jag både skrittar, travar och galopperar min häst ibland utan vare sig träns eller grimma på huvudet. Jag rider ej western (måhända börjar ngn gång), utan min häst tävlas i hoppning mestadels. spelar ingen roll om det är western, dressyr eller hoppning. Det krävs lydnad oavsett.
Om en häst inte är lyhörd klarar den aldrig att hoppa en större bana, utan att braka in ngnstans.
att dessutom påstå att man har då mer pli på en westernhäst stämmer inte. jag har även sett tokfall som kallas för "westernhästar" precis som jag sett tokfall inom dressyr, hoppning eller vanlig hobbyridning.
och ja, det förekommer att man tyvärr rider utan hjälm i dressyren...som hoppning. alla har väl sett dom fåniga hjälmarna utan hakband som ryttarna glatt drar av sig för o hälsa med på tex hopptävling på elitnivå.
sedan ser man även samma hjälm fara till backen när ryttaren oturligt nog ramlar av pga en miss....
Nu ÄR det ju regel på hattar osv i vissa dressyrpogram.
samtidigt som det är (?) krav på hatt i western (?)
Men det jag reagerar på är den alldagliga träningen där man själv får fritt val, där man själv får avgöra om man vill skydda sitt huvud...