VARFÖR olika vinter o sommarhagar? (Mask)

Ishest

Trådstartare
Jag blir galen... "Vet" ju att man ska skilja på sommar och vinterhagar, det står på varenda information om mask. Men inte på ett endaste ställe kan jag hitta VARFÖR.

Ett bete är ju inte maskfritt förrän det gått tre säsonger utan hästar, så av den anledningen är det ju inte... Numera avmaskar vi ju inte (iaf ska man inte pga resistensrisken) regelbundet, om inte prover visar på stor förekomst av mask. Förr när man rutinmässigt tryckte i maskmedel två gånger om året inför byte av hagar, så fanns det ju en anledning att skilja på hagarna. Det är klart -om man bara har små hagar, så är det ju mindre risk att hästarna betar nära rator o får i sig mask om de får byta hagar ibland, men vad har det med vinter och sommar att göra? Om man har stora gräshagar både för sommar och vinter, som inte blir nerbetade eller upptrampade? Varför är det då viktigt att skilja på just sommar o vinter?

Kan nån förklara varför det fortfarande rekommenderas att skilja på sommar o vinterhagar, oavsett när/om det avmaskas och oavsett hagarnas storlek?

....jag blir knäpp på att jag inte kan hitta denna info nånstans... :)

Sv: VARFÖR olika vinter o sommarhagar? (Mask)

En anledning kan ju vara att man inte vill ha gräset söndertrampat, vilket det kan bli våta och leriga årstider. Då finns ju inget bete kvar till sommaren...

En annan anledning är den du tar upp, att minska parasittrycket.

Man byter väl för att minska smitto spridningen av parasiterna ? :cautious: är inte så insatt i detta dock :P

Ja, men det är ju just det som är frågan, VARFÖR minskar detta hagbyte vid säsongsskiftning parasittrycket?? Att det anses göra det, det jag ju också, som jag skrivit.

Har haft hästar uppstallade både på ställen där man skiljer på sommar- och vinterhagar och ställen där man inte gör det till alla hästar. Skillnaderna har främst handlat om hur stora markerna är i förhållande till antal hästar, tillgång till bete ö h t och att ha det praktiskt. Samt kunskapen hos stall-/gårdsägaren.

Där vi har/har haft olika vinter och sommarhagar har det framförallt varit för att få en bra grästillväxt i beteshagarna men också för att det är praktiskt att ha hästarna närmre hemma under den mörka årstiden.

Erfarenheten av att ha samma hagar sommar som vinter är att hagarna efter några år i princip helt saknar gräs. Endast lera och vissa ogräs återstår. Så länge gräs finns ökar risken att hästarna, i brist på annat, även betar ratorna vilket är negativt ut parasitsynpunkt. Beror förstås också på hur stora hagarna är i förhållande till antalet hästar. Jag har sett hur från början bra betesmarker efter några år varit helt förstörda.

Har man stora beteshagar som går ända hem till gården så kan man avgränsa en mindre del närmast gården där hästarna får gå vintertid för att låta gräset i resten av hagen få vila och växa i fred.

Rent generellt tycker jag att kunskapen om hur man sköter ett bete med träda, isåning, gödsling etc är fruktansvärt dålig bland dem som har hästgårdar. Kanske för att det ofta, åtminstone här kring storstan, är människor som är intresserade av hästar men inte har någon bakgrund inom lantbruket.

"Riktiga bönder" som har t ex kor eller får och som dessutom skall leva på sina djur kan inte bara köpa mer foder när betet är förstört. De flyttar djuren mellan hagarna och sköter markerna efter konstens alla regler både för att få så mycket ut av betet som möjligt som för att hålla borta parasiter.

Ägare till hästgårdar (nu generaliserar jag, undantag finns självklart) saknar ofta kunskap, tid (har annat jobb för att få ihop pengarna till hästlivet och ska dessutom hinna med att träna och tävla), viljan att jobba hårt ute och de har oftast för många djur för att markerna skall kunna föda djuren ens under betessäsongen. Att det krävs dyra maskiner för att sköta markerna har inte alla nya gårdsägare, som lagt alla sina slantar på gårdsköpet, heller tänkt på.

"Stadsbor" förstår inte heller alltid att man på vintern inte kan rida på vallar och i hagar som tillhör bönderna (eller ännu värre - på höstsådden). Att djuren inte får någon mat om inte markerna får vara orörda på vintern.

Hamnade visst lite utanför ämnet....

Det är ju inte så att det finns ett antal maskägg/larver som alla dör samtidigt efter tre säsonger. De larver som utvecklas under tiden hagen är fri från hästar dör rimligtvis när de inte äts upp och ju längre tid hagen är hästfri ju färre maskar finns kvar när hästarna åter släpps i hagen. Redan efter ett år utan hästar är betet nästan parasitfrittmen även växling mellan sommar- och vinterhage minskar förekomsten betydligt.

Ja, det blev lite utanför ämnet... Jag ger mig inte in i de samtalsämnena, är rädd för att tråden börjar handla om annat...

Nå, jag är väl medveten om risken att marken trampas sönder och gräset blir förstört så att bara skräppor etc blir kvar. Inser av svaren att jag jag kanske skulle varit ännu tydligare i min fråga: jag efterfrågar nu bara kopplingen mellan maskförekomst och olika sommar/vinterhagar. Att det finns andra markskötsel-relaterade anledningar till att sära på vinter och sommarbeten är jag väl medveten om och håller med om.

Det är alltså bara förhållandet mellan maskförekomst och att använda olika hagar för just sommar respektive vintersäsongen som jag nu är nyfiken på!

Ja, det låter ju rimligt. Men då skulle man ju kunna byta hagar när som helst på året och få samma resultat? T.ex. Byta i juli och december?

(Jag förstår att det finns en mängd praktiska, näringsmässiga och markskötselrelaterade orsaker till att det verkar ologiskt att göra så men om vi nu bara relaterar hagbytet till maskarna...)

Jag brukar ibland låta hästarna gå såväl sommar som vinter i samma hage, då handlar det om ca 2 ha. Stänger dock "in" dem om det är väldigt blött ute, just för att de inte ska trampa sönder betesdelen.

När det frusit på kan jag släppa över dem igen.
Vi försöker plöja upp emellanåt just för att minska parasittrycket. Har tre år i rad sluppit maska, men i år blev det maskning pga träckprovet. Enligt vet var det mer mask överlag i år pga förra årets blöta sommar.

Jag blir galen... "Vet" ju att man ska skilja på sommar och vinterhagar, det står på varenda information om mask. Men inte på ett endaste ställe kan jag hitta VARFÖR.

Ett bete är ju inte maskfritt förrän det gått tre säsonger utan hästar, så av den anledningen är det ju inte... Numera avmaskar vi ju inte (iaf ska man inte pga resistensrisken) regelbundet, om inte prover visar på stor förekomst av mask. Förr när man rutinmässigt tryckte i maskmedel två gånger om året inför byte av hagar, så fanns det ju en anledning att skilja på hagarna. Det är klart -om man bara har små hagar, så är det ju mindre risk att hästarna betar nära rator o får i sig mask om de får byta hagar ibland, men vad har det med vinter och sommar att göra? Om man har stora gräshagar både för sommar och vinter, som inte blir nerbetade eller upptrampade? Varför är det då viktigt att skilja på just sommar o vinter?

Kan nån förklara varför det fortfarande rekommenderas att skilja på sommar o vinterhagar, oavsett när/om det avmaskas och oavsett hagarnas storlek?

....jag blir knäpp på att jag inte kan hitta denna info nånstans... :)

HUr mycket har du googlat? Jag hittar då jag söker tex http://www.agria.se/hast/artikel/bra-betes--och-avmaskningsrutiner

Finns flera

Jag skiljer hagarna som lerighage/ hagar som inte får trampas sönder. Detta då vi har väldigt vatten sjuk mark och höst/vår går de endast i en hage, sen övrig tid när det är tort och hårt i makten går de i alla hagarna.

Parasiterna försvinner ju inte över ett halvår och jag behöver alla hagarna sommartid.

Ja, det finns naturligtvis massor med sidor o info som berättar att man SKA skilja på vinter o sommarhagar, jag vill ju veta hur det praktiskt fungerar, vad det är som minskar parasittrycket med denna metod.

Sidan du hänvisar till säger samma som alla andra, med undantag för att den nämner "en andra generation larver under sensommaren", varför den minskas genom att man skiljer på vinter o sommarhagar står dock inte...

Har du hittat någon sida som förklarar detta får du gärna tipsa!!

Fast om man sköter det hela ordentligt så träckprovar man på våren och om det behövs avmaskar någon vecka man släpper på bete så att hästen inte smittar, sedan håller man maskmedlets intervall, eller gör uppföljande träckprov för att se om det behövs avmaskas igen under sommaren. På så sätt smittas inte betet. Man avmaskar inte under vintern.

Sedan finns det parasiter som kan ligga vilande i många år, tex spolmask.

Jag föreslår att du googlar på t ex "blodmask livcykel" och liknande, för rimligtvis finns förklaringen i tiden för olika utvecklingsstadier och när på året de är (mest) aktiva. Det tar ju tid för ett utbajsat ägg att bli en smittande larv och sedan tid innan larven i hästen blir äggläggande.

Personligen vill jag minska parasittrycket i hagarna. Om jag skiljer mellan sommar- och vinterhagar så får jag ju betydligt mindre bajs i dem. Hästar bajsar ju även på vintern, och för oss hade det varit svårt att mocka ur sommarhagarna under vintern, vilket däremot låtit sig göras i vinterhagarna.

Att ha särskilda vinterhagar är nog viktigast om man har många hästar och om det ofta kommer nya.

Jag skiljer inte pga mask, mina nollar på träckprov och jag har mycket mark i förhållande till hästantal.

Har en hage jag bara använder i sommarhalvåret men det är av andra orsaker. Övriga används året runt.

En annan bra anledning till att ha skilda sommar- och vinterhagar är risken för att det blir rator. En rata är där hästarna bajsar och har man dom i samma hage året runt finns risken att hästarna till sist anser hela hagen vara en rata och inte betar alls. Genom att växla mellan sommar och vinter, putsa eller mocka hagarna minskar risken för att det ska hända.

Det krävs att blodmasklarverna utvecklats till en viss nivå (L3) för att den ska kunna smitta hästen, i det utvecklingsstadiet kan den också överleva länge så länge omständigheterna är bra. Denna larv överlever alltså under snö och is, men ägg som landar ovanpå dör. För att larverna ska utvecklas krävs en temperatur över 10 grader. De flesta parasiter behöver också gräs för att smitta och största smittan får hästen i sig under sommarmånaderna. Flyttar du då hästen från en vinterhage som får vila under sommaren hinner många av de övervintrade larverna från hösten dö så hagen är mindre smittsam när hästarna släpps tillbaka.

Det behövs stora ytor om hästarna ska gå i gräshagar året runt. Antingen mycket stora hagar vilket ger feta hästar. Fast det behöver ändå mockas och skötas speciellt på vintern runt där hästarna får foder. Eller så delar man upp i många små hagar och när betet är slut så flyttar man till annan hage och använder sedan helst inte hagen igen det året. Betena behöver också putsas för att få bort ogräs och sprida ut bajset på sommaren.
Många hästar står i samma hage året runt men då är det en liten grushage. Vi har haft samma frågeställning då vi använt vinterhagen på sommaren till eksemhästana då det finns boxar att gå in i då dom tas in från sommarhagen nattetid pga av knotten. Hästarna fick mer mask av att gå i samma hage året runt. Denna sommar har eksemhästrna bara haft tillgång till en liten del av vinterhagen på nätterna som mockades dagligen. Vid avmaskningen i höstas så var värdena mycket bättre på 13 hästar medan 1 unghäst fortfarande hade höga värden.
10 hästar som inte behövde avmaskas och 3 med lägre värden än vid förra provtagningen. Avmaskningsplanen gjordes i samråd med veterinär.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 906
Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 570
Senast: Heulwen
·
Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: Madick
·
Anläggning Jag börjar bli rådlös och orkeslös angående stallägarens hagar. Stallägaren får EU-bidrag för marken. Så jag antar att bidraget är för...
Svar
3
· Visningar
1 467
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka