Varför tuggar hon?

Snyggve

Trådstartare
Nästan hela tiden när jag hanterar henne, både i boxen, i gången och när jag leder henne så tuggar hästen och slickar sig om munnen. Varför? Problem med tänderna? Hon verkar inte ha några problem alls att äta :smirk: Och hon suger bra på bettet när man rider. Har hon dagdrömmar om mat kanske? :idea:

Sv: Varför tuggar hon?

Att tugga är ett undergivet beteende som föl ofta visar för äldre hästar. Det är kanske det hon gör ? I så fall prata lugnande med henne och smek henne så hon blir trygg med dig.
Berätta gärna hur det går. Lycka till !:idea:

Jag har hört innan att de gör så för att visa undergivenhet, men trodde inte att de gjorde det så konstant. Och hon sänker inte huvudet eller nåt heller? :confused:
Dessutom brukar hon försöka flytta på mig på alla möjliga sätt, även om jag genomskådar henne nästan varje gång :smirk:

Kommer precis tillbaka från stallet nu. Upptäckte att hon tuggar dels när jag håller på med henne (som jag skrev innan) och dels när hon vet att hon gjort fel/fått en tillsägelse av mig. Som exempel - jag råkade nypa henne (:o) vid sadelgjordstaden och då högg hon efter mig. Direkt efter vände hon bort huvudet och tuggade för fullt (jag hann inte ens säga till henne). Vid ett annat tillfälle bet hon i väggen, jag tillrättavisade henne (med enbart rösten) och hon började tugga och slicka sig om munnen direkt. Är det undergivenhet då? :crazy:

Japp, det skulle iaf jag påstå! Har en som håller på likadant vid tillsägelse.

Näe sjuk är hon nog inte iaf!

Det är ganska kul att se det där. Har en nordis som starkt ogillar när man ska dra första hålet på sadelgjorden. Så, han är beredd när man böjer sig ner för att ta gjorden, lägger öronen bakåt och försöker flytta mig med bogen. Jag flyttar givetvis tillbaka (både innan det händer och precis om det har hänt). För några dagar sen tog jag faktiskt spöt, för att det där bogflyttande hade ökat och jag riskerade att få mina fötter under hans stora tassar. Snärtade till honom så fort jag såg vad som höll på att hända. Och fasen vad han blev snopen! Och tuggade, massor. Nu, när jag spände sadelgjorden idag tog jag fram spöt ifall, men han rörde inte en fena. Har bara behövt använda spöt 1 gång. Stog bara och tuggade, såg skitsur ut förstås, men gjorde som sagt var inget. Så, han var undergiven, men samtidigt väldigt frustrerad och han visar med hela kroppen vad han EGENTLIGEN tycker om det hela. Jaa, han rätt söt ändå...:love:

Haha, ja dom är charmiga... Det är nåt speciellt med nordsvenskar (min är en kallblodstravare) :love:

Jag hade ett kallblodssto för länge sedan som vid stimulans sög på tungan.
Jättegulligt...tills jag kom på att det inte alls var gulligt när man förstod varför hon gjorde detta.

När hon sög på tungan kopplade hon bort sig, precis som när hästar väver, krubbiter osv.
Om du tittar på en häst som ex krubbbiter så ser dom helt "borta" ut i ögonen. Det är en slags överslagshandling.
Kan bero på för snabb avancering, för hård träning, växtvärk mm.

På min häst gissar jag att det var en kombination av växt värk och för hård träning. Ingen bra kombination och det var hennes sätt att hantera det.
Gå nu inte och tro att jag plågade ihjäl min häst eller pressade henne till yttersta randen, för så var det inte.
Hon blev en fullt frisk och vacker kuse med friröntgade samtliga leder - alltså häst av henne med!

Men med facit i hand så var hon för ung för att gå premie/kval.
Man lär sig hela tiden något nytt... synd att man inte föds fullärd!

Det är en teori jag har om din häst. Låter inte så troligt att hon ska vara så pass undergiven att hon tuggar. Gammal?
Men man vet aldrig !

Li

Näe man kan aldrig veta! Men jag håller det nog mer för troligt att det i fallet med TS häst skulle kunna vara en form av undergivenhet. Det är en bra signal de visar när de accepterar läget. Speciellt när det dessutom uppkommer vid tillsägelse!

Bra att det blev häst av din häst med! Har aldrig hört om någon som suger på tungan. Förutom en primadonna i stallet som sultar på karameller. Då smackas det rejält!

Att de tuggar, slickar, gäspar upprepat kan också vara ett sätt för
hästarna att avreagera lite stress...
Även jag har en ridtravare, när man rider och hon blir laddad och pigg så går hon och tuggar/hugger med munnen..
I stallet om hon t.ex ska ut och åka, det blir stimmigt omkring henne så kan hon gäspa upprepat 5-10 gånger på raken.
Vid fodringsdags så står hon även och tuggar i luften..

Oj! :eek: Hur kom du på att det var orsaken då?

Jag tror inte att det är så för min häst (man kan iofs aldrig veta säkert) för hon är aldrig sådär borta i blicken som t.ex. vävare är. Hon tittar på mig hela tiden när jag håller på och följer mig med blicken även efter att jag lämnat boxen. Alt. blänger om jag skällt på henne :p

Hm.. Hon känns inte stressad. Hon är lugnet själv (förutom i galoppen då = skenkula :p) och brukar stå så sött och fridfullt och titta ut genom sitt fönster med munnen full av hö :love: Hon kommer alltid med spetsade öron när jag ropar på henne i hagen och verkar trivas bra i stallet (brukar ha mer bråttom in än ut). Vid fodringsdags står hon tyst och stilla och väntar på sin mat, medan de andra hästarna lever :devil: i sina boxar. Men som sagt, man kan ju aldrig veta. Hoppas du har fel bara ;)

Jag kom på det när min mentor berättade om en annan häst och tillsammans kunde vi komma fram till att det äen gällde min.

Det var en hel del fenomen kring denna häst - hon var otrolig på många sätt.
avledande manövrar gjorde att hon slutade att göra det dagligen. Nya ägaren säger att hon gör det ibland hos henne av gammal vana.

Li

Det är ett sätt att visa undergivenhet... Är vad jag har hört i alla fall, rider emd i ett stall där de har en unghäst som gör precis samma sak:P

Min häst gör också så, när jag säger till henne. men även om jag kliar henne på nåt speciellt skönt ställe... och när hon får IR-terapibehandling, då börjar hon tugga när hon hör pipet från apparaten! :) Då vet hon att hon får en skön stund... :smirk:

Så vid tillsägelse visar dom underkastelse; "jag är bara en gräsätare, inget farligt, du bestämmer" typ. Och även när nåt är väldigt skönt kan dom göra så! Kan ju stämma på din om den gör så när du håller på och grejar med den!

Senast ändrad av en moderator:

Man ser skillnad på "föltugg" och annat "tuggande"..

Min foderhäst tror jag tuggar för att dhan tänker helt enkelt. När jag ber honom ex. att flytta på sig. "hmm? vad menar du?" (står och tuggar, och tittar undrande på mig) såhär ?!" (backar, ingen reaktion från mig) "nehe" (tuggar) SÅHÄR" !? (flyttar undan)
Ja, duktig ! :D:p

Så står han och tuggar jättelänge, och efter att jag har berömt honom. Han kan även stå och tugga / gäspa när jag masserar / ryktar honom. Jag tror att han tycker att det är skönt, och att spänningarna släpper.

Han ser inte ut att vara "borta" när han står och tuggar heller.. Han ser snarare undrande / koncentrerad / nyfiken ut. Jag upplever det eaf. som att han står och funderar, helt lungt & och tryggt, vilket också kan beskrivas som undergivet, fast positivt :idea:

Liknande trådar

Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 578
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 746
Senast: Sirap
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 848
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama