Varför kommer det inga blommor?

Bapelsin

Trådstartare
Min svartöga vill inte blomma.

Den är köpt i kruka, jag har alltså inte sått den från frö. Den är planterad i vanlig jord och har inte fått någon speciell gödsling/näring, men har ändå vuxit sig riktigt maffig. Den har sol på sig från tidig eftermiddag tills solen går ner.

Svartöga är ju alltid så himla tacksamma. Någon som har en idé om varför den inte vill blomma?

2E316114-5106-42EB-BA3C-8305DF1AE2E4.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig odlat svartöga själv men tyckr bladen ser mystiska ut.
Är du säker på att det är rätt växt? Kan den vara felmärkt där du köpte den?
 
Jag har aldrig odlat svartöga själv men tyckr bladen ser mystiska ut.
Är du säker på att det är rätt växt? Kan den vara felmärkt där du köpte den?

Tycker också den ser mystisk ut så jag gick ut och fotade mina svartögon:
 

Bifogade filer

  • IMG_20200727_170735.webp
    IMG_20200727_170735.webp
    274,3 KB · Visningar: 67
Det är helt uppenbart inte en svartöga. Spännande! Vad kan det då vara? Och frågan kvarstår ju, varför kommer det inga blommor?
 
Jag vet inte vad du har för växt. Men växer mängder på en mur vid jobbet. De blommar inte heller. Så de ska nog inte blomma.
 
Det är som sagt ingen Svartöga, skulle dock tro att det är en Klockranka? Tycker det ser så ut. I så fall kan den komma att blomma med antingen blå eller vita blommor, men de brukar vara rätt långsamma i starten och ibland visst inte blomma alls. Mina är fortfarande i knopp. :)
 
DSC_1329.webp


En bild på bladen på min Klockranka. I år har jag sått både vita och blåa, den blåa har lite mörkare stjälkar än den vita som har helt gröna. Vet inte om det alltid är så eller om det gäller just de sorter jag sått.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 522
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
437
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
613
Senast: Wille
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 764
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp