ett bra tag efteråt trots att man har åtgärdat problemet. Jag skulle alltså inte invänta problemen utan ta bort vargtänderna.
 
Sv: Vargtand - ta bort eller ej? Brukar de ge problem?

Min valack hade vargtand som orsakade stora problem så den togs givetvis bort. Jag tror de förr eller senare träder fram i problem och då kan man likväl plocka dem direkt så de inte blir tilltryckta av bettet. Aj!
 
Sv: Vargtand - ta bort eller ej? Brukar de ge problem?

Jag har som sagt ingen plan på att plocka ut den nu, det blir en senare fråga i så fall. Minsta problem/misstanke om problem så plockar jag den dock.

Jag var så inställd på att vet skulle tycka 'titta, en vargtand, den får vi ta bort' när hon munkollades, och hade fullt sjå med att komma på ett fint sätt att säga 'inte en chans, jag har inte råd just nu' :angel: så jag blev ganska förvånad när han tyckte att 'äsch, inte om den inte ger problem'.

Därför har jag inte hunnit bestämma hur jag vill göra i 'långa loppet' så att säga. Jag är inte speciellt rädd att det ska 'fastna i huvudet' på henne om den börjar ge problem, jag märker ju direkt om det blir skillnad, och då kommer jag plocka den omedelbart.

Men annars tror jag faktiskt att jag väntar tills jag sett hur benbitsoperationens konvalescens går och så. Meningslöst gräva och rota i munnen på henne om hon iaf inte kommer bli ridbar liksom... *krass Alex*
 
Sv: Vargtand - ta bort eller ej? Brukar de ge problem?

ta bort vargtänder. De kan ställa till med problem längre fram även om de inte är till besvär nu. De sitter ju där hästen har sitt bett.
 
Sv: Vargtand - ta bort eller ej? Brukar de ge problem?

Vanliga veterinärer har sällan den kompetensen att de kan avgöra om hästen är störd i munnen eller inte. Kontakta en hästtandläkare för rådgivning.
 
Sv: Vargtand - ta bort eller ej? Brukar de ge problem?

Jag tar bort de på rutin. Min erfarenhet är att oftast har de problem med dem, olika mycket.
Vi tar dock bort dem tidigt. Ju längre man väntar, desto svårare är det att få bort dem, och med ökad risk för att skada käken som följd.
Om jag skulle få in en vuxen häst i träning, och det var uppenbart att den inte hade problem av sin vargtand, skulle jag nog låta den vara kvar, av den anledningen.
Å andra sidan, de vuxna hästar jag får i träning är det något problem med, och hittar man då en vargtand, plockar man ju bort den...
 
Sv: Vargtand - ta bort eller ej? Brukar de ge problem?

När jag var på Strömsholm i ett annat ärende bad jag en vet. som är duktig på tänder att kolla hennes tänder. Han sa då att hon hade vargtänder men han tyckte inte att dom behövdes tas bort, jag blev förvånad för jag trodde alltid att man gjorde det. Men då sa han att hon har så liten mun så han trodde inte att hon skulle ha några obehag av dem.
Så här i efterhand ångrar jag mej lite att jag inte sa till att dom skulle bort ändå för nu vet jag ju inte om hon håller på och fixar med bettet pga av ovanan eller om det beror på tänderna och det känns lite jobbigt. Jag har inte börjat rida ännu men fortsätter hon att skrammla runt med bettet så kommer jag att ta bort dom i allafall bara för att utesluta att det beror på tänderna.
 
Sv: Vargtand - ta bort eller ej? Brukar de ge problem?

Tar bort dem...
 
Sv: Vargtand - ta bort eller ej? Brukar de ge problem?

honung skrev:
Vanliga veterinärer har sällan den kompetensen att de kan avgöra om hästen är störd i munnen eller inte. Kontakta en hästtandläkare för rådgivning.

JAG kan avgöra om hästen är störd i munnen eller inte, så jag är inte speciellt oroad över den saken.

Sen, det kommer ingen hästtandläkare i närheten av mina hästars munnar. Punkt. Skulle de ha problem från munnen och jag kände att veterinären inte riktigt hade tillräcklig kunskap så skulle T.L få titta på dem, men det är den enda som kan räknas som hästtandläkare som skulle få komma nära dem.

Sen finns det veterinärer som kan och är intresserade av tänder mer eller mindre, jag väljer den första kategorin.
 
Sv: Vargtand - ta bort eller ej? Brukar de ge problem?

Ni som tycker att de brukar ge problem förr eller senare så lika bra att ta bort direkt. Kan ni utveckla lite när de brukar ge problem? *nyfiken*

Jag är som sagt helt förskonad från vargtandsproblematik innan, så jag förstår inte riktigt hur den från början inte kan ge problem i samband med bettet och ridning, men sen börja göra det? Förändras den på något sätt, eller vad gör att de 'efter X tid' kan börja ge problem även om de inte gjort det från början?

Jag kan ju förstå att de kan vara nada problem sålänge hästen inte rids/inte har bett, men bli ett problem när hästen får bett i munnen och man börjar använda det. Men hänger inte riktigt med vad det är som gör att de kan vara problemfria först för att senare börja besvära?
 
Sv: Vargtand - ta bort eller ej? Brukar de ge problem?

Eftersom en vargtand inte är lika hållbar som en vanlig tand så slits den eller går av väldigt lätt. Därför kan problemen komma efter ett tag.

Vad man ska tänka på om man tar ut en hästtandläkare som inte är veterinär är att dom INTE får ge hästen nån form av medicinsk behandling, alltså lugnande/lokalbedövning m.m. = ont aj-aj:(

Många veterinärer har utbildat sig extra på tänder. Kanske bättre att välja en sån
 
Sv: Vargtand - ta bort eller ej? Brukar de ge problem?

Vad jag förstår är det ungefär som med våra visdomständer i viss mån, endel har aldrig några problem och andra rejäla. För min del hade jag inga som helst problem i många år, men sakta men säkert började de pocka på uppmärksamhet genom att bestämma sig för att de ville upp i ljuset. Jag var närmare 30 när jag fick problem med tänderna, innan dess hade de knappt trängt genom tandköttet.

På samma vis tror jag det är med vargtänderna, en del ger problem redan innan de kommit fram och andra ger problem efter ett tag, när de hunnit växa fram mer. Likaså ser alla hästar olika ut i munnen, en del har grundare munnar och sämre plats med bettet, andra har mer plats. Har man då en häst med grundare mun så behövs det nog inte så mkt för att ett bett ger problem även om det är smalt och väl tillpassat. Det blir helt enkelt för mycket med den grunda munnen, bettet + vartanden. Nu är det ju tyvärr inte helt ovanligt med fel tillpassade bett heller, vanligast är nog att de är förlånga och ofta ganska tjocka. Ett för långt bett kan förutom ge klämskador även göra att det tar i tänderna när ryttaren drar i tyglarna. Jag har även träffat på hästar som haft så korta sidostycken att bettet legat direkt an mot kindtänderna. :eek: Många lever fortfarande efter devisen att det är antalet rynkor i mungipan som avgör om bettet passar eller inte, längden är det inte så noga med.

Jag valde att åka till Torbjörn med unghästen i höstas innan inridningen och det slutade med att hon fick dra två rätt stora vargtänder + en övertalig tand i samma storlek! Enligt honom skulle hon troligen fått problem med tanke på storleken om jag inte låtit dem dra dem. De satt dessutom rätt hårt. :crazy:

Lycka till på resan idag. ;)
 
Sv: Vargtand - ta bort eller ej? Brukar de ge problem?

Ah, då är jag med varför den kan ge problem längre fram =)

Och jo, jag föredrar som sagt veterinärer som kan tänder framför sk hästtandläkare.
 
Sv: Vargtand - ta bort eller ej? Brukar de ge problem?

Sazalamel skrev:
Vad man ska tänka på om man tar ut en hästtandläkare som inte är veterinär är att dom INTE får ge hästen nån form av medicinsk behandling, alltså lugnande/lokalbedövning m.m. = ont aj-aj:(
Sk. hästtandläkare får inte heller dra tänder, det räknas som operativt ingrepp och får endast göras under veterinärs övervakande. :cool:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska operera bort sina vargtänder. Undrar hur länge ni väntat med att rida? Om ni ridit redan dagen efter? Givetvis bettlöst...
Svar
17
· Visningar
1 258
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp