Varför har min häst hängnacke?

L

Lydia 95

Hej enda sen jag fick mitt russ har han haft hängnacke/hängman och jag vet inte hur jag ska få bort den. Först trodde jag det var för att han inte hade några muskler och ingen kondition men nu när han båda tränas och tävlas och har bra kondition men ända så finns den kvar. :confused:

Tacksam får svar
MvH Lydia

Sv: Varför har min häst hängnacke?

Min erfarenhet är att han har haft fång. De hästar jag träffat med bulle på mankammen har det (om det är det du menar med svullen nacke) och min veterinär menar att det är ett vanligt sätt att se om de haft fång, kan även bli som "kuddar" på varsin sida på korset/rumpan. Jag är dock ingen veterinär och det kan ju kanske finnas andra skäl till att mankammen är bullig och går att vicka hit o dit med.

jag antar att du menar att mankamen "hänger" åt ena hållet ?

jag köpte för många år sedan ett väldigt välstammat 2 årigt russ sto som hade en sådan mankam, hennes uppfödare sa att det är inget att bry sig i utan vissa individer kan vara så genom arv. när vi premierade henne som 3 åring va det heller ingenting som påpekades eller drog ner på poäng.

den ponnyn hade aldrig haft och inte heller senare fått fång så det kan knappast ha med det att göra ;)

Han har haft fång för några år sedan.

Så det finns alltså inget sätt att få bort den?

är den "bullig" och det beror på fång (har ingen erfarenhet av det) så har jag ingen aning.

"hänger den ner" på ena sidan pga. arv så tror jag faktiskt inte det går att påverka. iaf. inte enligt uppfödaren av vår ponny.

Kallblodsraser har förmågan att få detta då de har möjligheten att lagra fett för kommande, lite mer dystra tider.

Jag tror inte att den går bort, de fånghästar jag sett som har sån nacke har kvar den, kanske att den minskat något men det kan ju bero på att man ofta tagit ner vikten på hästen också pga fången. En ponny som fick många fånganfall hade jättestor nacke/mankam som vickade hit och dit när den gick. Du får nog leva med den...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: misswilma
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 113
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka