Varg i sthlm...

T

Tolly

Hur gör ni andra som bor i vargtäta områden för att skydda era djur?
Hjäper elstängsel ngt?

Eller är det uppsikt som gäller?

Och när jagar varg mest?Nattetid eller dag?

Tips är jag tacksam för/Magda:bow:

Sv: Varg i sthlm...

Hmm..

Jag bor i ett område där det finns varg ibland.
Har även haft turen att stöta på en varg på vår mark, precis intill hästhagen faktiskt. Det var mäktigt och den var så vacker!!
Vi stod och tittade på varandra en bra stund, sen så vände den på sig och gick sakta bortåt på ridvägen. Kändes inte alls hotfull mer nyfiken och avvaktande.

Är aldrig någonsin rädd för att vargen ska gå på hästarna, är i så fall mer orolig för de enstaka björnar som vandrar förbi här, speciellt på våren då dom går ur ide och är hungriga.

Jag tror inte du behöver vara rädd alls faktiskt.

Det stryker ju just nu runt en varg på Sthlms gator...!!! Därav trådskaparens rädsla!

Håller med! Vargar skulle jag inte vara ett dugg orolig över men däremot björnar. Förstår inte riktigt varghysterin... Dessutom är de ju så himla få...

Enligt vad jag har hört så har det siktats varg både på värmdö och i waxholms området, om det är samma varg eller flera vet jag inte. Stockholm ligger trots allt i uppland och i uppsala län (gävle trakten) har det väll funnits varg ett tag.
De har väll varit på får och nöt hitills vad jag förstått, där av tjuvskyttet.

Precis! Tänk att det gamla varghat som nära nog utrotade vår stam fortfarande finns kvar, det är rätt underligt...

Är inte ett dugg rädd för varg var det gäller mig själv.

Har alltid fascinerats av detta vackra djur, och hyser stor beundran.

Hoppas verkligen att jag har turen att få syn på den/de som just nu stryker omkring här i trakten just nu!

Men de är ju trots allt rovdjur, och jag är även rädd om mina hästar speciellt mina små shettisar som går ute dygnet runt.

Och undrar om det finns ngn anledning till att kanske ta in dom på nätterna nu en tid, eller om det är lugnt....?;) :confused:

Förra året såg vi en varg lunka över hagarna, Grejen var den att vi inte fattade vad det var, den var för stor för att vara hund, och rörde sig i den där vargtraven.. som inte går att ta miste på.

Den bara rörde sig helt osaligt förbi.. den såg vilsen ut. Brydde sig inte om hästarna, ej heller hästarna brydde sig om den.

2 veckor senare såg vi en notis i tidningen " varg påkörd i Täby" Det ligger ju nära och vi insåg då att det var den vargen.

Igår ringer en av de inackorderade och sa att hennes man, jägare på fritiden hade sett en varg vid en kolonilott. Så I år igen är det en vilsen varg...

Vi är lite oroliga för shettisarna men de är ju inte ute nattetid. Men det finns en del som har höns som var ännu mer rädda..

Åh!Va häftigt att få syn på en varg!

Synd bara att den inte klarade sig!

Hoppas jag har turen denna gång att få en skymt!:bump:

Vi har både varg, lo och björn här i krokarna vid Lindesberg.... Jag känner mig mest orolig för dessa djur för att jag inte vet hur de funkar, men det är ju sant att man kan läsa på lite mera och så kan man ju alltid sätta upp bättre staket.
Jag har inte hört att det är några tama djur som har blivit rivna, så det är nog ingen större fara just nu för oss iaf....
Men jag säger då det.... den dagen mitt shettis föl saknas.... då J***ar är det inte kul att vara rov djur i mina marker....:angel:
Men det är nog ganska lungt..

Är ju mest vissa individer som blir besvärliga av rovdjuren och de kanske man ska ha respekt för men alla andra som lever ute i skogarna har nog sina liv att ta hand om utan att ta tamdjur.

Dessutom så är det ju rovdjurs naturliga instinkt att döda andra djur så man kan ju säga att människan inkräktar ganska grovt på deras marker och emellanåt placerar ut bra "rovdjursföda" åt dem. Men jag håller med om att det skulle vara tragiskt om ens häst blev attackerad/dödad men det är ju fortfarande naturens gång.

Hade nån i värmland eller dalarna skrivit det här inlägget hade det blivit ramaskri, för vi ska finna oss i att de finns och att det kan stryka med en häst eller hund då och då. :smirk:

Varför blir det sådant liv så fort det visar sig ett större rovdjur runt stockholm???¨
Det är ett ganska logiskt ställe för dem att vara på i o m att det finns en massa bytesdjur där.

Visst går det att vargsäkra hagarna, men det är svårt.
Och dyrt.
Men se till att ha ett ordentligt elstängsel och alltid ha ström på så kan du ju se till att minska risken något.

Grängesberg skrev:
Hmm..

Jag bor i ett område där det finns varg ibland.
Har även haft turen att stöta på en varg på vår mark, precis intill hästhagen faktiskt. Det var mäktigt och den var så vacker!!
Vi stod och tittade på varandra en bra stund, sen så vände den på sig och gick sakta bortåt på ridvägen. Kändes inte alls hotfull mer nyfiken och avvaktande.

Är aldrig någonsin rädd för att vargen ska gå på hästarna, är i så fall mer orolig för de enstaka björnar som vandrar förbi här, speciellt på våren då dom går ur ide och är hungriga.

Jag tror inte du behöver vara rädd alls faktiskt.

Vad vackert! :love: Tänk att få se en varg på så nära håll. Mötte själv en här i skogarna (göteborgstrakten) men den var tyvärr ute efter att ta min hund :eek: (liten valp då - ej i koppel) så jag var mest upptagen med att ropa tillbaka hunden och hann inte se vargen så mycket...:(

Tolly skrev:
Hur gör ni andra som bor i vargtäta områden för att skydda era djur?
Hjäper elstängsel ngt?

Eller är det uppsikt som gäller?

Och när jagar varg mest?Nattetid eller dag?

Tips är jag tacksam för/Magda:bow:

Jag tror inte du behöver oroa dig riktigt för vargen som de andra har skrivit. Själv har vi både varg, lo och björn (2 h från Göteborg) och jag är mest rädd för björnen. Bara en halvtimme härifrån rev björnen ett föl, drog den ut genom elstängslet och åt en del av den. :cry: Det bör tilläggas att i hagen även gick en hingst och två andra sto med föl. :o Så nu vågar jag inte längre ha hästarna i skogshagar på sommarnätterna...:crazy:

Saigon skrev:
Det stryker ju just nu runt en varg på Sthlms gator...!!! Därav trådskaparens rädsla!

Ja det vet jag. Men jag förstår inte paniken. Vargar anfaller inte människor. Och de jagar i regel inte ensamma och anfaller boskap heller. särskilt inte en trängd varg som förirrat sig in i storstads område....

Panik vet jag inte om trådskaparen känner.
Men nog är det väl aldrig fel att vara orolig och rädd om sina djur :confused:

Skulle det gå en varg runt mina trakter så skulle jag naturligtvis vara lite orolig i bakhuvudet, även om det är en ensam varg som irrar runt...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 745
Samhälle Så var det dags för den årliga plågan och ångesten hos våra fyrfota vänner över det helvete som fyrverkerier innebär. Hur förbereder ni...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 175
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024