Varför så låga proteinvärden i år?

pinky

Trådstartare
Startar en ny tråd i ämnet eftersom det nämns i flera trådar just nu.

Det verkar vara många som får oväntat låga proteinvärden i grovfodret i år, trots att man satsat på och förväntat sig högre siffror.

~40-45 g smrp/kg TS och kvoter på 4,5 verkar vara vanligt även i tidigt skördat och "välbehandlat" (bladrikt etc) hö.

Är det en ren slump eller vad kan det bero på? Har vädret varit extremt på något vis i våras eller?
(Jag minns knappt vad det var för väder i förra veckan, så där har jag inte så bra koll...:o)

Sv: Varför så låga proteinvärden i år?

Här var det en torr vår, i början ganska kall, sen varm. Fast det var det å andra sidan förra året med, så det förklarar knappast.

Jag har hört motiveringen att det var för torrt och varmt, och det låter väl logiskt, men det är lika illa med proteinet för de som hade otur med vädret och det var alldeles för blött. Men här var det i från mitten på juni - början på juli (dvs optimal tid) snustorrt och hett som i helvetet i princip. Vilket lett till - vad gäller silage - högre TS än tänkt.

Härikring verkar de som slog TIDIGT, i första halvan av juni direkt när värmen kom (det var regn och kallt och blä i början av juni ganska mkt) vara de som lyckats såsom tänkt. Å andra sidan dyker det upp dåliga värden på sådana skörda och fina värden på juliskördat.

Det är ett mysterium helt enkelt. Speciellt när så många som kan och är rutinerade och 'aldrig brukar misslyckas', slagit i rätt tid osv men fått skit. Och tydligen har vallprognsproven sagt en sak men skörden en annan?

Konstigt är det, känns som 50 - 50, där ena halvan har just kvot kring 4.5, och den andra halvan fått finfin kvot. Av de analyser jag läst (MÅNGA) så lyser 6-kvotshö, dvs 'lagom' med sin frånvaro, inte många partier som legat där?

Jag påverkas ju tack och lov inte (kvot 8,9 på tidigt skördat, knallgrönt bladrikt silage, och kvot 5,6 på sent skördat, gult och grovt silage), men det fascinerar mig rejält vad som gick snett.

Sämsta jag sett so far är taget tidigt i juli, och en kvot på 2,7... (9,1 MJ, 25 gr SRP, per kg TS)

Vad ska Mj /p ligga på för att det ska var okey ?
Dvs högst/lägst

Mia

SRP/MJ - 6 som lägst för vuxen häst om du ska slippa proteinkomplettera. Sen så länge det är från grovfoder kan det vara hur högt som helst för de flesta hästar, vissa är känsliga för alltför höga proteinnivåer, men de flesta tål det bra. Bete har en skyhög kvot stor del av sommaren.

Föl, unghästar och högdräktiga samt digivande ston ska ha en högre kvot än 6, hur mkt högre är beroende på ålder, digivning osv.

SRP/MJ - 6 som lägst för vuxen häst om du ska slippa proteinkomplettera. Sen så länge det är från grovfoder kan det vara hur högt som helst för de flesta hästar, vissa är känsliga för alltför höga proteinnivåer, men de flesta tål det bra. Bete har en skyhög kvot stor del av sommaren.

Föl, unghästar och högdräktiga samt digivande ston ska ha en högre kvot än 6, hur mkt högre är beroende på ålder, digivning osv.

Nu kanske jag är ute och cyklar, men hur kan man vara så säker på att betet håller hög halt nu när höet har så konstiga värden? Som du skriver har även många av de som brukar lyckas misslyckats i år. Har det verkligen bara med skörddatum osv att göra eller är det något knas med gräset i år tro? Började fundera på det för någon vecka sedan när min tjockis faktiskt tappat på betet :eek: Nu lider inte just min häst av att tappa några kilo, men rent generellt, bör man stödfodra redan?

Nu kanske jag är ute och cyklar, men hur kan man vara så säker på att betet håller hög halt nu när höet har så konstiga värden?
Det beror självklart på hur betet ser ut. Är det välskött och betas hårt (alltså mest liknar en villagräsmatta där hästarna betar) så får man höga proteinhalter under hela säsongen. Gräset som kommer upp är fiberfattigt och smakligt vilket gör att hästarna går upp i vikt. Är det däremot ett förvuxet, grovt bete så får vi istället motsatsen. Magra skogsbeten innebär att hästarna får söka bete och näringsvärdet kan nog variera en hel del.

Vill man få ett proteinrikt bete så bör man alltså beta hårt och/eller betesputsa. Att bara "släppa ut hästarna" känns konstigt om man resten av året arbetar med foderstatsberäkningar!

Våra hästar har gått på varierade beten i år men jag tycker inte det har varit jätteskillnad på hästens midjeomfång. Marken betar rätt så hårt av hästar, får och kor i olika omgångar. Första året jag har hästen på det här betet så jag vet inte hur det varit tidigare år, men det var bara en reflektion...

Nu kanske jag är ute och cyklar, men hur kan man vara så säker på att betet håller hög halt nu när höet har så konstiga värden? Som du skriver har även många av de som brukar lyckas misslyckats i år. Har det verkligen bara med skörddatum osv att göra eller är det något knas med gräset i år tro? Började fundera på det för någon vecka sedan när min tjockis faktiskt tappat på betet :eek: Nu lider inte just min häst av att tappa några kilo, men rent generellt, bör man stödfodra redan?

Stor del av sommaren skrev ja. Inte hela sommaren. Det fluktuerar ju där med. Spätt vårbete har högre kvot, övervuxet grövre bete har lägre kvot etc. NU är kvoterna på bete som inte är återväxt generellt lågt i protein.

Dvs går hästen på gräs som tidigare inte betats eller slagits, eller på sådant som betats ner alldeles för hårt och hållits nedbetat är det inte så överdrivet med protein, generellt. Släpper du däremot på återväxten på en slagen vall är det mer.

Men som sagt, stor del av sommaren, ffa tidigt på säsongen, så är kvoten ofta skyhög, men det är folk inte rädda för, men att ge en kvot på 9 (som i jmf är låg) i vinterns grovfoder - det skrämmer. Begriper inte riktigt det.

Ang stödfodra så beror det ju mkt på häst med, och behov. Jag skulle inte stödfodra ponnyn nu t ex om han gick på bete, för även om det är sämre med protein så han täcker garanterat sitt behov ändå, och med råge på MJ. Fbl däremot stödfodras ganska rejält sen ett bra tag, då det är orimligt att anta att hans betydligt högre behov av protein täcks. Så han stödfodras med i runda slängar 7 - 9 kg silage (hög kvot) samt 1 kg lucern och ½ kg kraftfoder per dag.

"Vårt" hö har ok energinivåer men katastrofal proteinhalt (ca 13 g). Det skördades sent men bonden menar att det fanns nyuppkommet grönt i botten som är uppblandat med de äldre, grova stråna som han menar ska kompensera upp näringsinnehållet.

Nu visar ju analysen motsatsen och även om vi skulle ha råkat missa en del av bladen så tror jag inte att vi missat så mycket att det skulle ge några kanonvärden eller ens acceptabla proteinvärden.

Har ni nånsin hört metoden att vänta med höskörden så att det gamla gräset blandas ut med nytt framåt höstkanten?
I min värld kan ju inte det nya gräset vara så särskilt kanonbra heller för då skulle ju alltid andraskörden vara lika bra eller bättre än förstaskörden?

Andraskörden är oftast lika bra eller bättre iofs. MEN, då är ju det nytt spätt gräs som växer upp efter man slagit ner det gamla. Den 'metoden' du nämner så 'kvävs' ju nya gräset mer av det gamla etc. Jag har aldrig hört förklaringen förr, och är lika skeptisk som dig. Tror det är bondens egna försök rädda en 'sen skörd'?

Liknande trådar

Foder & Strö Diskuterade idag med min höbonde vad för hö jag vill ha eftersom förra årets var en sorg för plånboken och för min svårfödda häst med en...
Svar
2
· Visningar
1 218
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka