Vargar & Föl

Dingelass

Trådstartare
Igår när vi var ute hos hästarna var det en varg som passerade genom hagen:o
Trodde såklart först att det var en lösspringande hund då varg inte är vanligt här i mina trakter...

Vi väntar föl nu i dagarna och jag har legat o oroat mig inatt för vargen...
Kan en varg få för sig att gå på föl?

Hur gör ni som bor där det är vanligt med varg, funkar det att dra en eltråd till som sitter lägre?

Önskar någon kan säga att jag inte behöver oroa mig!:)
 
Sv: Vargar & Föl

Då blir du inte glad av mitt svar.

Självklart kan vargar äta hästar, de äter ju rådjur, älgar osv... De skräms inte av vanlig eltråd, det krävs riktigt rovdjursstängsel (heter det väl, här där jag bor säger vi helt enkelt vargstängsel), inte ens ett riktigt stängsel är helt hundra säkert.

Har mött varg många gånger, de har passerat förbi och även varit i hästhagen. Inte roligt, hästarna får panik varje gång och jag skulle vara minst sagt orolig om det fanns föl i hagen.

Är det bara EN varg som råkar passera förbi kan du ju vara lugn, här "bor" det flockar som alltså har mitt närområde som jaktmarker, de måste ju också äta för att överleva :crazy:
 
Sv: Vargar & Föl

Ajdå!:crazy:

Jösses...va ska jag göra nu!

Vi har ju iaf två vargar som rörts sig i trakterna ett par månader... hade gigantiska fotspår i snön för nån månad sedan men tänkte inte så mkt mer på det då...
 
Sv: Vargar & Föl

Ett problem är ju om ni har "färre" vilda djur för vargarna att äta eller det på annat sätt är "svårt" för dem att få tillräckligt med föda.

Söker de sig till bebyggelse för att leta mat är det ju inte så kul att vara ägare till exempelvis får...

Läste nyligen att skåne var det län som drabbats av flest tamdjursangrepp under 2012, så det verkar inte som att det automatisk är bättre att bo där vargarna är färre (än vad de är här uppe).
 
Sv: Vargar & Föl

Pratade med den viltvårdaren som spårar varg här i trakten nu, han trodde inte jag behövde vara orolig...
Med tanke på att det rör sig om bara en varg och hästarnas storlek.
Sedan sa han att det var mkt ovanligt att varg tar hästar överhuvudtaget.

Fast jag känner mig orolig iaf:down:
 
Sv: Vargar & Föl

Här är gott om råddjur så det är väl bra då!

Sedan kanske det är tur för mig då att jag har iaf två fårbönder i närheten...
 
Sv: Vargar & Föl

Jag vet ju inte var du bor eller hur förutsättningarna är där men det låter ju lovande om någon mer insatt inte tycker att du ska oroa dig. :up:

Däremot ska man vara medveten om att vargstammen växer hela tiden, att det är ovanligt att de går på häst kan ha sin förklaring i att de ännu inte behövt det så att säga. I takt med att de blir fler går det åt fler djur som föda, vargar kan knappast klandras för att ta en häst när det är helt normalt för dem att fälla älgar som ju faktiskt är mycket större än (de flesta) hästar ;)

Edit: Bra att det finns både rådjur och får, taskigt kanske men de får äta vad som helst bara de inte äter upp ens föl!!
 
Sv: Vargar & Föl

Jag har mina hästar i Rialadistriktet och har haft flera föl då varg siktats i området. Vi har haft en extra låg tråd på hagen som enda extra säkerhetsåtgärd. Det har inte hänt någonting.
 
Sv: Vargar & Föl

Själv bor jag i ett vargrevir och är numer aldrig orolig. Jag kontaktade viltskadecenter när jag skulle ha ett av mina första föl. Hon som svarade på mina frågor födde själv upp islandshästar och bodde i vargrevir. Hon tyckte inte att det fanns anledning till oro.

Det du kan göra är som du själv föreslog; sätt upp låg eltråd. Gå ut och "pinka revir" (eller låt mannen göra det :D) runt dina ägor. Vargen ska inte gå in i dina hagar. Det finns så mycket annat att oroa sig för inför fölning med mycket högre skaderisk och som kan gå snett, så detta är inget att oroa sig för.

(Vet inte hur ditt sto är men mitt blir en monstermamma när hon har föl, som vid ett tillfälle kunde ha dödat en räv som förvillade sig in i hagen. Räven hann precis ut ur hagen, katten ligger också risigt till om han går in i hagen.)

Så sätt upp låg tråd, pinka och ha elen på - slappna av och njut av ditt kommande föl!
 
Sv: Vargar & Föl

Mannen i den här familjen är en american bulldog:D
Behöver inte be han pinka revir för det gör han självmant..hehe
Men vi får väl börja ta en kissrunda runt hagarna utöver hans vanliga bara för att säkra.
Tack för tipset!
 
Sv: Vargar & Föl

aha! så ju högre markering dessto större antas revirinnehavaren vara, eller?

Funderade på om det skulle vara lönt att samla upp hans pink o hälla i typ en sprayflaska o gå runt o markera lite extra högt, typ på staketstolparna o träden runt om utanför?
 
Sv: Vargar & Föl

Alltså jag får så roliga bilder, haha :rofl:

Det har du rätt till!
Fick springa efter min vovve som idiot idag som inte fattade vad jag höll på med som störde han när han var jättekissnödig men lyckade få fatt i ett par dl i en burk o har sen smugit omkring i skogen runt hagarna med en burk o en tandborste o gjort markeringar...

En annan viltvårdare ringde nu o då passade jag på att fråga om detta, han var skeptiskt till att det verkligen fungerade och så sa han att Om det var så att det fungerade så kan det isf lika väl ha motsatt effekt beroende på om vargen är en tik eller hane:o
Och det borde jag ju ha fattat:angel:
 
Sv: Vargar & Föl

Hon från viltskadecenter menade människorevirpinkning. Det kan nog vara så att om din hund och vargen är av olika kön så kanske det kan ha motsatt effekt. Du får leja dina grannar till att revirpinka högt eller någon ur bekantskapskretsen! :D:p
(Och så måste du videofilma när du går runt och frågar grannarna och sen lägga upp filmen här):D
 
Sv: Vargar & Föl

OT kanske, men det påminner mej om en bok av en forskare som studerat vilda vargar, har för mig det var i Canada. Han bodde i tält nära en varglya och blev med tiden irriterad på att vargarna ignorerade honom. En kväll när han firat något med en del alkohol och flocken var ute på jakt fick han för sig att nu skulle vargj-arna minsann inte kunna ignorera honom längre. Han gick ut och pinkade revir på ett område runt tältet och var särskilt noga med att få med en bit av favoritstigen till lyan.

När vargarna kom hem blev det tvärnit på stigen, exakt vid gränsen till det nya "reviret". Varghannen skickade hem familjen i en båge runt reviret och satte sig att stirra på vargforskaren. Efter ca ½ timme fattade den tydligen sitt beslut och gick runt och pinkade noga in andra sidan av reviret på precis samma ställen som det var markerat tidigare. Vargen hade i alla fall betydligt bättre markeringsteknik, han klarade det i ett svep, forskaren hade fått gå till tältet och tanka flera gånger! Efter detta satte ingen av vargarna en endaste tass inom det nya reviret.
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 233
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 292
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 153
Senast: Crossline
·
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
1 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp