Varför selen?

frittan

Trådstartare
Jag fodrar min häst med selen och har alltid gjort. Men häromdagen kom jag att tänka på att jag inte kommer ihåg VARFÖR hästen behöver selen. Vet ju att våra svenska marker inte innehåller mycket selen och sådär, men varför behöver hästen det? Vad händer om man INTE ger selen liksom? :) :confused:

Sv: Varför selen?

Ofta läser man om selen som en viktig detalj gällande muskelfunktionen, E-vitamin är också viktigt för musklerna och dessa två kommer ju ofta i samma förpackning. Jag googlade lite och kollade upp selen och fick fram detta från krafft: "selen - ständigt aktuellt ämne".

Kan tänka mig att det finns bättre studier osv på hemsidor som inte säljer selen i sina sortiment men det är iaf lite information :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
617
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka