Varför skärs rp- hingstarna?

kicket

Trådstartare
Vermont, Lotus, Micis Napoleon...
De har klarat ett bruksprov o sen skärs de...varför ens ta igenom dem genom ett svårt bruksporv?
Iofs kanske värdet stiger på dem... kan vara lättare att hantera för ett barn som valack. Men ändå.
Vermont har ju fått en hel del mycket fina avkommor.
Är det fler hingstar som blivit skurna som blivit godkända först?
Hur känner ni om att de blivit det?
Vet ni varför ovan hingstar skars?
Förlust för aveln eller inte?
Spåna på...

Vet att Lotus o Vermont finns på fryst. Men många backar för det blir så mycket dyrare att använda sig av fryst.

Sv: Varför skärs rp- hingstarna?

Guns Firecracker också om jag inte är helt fel ute...?
Har för mig att dom berättat att dom hade mer värde av honom som tävlande valack än som avelshingst.

Och ska sanningen fram så förstår jag dom. Mycket handlar ju tyvärr om pengar och den dagen ett erbjudande eller alternativ dyker upp så kanske jag också inte är oäven till att kastrera. Inte för att jag hade tänkt göra det nu men som sagt, jag förstår respektive ägare.

Om Vermont sades det väl att han funkade bättre som tävlingshäst när han var kastrerad.

Det är väl helt enkelt så att det inte finns tillräckligt med pengar i ponnyavel om avelskarriären går ut över tävlingskarriären. Och ska man välja så väljer hingstägarna tävlingskarriären. Även en riktigt bra avelshingst som Vermont är uppenbarligen mer värd som tävlingsponny.

Det verkar också som att man köper in avelshingstarna (tänker på Vermont, exempelvis) som tävlingsponnyer till döttrarna i första hand, detta med att de kan gå i aveln är mer en bonus. Så de ses som tävlingsponnyer i första hand, och ägs av föräldrar till tävlingsryttare snarare än av uppfödare.

Okej, här kommer lite gissningar, jag har ingen aning egentligen varför hingstarna kastrerats. Men...

Lotus har totalt betäckt 37 ston sedan 1999 och Micis Napoleon 21 ston sedan 2003. Hade jag varit hingstägare hade jag nog krasst konstaterat att marknaden (dvs stoägarna) inte var intresserad av min hingst och därför kastrerat honom. I Lotus fall kanske halvblodsinslaget spökar och i Micis Napoleons fall tror jag mycket på tävlingsintresset, han stod ju inte ens till avel 2007 just för att han tävlade.

I Vermonts fall tror jag det dels hade med tävlingsmöjligheten att göra, som någon skrev, och dels att han redan har två godkända söner i aveln. Han har så att säga redan lämnat "tillräckligt" med avkommor (100 tom 2006) för att ägaren med gott samvete kan kastrera honom.

Däremot skulle jag gärna se en varningstext i stil med "sista säsongen att få en Vermont-avkomma" i hingstkatalogen, så stoägarna som kanske tänkt att betäcka med just den hingsten kommer till skott, istället för att ångra i efterhand att man inte passade på. :(

Varför de gör ett bruksprov och sedan kastreras kan bero på att de som i Lotus fall, har bytt ägare. Lotus blev kastrerad för att de nuvarande ägarna ville det... Han var världens snällaste hingst! Jättesynd på en sån fin ponny tycker jag!

Däremot skulle jag gärna se en varningstext i stil med "sista säsongen att få en Vermont-avkomma" i hingstkatalogen, så stoägarna som kanske tänkt att betäcka med just den hingsten kommer till skott, istället för att ångra i efterhand att man inte passade på. :(

Svensk ridponnyavel har gått framåt och är snarlik mordern internationel sportponnyavel dvs man lyckas vid avelsvärdering plocka fram hingstar som har sportegenskaper och kommer bli framgångsrika sportponnyer.

Avelsvärderingen görs ju innan hingsten når sportålder det är tre/fyra och femåringar som testas och fungerar systemet så skall testerna FÖRUTSÄGA framtiden.

Gör man rätt dvs de ungponny som man förutsäger har goda förutsättningar och just därför är just dom som man korar till hingstar ---[/B]så kommer dom att i vuxen ålder användas som sportponnyer.

Vare sig sportponnyhingsten är hingst eller valack så blir det sällan några föl, ägaren är nu oftast en ponnyryttare/förälder som endast har tävlingsintresse och absolut inget avelsintresse.

Som uppfödare måste man därför sätta sig in i och försöka förstå avelsvärdering då det är just dessa G´´n GII osv och poäng och testryttaromdömen.
Goda Resultat vid avelsvärderingen är just "VARNINGSTEXTEN".
Desto bättre resultat och omdömen desto skarpare varningstext...obs..obs använd tiden tickar innan han går till sporten.

Att tänka på är att dessto säkrare avelsvärdering, dessto kortare tid i avel kommer hingstarna att vara.
I Holländska NWR har träffsäkerheten vid avelsvärdering mycket hög ....stoägarna och ponnyköparna litar fullt och fast på deras sortering och värdering av unghingstarna.

Konsekvensen har blivit, att ca 90% av betäckningarna väljer stoägarna mycket ung hingst 3/4/ år gammal....att majoriteten av de unga hingstarna säljs till sport eller avel/sport i något annat land mycket tidigt kanske redan som fyra fem åringar.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan inte svara för RP-hingstarna, men jag har mina funderingar generellt när det gäller ponnyer, och ffa då New forest.

Inom New forest-aveln är det en hel del godkända hingstar som blivit kastrerade som unga, bl a:
Tomac's Herkules RNF 138
Eloge RNF 139
ESSE Elbert RNF 165
Meonbury Mr McGreggor RNF 153
Skånhällas Jim RNF 164
Sörbys Triumf RNF 160
Samtliga är sålda som tävlingsponnyer (möjligtvis undantaget M Mr McGreggor).

Parino RNF 17-S och Sörbys Magnific RNF 125 kastrerades båda i samband med ägarbyte när de var i 12-15-årsåldern och väl etablerade tävlingsponnyer.

Ingen av dessa hingstar finns tillgängliga på fryst semin.

Jag tror att många väljer ett kastrera sina ponnyer då det helt enkelt inte är ekonomiskt försvarbart att hålla dem som hingstar, gentemot vad de kan generera som tävlingsponny. Är "tävlingsfamiljen" dessutom inte intresserad av avelsbiten, eller saknar förutsättningar för att ta emot ston känns det ganska självklart att kastrera, istället för att ha "bry" med att hålla en hingst som ändå knappt får några ston... New foresthingstarna betäcker i medeltal 5 ston per hingst som löst licens (enl statistik 2005, 2006), och då medianen är lägre (1? 2?) är det knappast någon lukrativ verksamhet.

Jag tycker personligen att RP-aveln har gjort en förlust när de förlorat de hingstar du nämner, ffa Vermont som har en i mina ögon mycket intressant prestationsstam, som själv har egna höga meriter från tävlingsbanorna och som dessutom har visat att han förärver sig väl, ffa ridbarhetsmässigt. Får jag vara lite elak så tror jag att de Svenska ridponnyhingstarna du nämner har haft ett aber emot sig från början - nämligen att de är svenskfödda... Det går ju sällan att bli profet i sin egen stad, som bekant.

Hlsn Helena

Om Vermont sades det väl att han funkade bättre som tävlingshäst när han var kastrerad.
Hur vet man det innan man provat;):rofl:
Man hoppades antar jag att han skulle funka bättre.
Hur som helst...
Jag antar att ni fångat upp det mesta.
Jag förstår att det är bättre o tryggare för ett barn att rida en valack.
Antagligen jämnare resultat också.
Jag förstår att en tävlingintresserad familj kanske inte har lust, möjlighet att ta emot ston osv.
mm mm

Jag är också medveten om att många inte vill ha hbl i rp aveln, vissa vill inte ha arabblodet.
Men jag undrar om ponnyfolket är medvetet om hur enormt bra blod Lotus o Vermont hade. Vilken välsignelse det var att de fick ponnymått o kunde sprida det lite bland ponny.
Lotus farfar Nimmerdor blev århundradets hingst för sin fina förärvning av hoppblod, samt meriter.
Hans son Highlight är hans enda son i avel i Sverige.
I Highlights stolinje finns 10 talet svårklass hopphästar.
Highlight självt tävlar svår dressyr.
Highlight har visat sig nedärva alla dessa egenskaper så bra att han tilldelats A.
En hoppstammad häst med prestation o bra gång o exteriör.

Vermonts far Master...behöver väl knappast presenteras...men ändå.
Master är ELIT premierad pga sin fina nedärvning av bland annat exteriör o gång. Mycket prestationsblod i den hästen. Bla hans fina resultat med Kyra Kyrklund.
Master ligger bland de tio i topp bland gångartshästarna baserat på avkommornas resultat i 3 års o kvalitets.

Så personligen tycker jag att det är en stor förlust. Men å andra sidan.. hbl är hbl o rp är rp.
O Vermont har tack o lov fått 2 godkända söner.
Men Lotus....hur ser det ut för honom? Går hans gener vidare?? Vet någon?

Vet ni någon mer rp hingst som kastrerats?

Man kan ju hoppas att dessa fina fd hingstar inte lämnar landet som Casio, utan stannar o tävlar för Sverige.
Är Lotus,Vermont o Micis Napoleon kvar i landet? Någon som vet?

Senast ändrad:

.

Jag tycker personligen att RP-aveln har gjort en förlust när de förlorat de hingstar du nämner, ffa Vermont som har en i mina ögon mycket intressant prestationsstam, som själv har egna höga meriter från tävlingsbanorna och som dessutom har visat att han förärver sig väl, ffa ridbarhetsmässigt. Får jag vara lite elak så tror jag att de Svenska ridponnyhingstarna du nämner har haft ett aber emot sig från början - nämligen att de är svenskfödda... Det går ju sällan att bli profet i sin egen stad, som bekant.

Hlsn Helena

Kunde inte sagt det bättre själv.;)

*kl*
Det skar till i hjärtat när jag läste här att Vermont hade blivit kastrerad. Har själv en flicka efter honom som är helt otrolig!
Så pass bra att jag sagt till ägaren att om hon hade haft en till avkomma efter Vermont undan samma sto hade jag köpt den direkt.
Verkligen synd att han försvunnit ur avel. :(

Ja. Han finns ju fortfarande på fryst. Kanske kan du låna stoets mage o göra om kombinationen medans tid finns.
Lycka till med din Vermont avkomma. Skulle själv gärna ha ett Vermont sto till avel.

Tyvärr är stoet sålt och de vet inte var hon är.

Har mina funderingar på att avla på henne lite smått framöver, men min skalle blir lika förbryllad varje gång över vad jag skulle ha betäckt henne med...

Knapplån!
Som ni kanske noterat så är Casio tillbaka i landet men ska endast tävla.
Är det fler hingstar som kastrerats eller försvunnit ur aveln på andra sätt?
Nytillskott förra året var förutom de nygodkända även Metall som fick en hel del ston. Fler?

I Vermonts fall tror jag det dels hade med tävlingsmöjligheten att göra, som någon skrev, och dels att han redan har två godkända söner i aveln. Han har så att säga redan lämnat "tillräckligt" med avkommor (100 tom 2006) för att ägaren med gott samvete kan kastrera honom.

(

Jag tror att Vermonts ägare sket fullständigt i både avkommor och värdet som avelshingst.
Synd på den hingsten.

KL

Någon som vet något om vart Vermonts son Monty kommer stå i år? Är han ens tillgänglig?

Har sökt lite men hittar ingenting mer än att han inte verkar vara kvar på samma ställe som han stod förra året.

Var inne och kollade på hagårdshästgårds hemsida nu och hittade enbart info om hingsten Simbergs Superman.

Kommer Monty att finnas där också?

Liknande trådar

C
Avel Sitter och spånar litegrann apropå att en del, säkert bra, hingstar sänks till V helt enkelt för att de får för få bedömningsbara...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 286
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!