Varför...

J

Juvelflickan

...får hästar på Nya Zeeland inte lika ofta kolik som hästarna i Sverige?
tacksam för svar!

Sv: Varför...

Är det pga av hästhållningen?
Ofta lösdrift och året runt tillgång till gräs....?
Eller vad har ni för tankar!

Kanske för att gräset växer året om? Gräs är ju liksom hästarnas naturliga föda.

Det måste vara jäkligt billigt att ha häst på nya zeeland :D

Glimfeather skrev:
Kanske för att gräset växer året om? Gräs är ju liksom hästarnas naturliga föda.

Det måste vara jäkligt billigt att ha häst på nya zeeland :D

Jaa, dit ska jag flytta! :idea:

ja verkligen!
Men eller hur måste det avra därför?

Det finns ju många typer av kolik, och vissa borde inte ha lika lätt att uppträda där det är 'sommar' jämt... Sandkolik och sånt som de kan få från sandiga hagar kanske inte finns lika mycket, och jag har en häst som får 'vinterkolik' när det är kallt ... kall mat och iskallt vatten påverkar magen dåligt. Bara en tanke. Jag tycker att vi drar till nya zeeland allihopa och lever i ett hästkollektiv :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
537
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka