Varför torrfoder?

Sv: Varför torrfoder?

Jag tillsätter benmjöl då min ena hund lätt får svamp annars. SÅ ja för honom räcker inte VoHs kalciummängd.

Intressant!! Stjäl tråden lite. Min förra hund hade massor med svamp mellan trampdynorna (så det blev "sårigt") och jag rådfrågade flera veterinärer och fick höra att det inte var mycket göra åt saken så jag körde potatispulver som var det enda som jag tyckte hjälpte, men det var snabbt tillbaka när jag slutade. Varför benmjöl i maten mot svamp?

Jag skulle gärna ge färskfoder om det fanns viltkött jämt. Ibland så är det slut och jag har fått åka omkring i timmar för att hitta nåt som hunden kan äta. Nu har Standart kommit med ett "rent" viltfoder så då får det bli det. Orkar inte ha stressen att maten tar slut och inte går att få tag på.
Så därför ger jag torrfoder.

Jag skulle gärna ge färskfoder om det fanns viltkött jämt. Ibland så är det slut och jag har fått åka omkring i timmar för att hitta nåt som hunden kan äta. Nu har Standart kommit med ett "rent" viltfoder så då får det bli det. Orkar inte ha stressen att maten tar slut och inte går att få tag på.
Så därför ger jag torrfoder.

Jag blir nyfiken på varför det måste vara viltkött? Har det ett bättre näringsinnehåll än industriproducerat kött, eller är det av etiska skäl? Eller allergi? Det finns ju de färdiga färskfodren att köpa, men jag uppfattar att du inte vill ge något av dem.

Fast det är inte ett helt rent viltfoder. Det innehåller blodmjöl från gris och, samt ister (vilket vanligen kommer från gris eller fågel). Jag kikade lite på det till min allergimisstänkta hund eftersom det verkade mycket lovande ingrediensmässigt annars.

Jag är inte så insatt själv utan detta är på rekommendation från en foderkunnig på ett pudelforum. Är ju vanligt på pudlar pga att de har så mycket päls och tätt mellan tårna, gärna i öronen också. Hundar äter ju naturligt mycket ben och det finns inte så mycket ben i färskfoder. Han blir liksom sur i hela kroppen och får klåda även på kroppen när han inte får tillräckligt med bra balans i kroppen. Jag ger honom halva mängden av det som står på förpackningen benmjöl och det räcker. Då är ändå VoH det foder han fungerat bäst på.

Vi gav VoH förut men har faktiskt bytt tillbaka till torrfoder, främst för att det är smidigare.
Annars tror jag inte att det finns så många fördelar egentligen.

Hon tål i princip bara viltkött. Det är ett protein som hon funkar på. Även tex Bravos viltburgare tar slut när köttet inte finns att få tag på

Senast ändrad:

Jag var hos KB för ett par dagar sen och hon ville titta på innehållet. Hon har inte hört av sig så det verkar lovande.

Hur många sådana korvar kan du beställa och fortfarande ha "mycket plats i frysen" till människomat om du har en frys som är 40x30x35cm? Och hur länge räcker en sådan korv till två 20kg-hundar?

(Inte för att jag bor i Skåne, men jag är ändå nyfiken, eftersom såna korvar tydligen ska ta lite plats?)
Hmm du jag vet inte, du får räkna själv 2% av vikt varje dag ;) men mina väger ca 20 ihop och har 7 kg i veckan. jag har tre små lådor och bara en är med hundmat:D

Liknande trådar

Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 902
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 306
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Vår 4-åriga hund som varit vår i 2,5 år har atopi. Allt började på en höst då han kliade och tvättade sig för ofta för att det skulle...
Svar
10
· Visningar
2 696
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 515
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter