Varför tävlar ni för just eran klubb? Byte på G

TBT

Trådstartare
Har i ca20 år (hu va gammal jag är:o) ridit o tävlat för samma klubb. Funderar nu på att byta klubb.

Varför? Jo det finns ingen kvar som tävlar dressyr:crazy:
Trist att alltid vara ensam från klubben, klubben ordnar inga dressyrtävlingar längre (även om anläggningen har alla möjligheter), lag är ju liksom lite svårt då endast en ryttare deltar:angel:

Nu till problemet - vilken klubb väljer man ist? Vilka kvaliteer ska klubben uppfylla? Geografiska läget? Många likasinnade i klubben dvs många dressyrtanter:angel: Klubben arrangerar många tävlingar? Klubben har bra tränare som kommer?

Hur valde ni eran klubb o har ni bytt? Varför?

Nyfiken i en strut:)

Sv: Varför tävlar ni för just eran klubb? Byte på G

Diskussionen är intressant, men för säkerhets skull vill jag bara påpeka att vi skippar att namnge klubbar.

Senast ändrad:

Jag är medlem i klubb x sedan barnsben - det var där jag började på ridskola och den ligger på hemmaplan. Är fortfarande medlem, enbart för att ha tillgång till ridhuset. Började även tävla för klubb x när jag red ponny. Efter ett par års ponnytävlan bytte jag tävlingsklubb (a)till en fem mil bort - för att rida i lag. När jag sedan började rida stor häst bytte jag tillbaka till x igen av praktiska skäl. Efter ett par år blev det för mycket tjaffs och konflikter samt att jag inte ville ta del av det "ryttaravtal" de krävde att licesierade ryttare skulle ingå så då bytte jag tillbaka till a och har fortfarande licensen där.

Anledningen är främst att det är en stor klubb så jag är ganska anonym - skönt att slippa risken för tjaffs. Jag tar inte del av några av de förmåner klubben har annat än att jag startar gratis på hemmatävlingar. För mig är det viktigaste att klubben gör mitt "hästeri" och tävlande roligt, inte tvärtom.

Var tidigare medlem i klubben på ridskolan jag red på. När jag sen köpte egen häst byte jag till klubben som geografiskt låg närmast. För att kunna vara med på träningar, träningar och annat.

var tidigare medlem i klubben på den ridskola jag växt upp på. Tävlade även för som i början. kände att jag inte fick någon feedback så då bytte jag, i samband med att jag byte stall.
Tävlar nu för en lite klubb med 70-tal medlemmar och 50 av oss tävlar... Anordanr div. tävlingar och träningar.
Fundrera på att byta klubb till en annan nu när jag byt stall, som både ligger bättre geografiskt och som kan erbjuda mig mer.
Jag vill ha träningar osv.

Jag bytte också klubb för många år sedan till klubben i grannkommunen.

Nu har jag haft funderingar på att byta tillbaka eftersom jag bor granne med klubbens ena ridhus som jag utnyttjar frekvent och därmed tycket att det inte vore mer än rätt att också rida för den klubben.

Men tyvärr är det så att denna klubben är urusel på att ordna aktiviteter, det händer i stort sett ingenting. Klubbtävlingar existerar istort sett inte, inte heller vanliga tävlingar med undantag för en gång om året då det slås på stort och arrangeras nationella tävlingar (hoppning).

Dessutom är klubben ENBART hoppinriktad, nationella tävlingarna gagnar endast ett mkt litet antal ryttare i klubben.

Jag som rider dressyr, har ett anatal unghästar samt barn som tävlar på vääldigt låg nivå har alltså ingen "nytta" av denna klubb.

Grannkommunens klubb är förvisso också hoppinriktad men det arrangeras emellanåt ngt även för dressyrintresserade. Det hålls flera tävlingar per termin såväl "riktiga" tävlingar samt clearounder, blåbärshoppningar m.m där både mina unghästar samt barnen på raggiga ponnysar kan delta.

Varför ska jag då tävla för i hemmaklubben när dom inte har ngt att erbjuda mig elller ngn annan i familjen? Låna ridhuset kan jag ju göra ändå :angel:

*kl*
Är ev deltagande i allsvenskor viktigt för er?

"Vi" (säger jag som inte rider längre) har aldrig valt klubb utifrån träningar, vi tränar ju där vi gör utan någon klubbs inblandning. Däremot så har eventuella lag varit anledning till byte.

Hur se ni på de som byter klubb under årets gång (iofs mest aktuellt på ponny tror jag)?

Det är pga lagtävlandet som jag bytte de två första gångerna. Den första gången på ponny, sedan bytte jag tillbaka när jag började med stor häst. Tredje gången jag bytte var det också på grund av lagtävlandet, men då för att jag INTE ville rida i lag vilket klubben hade som krav att man skulle göra i möjligaste mån. Nu mer är lagtävlande förknippat med alldeles för mycket press så jag tycker inte det är roligt längre.

På ponny är det nog väldigt vanligt att man byter till klubbar där man kan rida i lag.

Är inne på min 3:e klubb sen jag började tävla för hmm, 30 år sedan, byte i och med att jag själv flyttat, de senaste åren har jag *följt med* tränaren då denne var med och startade en ny klubb då gick jag med där. Nära till dennes ridhus och klubben har en hel del aktiviteter som jag genom åren varit delaktig i att arrangera.
Dock är det en lite splittrad klubb utan någon ridskoleverksamhet och då egentligen inte heller någon * naturlig* mötesplats, många i klubben har egna ridhus och egna *klubbar i klubben* skulle jag vilja kalla det för, det är en nackdel i många fall kan jag personligen tycka.
För mig är det vikigt att klubben är *aktiv* och att den välkomnar nya medlemmar och får dom att känna sig välkomna. Vår klubb är ju mer en tävlingsklubb och det är för mig inget negativt snarare tvärtom.

majeld

Jag har inget direkt intresse av att tävla i lag så det spelar ingen roll för mig.

Tidigare har jag varit medlem i den klubb vars anläggning jag har haft hästen på. Och efersom jag inte ser någon anledning till att vara medlem i flera klubbar så tävlar jag även för den klubben.

Nu när jag har hästen hemma så kommer jag bli medlem i en klubb här i närheten. Främst för att jag planerar att använda deras ridhus och för att delta i deras träningar.

(Ofta är ju medlemskap ett krav för att använda anläggningen)

Jag har vart medlem och ridit på samma ridklubb i 14 år, sedan jag började rida, så för mig är valet självklart. Jag har min häst uppstallad i ett privatstall ca 500 meter från ridklubben och får rida på anläggningen gratis mot att jag löst ryttarlicens för dem. Dem står även för anmälningsavgiften på hemmatävlingar, i utbyte mot att man ställer upp och hjälper till på 3 tävlingar om året, heldagar. Är mycket nöjd med allting på min klubb och skulle aldrig vela byta.

"kl"

Verkar som att fler här är "otrogna" mot den första klubben man tävlade för:angel: Så jag får nog svika "min" klubb och se om jag hittar en "ny" till 2010:rofl:

Sneglar på två kubbar med hyfsad närhet till.

Alt 1: Stor klubb med rejält stor anläggning med mååånga medlemmar. Ridskola, tävlingsryttare i fler grenar, flera dressyrlag på olika nivåer. Aktiviteter (mest för ridskoleryttare). Känner ingen som tävlar för klubben. Här blir man anonym :cool:

Alt 2: Mindre privatägd anläggning med endast tävlingsryttare. Tävlar i flera olika grenar, handfull dressyrryttare som har ett lag på lägre nivå. Trevlig klubb som anordnar lite olika aktiviteter för medlemmarna. Känner flera av medlemmarna. Risk för lite "snicksnack":angel:

Mina önska mål: Fler tävlingryttare man kan heja på vid tävlingar. Ev rida i lag, kul ju. En klubb som satsar lite på dressyren. Aktiviteter är trevligt.

Vilken väljer man:confused:

KL
Tänkte först byta klubb för tjejerna då det är några få mindre trevliga ponnymorsor i klubbens dressyrgäng men nu ska de byta klubb så vi stannar kvar.:devil: Skiter i allsvenska lagen då min yngsta inte är intresserad av allsvenskan och den äldsta bara får starta elitlaget i år. Själv ska jag förhoppningsvis komma ut lokalt till våren medan äldsta ska deb Nat.

Vår klubb är en ren tävlingsklubb för privatryttare. En stor fin sommaranläggning som vi tränar regelbundet på sommartid.

KL
Tänkte först byta klubb för tjejerna då det är några få mindre trevliga ponnymorsor i klubbens dressyrgäng men nu ska de byta klubb så vi stannar kvar.:devil:

Vem vet, de kanske blir kvar nästa år också? - man kan aldrig vara säker förrän alla betalt sina licenser;)

Vem vet, de kanske blir kvar nästa år också? - man kan aldrig vara säker förrän alla betalt sina licenser;)

Blir de kvar så står jag ut med det. Har insett att det är mer fördelar i klubben än vad morsorna ställer till med ;) Du kan lita på att jag kommer att vara med på tävlingarna med kameran i högsta hugg :devil:

I fjuol tävlade jag för en klubb som låg geografiskt bra men det gav mig absolut ingenting. Jag löste min licens där, tävlade för dem men inget mer. Blev inte erbjuden att vara med i lag, träningar eller någonting. Faktum är att jag inte kände mig delaktig för fem öre. Visst, jag tävlar inte med någon större framgång men jag vill ändå få ut något av klubben som jag representerar.

I år bytte jag klubb och valde en som ligger 13 mil ifrån mig :O Galet eller hur? Men eftersom jag bara bor där jag bor tillfälligt så kändes det rätt att tävla för en klubb hemifrån :) 2 dagar efter att ja hade betalat in licensen blev jag kontaktad av klubben och fick reda på vad som var aktuellt för just deras medlemmar och då naturligtvis för dressyrarna :D Det engagemanget anser jag vara viktigt i en klubb! Jag känner mig mycket uppskattad och kommer att stanna kvar där även följande år!

Jag bytte klubb i september från den stora super klubben till den lite mindre av flera anläggningar:
1. Det var jättedyrt att träna för tränare och fanns inga platser kvar heller
2. Det var bara ryttare på högre nivå som prioriterades, typ de som tävlade hoppning eller över La dressyr.
Så även om den större anläggningen har bättre möjligheter, fler tränare och fler tävlingar så ger det lite om man inte kan ta del av det.

Kul att det blev bra:) Det är ju lite av problemet för mig just nu, att jag inte vet riktigt hur klubbarna är. Känner inte till dom så väl eftersom jag tävlat för samma klubb i 20 år.
Den mindre klubben, som är aktuell, känner jag några som tävlat för i några år. Ok dom är nöjda men klubben kanske satsar mer på andra tävlingsgrenar än dressyr:crazy:
Känner inte alls till den större klubbens intresse för den enskilda ryttaren, men det är många som tävlar för klubben= bra betyg:confused:

Oj då:crazy: Förstår att du bytte klubb. Nu är jag inte intresserad av tränarna på resp klubb då jag har en tränare som kommer till stallet där jag står:D

Svårt det här...

Rider för min klubb som jag ridit för sedan barnsben!
Har nu även hästen uppstallad där och det föränklar allt :)

Jag har möjlighet till tävling, träning samt lagtävling

Liknande trådar

M
  • Låst
Tävling Hej! Jag har funderat att byta ridklubb. Den klubben jag är medlemi just nu har nästan aldrig några Dressyrtävlingar alls. Har funderat...
Svar
3
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka