Varför tiestrap?

western_wannabe

Trådstartare
Ni får ursäkta om det kanske är en dum fråga, men för en som bara hållit på med engelsk ridning i alla år uppstår det ibland lite funderingar angående westernutrustningen. Idag när jag skulle sadla började jag fundera på varför man har just off billet och tiestrap? För mig hade det varit mer logiskt med en off billet på bägge sidor, men det måste ju finnas en anledning till att infästningen ser olika ut på var sida. Vad fyller tie strapen för funktion som en off billet inte gör?

Det enda jag kan tänka mig är att det var det mest praktiska sättet att spänna gjorden förr innan man hade gjordar med spännen och gjorde en "slipsknut" - men idag har ju de flesta gjordar spännen...

Någon klok själ som har lust att förklara detta:laugh:

Sv: Varför tiestrap?

bra fråga! offbilleten är svår att ändra längd på (bli så stort "hopp" mellan hålen tycker jag) medans tiestrapen ibland bli för knölig, ibland lossnar från "flärpen" och dinglar under hästens mage...

*tänker så att det knakar*

Ja, det tänte jag också på... Men å andra sidan skulle man ju kunna ha hålen tätare som på vanliga sadelgjordsstroppar?

Måste finnas någon mer anledning...

Min sadel har off billet på båda sidor ;)
Fråga mig inte varför - det var så när jag köpte sadeln.

Men jag har funderat många gånger på att byta till en tiestrap, just pga att det blir lättare att spänna gjorden med en sådan.

Det är lättare att spänna sadelgjorden med en tiestrap än med en off billet..

Det går snabbare och smidigare helt enkelt, och är lättare att anpassa "gjordlängden" med en tiestrap än om man har offbilelts på båda sidor.

Om strappen faller ur "flärpen" som den så fint kallades så brukar det hjälpa att helt enkelt låta den delen av strappen som faller ur bli lite längre.

:bump:

Det går snabbare och smidigare helt enkelt, och är lättare att anpassa "gjordlängden" med en tiestrap än om man har offbilelts på båda sidor.

Om strappen faller ur "flärpen" som den så fint kallades så brukar det hjälpa att helt enkelt låta den delen av strappen som faller ur bli lite längre.

hur? eftersom jag använder samma sadel på olika hästar, så är den på sista hålet för en häst, och nästan på första för en av de andra (supersize vs superskinny :D )

med en tiestrap Måste du inte använda hålen, lås den med en slipsknut! :idea: då kan du oftast anpassa den så pass att flärpen blir i hanterbar längd med.

men då blir det så himla knöligt och så får jag blåmärken på knäet.. jag är vanskapt, ganska kobenig.. :angel:

..eeeeeh....

vad har du för strap egentligen? det ska inte bli knöligt...

eller så är du helt enkelt Prinsessan på ärten i förklädnad! ;) (*är tjattersjuk så jag ger mig själv tjattertrådsarrest och besöker inga andra trådar mer i natt*)

..eeeeeh....

vad har du för strap egentligen? det ska inte bli knöligt...

eller så är du helt enkelt Prinsessan på ärten i förklädnad! ;) (*är tjattersjuk så jag ger mig själv tjattertrådsarrest och besöker inga andra trådar mer i natt*)

mina knän går liksom innåt, så fendern blir nött mot tiestrap/offbillet.. fast jag har nästan tränat bort det, men då istället blir benen för vridna så att man får hälen in i magen på dem.. :confused:

nått fel måste jag göra...

prinsessan på ärten är jag verkligen.
vadderade ridbyxor, gelesits till sadel osv.. det går ju knappt att rida annars :p

Beror säkert på att jag är så ovan, men för mig tar det en evighet att spänna gjorden från hästryggen om man har en slipsknut:angel:

Jag håller med om att man kan anpassa gjordlängden exakt med en slipsknut, men många verkar ju använda gjord med spänne - och då får man ju anpassa sig efter hålen ändå...

Nej, någon annan förklaring måste finnas...

A Chain Is Only As Strong As The Weakest Leank.
Longt tillbaka båda ner och off side var tie strap´s, igen hole i den. Den storsta påfrestning är på gjörden, den för INTE GÅ AV!
Alså gjördn hade igen toung, den raka metal bit, men var bara en rund ring.
Arizona

Min sadel har off billet på båda sidor ;)
Fråga mig inte varför - det var så när jag köpte sadeln.

Men jag har funderat många gånger på att byta till en tiestrap, just pga att det blir lättare att spänna gjorden med en sådan.

Hur tycker du att det blir lättare med en tiestrap? Jag vet att det säkert är ovanan som gör att det känns bökigt för mig, men det känns som att det vore lättare att bara spänna på gjorden än att snurra den runt ett par varv och ha en lång fläp över...

Är det godkänt på tävling att ha två off-billets? Är lite sugen på att prova...

Jag tycker det blir lättare att spänna gjorden med tiestrap. Precis som Tender sa så blir det för stort mellanrum mellan hålen på en off-billet.
Det är jättesvårt att spänna gjorden på min häst, jag får dra tills jag blir blå för att spänna ett hål.
Med en tiestrap kan man dra mycket mer.

Jadå, jag tävlar ju med två off-billets, och det verkar ju fungera hur bra som helst :)

Ok, då är det bara att prova och utvärdera!

Arizona: Ungefär vad jag trodde då, att det hade något med "hur det var förr" att göra. Har själv aldrig varit med om att spännen i gjordar gått sönder, men det kanske var annorlunda förr...

Ok, då är det bara att prova och utvärdera!

Arizona: Ungefär vad jag trodde då, att det hade något med "hur det var förr" att göra. Har själv aldrig varit med om att spännen i gjordar gått sönder, men det kanske var annorlunda förr...

Grund Idea:
För i tiden In The Olde West saddle vård var inte den alla bästa, och i syd-väst är det rätt så tort, att stanca en massa hål i tie strapen skulla bara försvaga den med risk att den kunde gå av. Var for tag på en tie strap långt utt i igenstance?
Om den gick av var det upp vid D-Ringen, den svagesta point, då var det lätt att laga med 2 meter lång latigo.

Arizona

Liknande trådar

Western Jag har köpt en ny sadel och känner mig väldigt dum som måste fråga hur sjutton jag ska spänna sadelgjorden, då jag har två ringar att...
Svar
2
· Visningar
3 493
Senast: ricca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka