Varför tycker hundar om att bli kliade på magen?

Sel

Trådstartare
Bara en tanke som slog mig när terriern nyss böxade fram, rullade över på rygg och insisterade på lite magmys. Det verkar som att de allra festa hundar uppskattar att bi kliade/strukna just över magen och ljumskarna... men varför? De har förstås andra, individuella favoritställen också - men de ställena verkar också gälla när de umgås hundar emellan. Lite puts bakom örat, lite tvätt i pannan. Magen verkar å andra sidan bara bli kliad av människor?
Har det med tillit att göra? Tillgänglighet? Kommunikation? Eller tycker gemene hund helt enkelt att det är gött?
Till och med shiban tänjer på sina integritetsgränser när det kommer till en tummyrub.

Fredagsfundering. =)

Jag har alltid bara antagit att det är svårt att nå själv, men nu när du nämner det så stämmer ju det med tex ryggen också. Hm. Kanske det är någon valpgrej, mamman slickar ju på magen så det kan ha att göra med relationen till matte/husse, tröst, säkerhet, nåt sånt? :confused:

Jag har funderat tidigare på om chihuahua mest insisterar på klining på platser han själv inte kommer åt så bra.. Helst vill chihuahua bli kliad på baken (eller typ i baken...) och magen. Hals, framförallt på sidan är även trevligt det med så där förstörs min teori.

Jag tror att Aysu missat att hon är en hund. Hon vill ytterst sällan bli klappad på magen :p (något jag får förklara övertydligt för alla besökare som envisas med att klappa på just magen när hon ligger ner) Egentligen vill hon sällan bli klappad alls, hon vill bara ligga nära eller på andra. När hon väl vill bli klappad eller kliad så är det halsen eller vissa ställen runt öronen/på huvudet som gäller. Min första saluki var precis likadan med sådant.

Svårt att nå vet jag inte? Terriern når i alla fall ljumskarna väldigt väl, där begraver hon gärna nosen och slickar så att det blir vakuum och låter "Ghsloop, ghsloop"... helst mitt i natten. :grin:

Kanske är det en valpgrej däremot? Våra moderna jyckar är väl mer eller mindre vuxna individer med valpdrag hela livet..

@Red_Chili: Din hund är till och med mer katt än min hund alltså!

Jag tror att Aysu missat att hon är en hund. Hon vill ytterst sällan bli klappad på magen :p (något jag får förklara övertydligt för alla besökare som envisas med att klappa på just magen när hon ligger ner) Egentligen vill hon sällan bli klappad alls, hon vill bara ligga nära eller på andra. När hon väl vill bli klappad eller kliad så är det halsen eller vissa ställen runt öronen/på huvudet som gäller. Min första saluki var precis likadan med sådant.
Min Borzoi är likadan. Nacken, skulderbladen, huvudet och halsen är där han vill bli kliad, ibland uppe på korset också. Men han är inget stort fan av att bli kliad på magen faktiskt. Hans favorit är att ligga med huvudet i ens knä medan man kliar/masserar honom i nacken och på huvudet.

Hans favorit är att ligga med huvudet i ens knä medan man kliar/masserar honom i nacken och på huvudet.

Åh, huvudet i knät är storfavorit här, när det ska klias. Då ska jag "riva" med mina naglar preciiis bakom skallen, allra högst upp på halsen. Jättemysigt :D

Svårt att nå vet jag inte? Terriern når i alla fall ljumskarna väldigt väl, där begraver hon gärna nosen och slickar så att det blir vakuum och låter "Ghsloop, ghsloop"... helst mitt i natten. :grin:

Kanske är det en valpgrej däremot? Våra moderna jyckar är väl mer eller mindre vuxna individer med valpdrag hela livet..

@Red_Chili: Din hund är till och med mer katt än min hund alltså!

Jo, men det där gshloopandet är ju inte riktigt som att klia tänker (tänkte :p) jag, det är ju mera... slaskigt, eller nåt. :D

Men ja, efter typ fem sekunders fundering lutar jag väl mer åt valpighet. Det @Vingra skriver om att vilja bli kliad på/i rumpan stämmer ju också med hur tiken sköter valparna... :)

• Gilla
Reactions: Sel
Kanske är för de har lite tunnare päls på magen så det känns lite annorlunda?

Min hund föredrar rumpan, han börjar liksom dansa när man kliar honom på rumpan, så jäkla söt! På huvudet är fint också och mellan tårna.
För övrigt brukar ju hästar också gilla ljumskarna och alla mina tre katter gillar att bli kliade på magen

Mina reagerar också om man kliar på rumpan, just ovanför svansfästet/på korset. Särskilt shiban börjar också dansa och flina stort, men jag vet inte om jag ska tolka hennes uttryck som att det är skönt eller skojigt eller frustrerande eller vad sjutton! :D Hon knorvar sig ofta runt dessutom och försöker ömsom bita mig i händerna, sig själv i svansen eller hjälpa till att klia på rumpan. Speciellt ställe det där. Kan inte just det ha med uppvaktning att göra?
Terriern blir glad som ett troll och börjar gurgla vid rumpkli!

Det är liksom en helt annan reaktion än när hunden lutar sig tillbaka och suckar över sin magmassage.
Att hästarna gillar ljumskar brukar jag i och för sig också tänka att det är tunt med hår, mindre skyddat och mer utsatt - så där har vi kanske något! ^^

Min hund är så bortskämd att han sällan kliar sig själv i närheten utav mig (eller någon annan människa iof).
Kommer alltid strykandes emot en för att bli kliad och går sen och lägger sig när han är nöjd. Favoriten är bakom örat, mellan ögonen och på halsen. Kliar man honom på magen blir han bara busig. :cautious:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka