Varför väsnas bivråken?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare tanten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 909

tanten

Trådstartare
I flera år har jag haft något djur som hojtat vid huset. Nu har jag lyckats se att det är en fågel och lyssnat mig fram på google.
Det är en bivråk.

Senaste veckan/veckorna flyger den vid mitt hus och låter, ganska envetet.

Varför är den plötsligt så pratsam vid den här tiden på sommaren?
(min släkting på besök sover med öronproppar, så pass enveten är den...)

Var tvungen att kolla upp den, vacker fågel!
Kan det bero på detta, från Wikipedia: . Föräldrarna ruvar äggen tillsammans i ungefär en månad. Ungarna stannar sedan i boet i ungefär 40 dagar och blir sedan matade i ytterligare två veckor utanför boet tills de är flygga. Häckande hanar är mycket territoriella.

Det kan vara en unge som lämnat boet men som fortfarande tigger mat av sina föräldrar. De matas ju ett tag efter de lämnat boet.

Vilken intressant fågel!
Tycker man borde se dem oftare om de jagar getingbon, dessa finns ju inte sällan runt mänskliga boningar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 317
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 294
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
889
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?