Varför har han börjar kissa inne?

Zewz

Trådstartare
Jag har en 7-årig pinscher, kastrerad tidigt, som alltid funkat bra med rumsrenhet. Alltid varit bra på att säga till om han behöver kissa, välmående och till synes nöjd med livet.
Under de senaste månaderna har han helt plötsligt börjat kissa inne! Första gången för någon månad sen, sedan höll han upp någon vecka. Nu har han kissat inne två-tre gånger under veckan. Frammåt småtimmarna någon gång.
Och det är inte så att han läcker eller skvätter lite, han kissar verkligen. Två olika ställen vad vi vet. Mot matsalsbordet, och vardagsrumsbordet.

Jag börjar bli riktigt rädd att det är något fel på honom, någon tumör eller liknande. Rådfrågade veterniären förra veckan, men han hade inga bra svar att ge mig då Han funderade lite på prostataproblem, men det känns inte så sannolikt. Ska iväg med katterna om ett par veckor, tar med hunden samtidigt då för en ordentlig koll.

Någon som varit med om något liknande?

Sv: Varför har han börjar kissa inne?

Det kanske är så enkelt att han har en urinvägsinfektion. Ta med honom till veterinären och gör en undersökning!

Jo, jag ska ta med honom till vet, tänkte bara om det var någon som varit med om något liknande.
Urinvägsinfektion ger väl oftast inte sådana här symtom, men självklart ska jag kolla allt som man kan kolla.

Vänta inte ett par veckor, åk till vet nu. I och med att han kissar pölar och inte markeringsskvätter så rör det sig högst troligen om något medicinskt. Det kan t ex vara urinvägsinfektion eller blåsrörskatarr.

Ursäkta, man ska inte märka ord men... :D Blåsrörskatarr! :rofl:

Blåsrör använder man när man tex skall sedera djur i en djurpark - då man inte kan komma nära dem! ;) Dvs det är ett rör genom vilket man skjuter en "pil" laddat med en för djurarten lämplig sedering.

Men vad gäller TS hund så gissar jag också på urinvägsinfektion eller "blåskatarr" i första hand! Så ta ett urinprov och skutta iväg till vet så snart du kan!

/Swat

Haha det råkade visst bli en kombo av blåskatarr och urinrörskatarr! :rofl:

Det jag läst om blåskatarr och urinvägsinfektion stämmer inte alls in på min lille herres beteende. I övrigt har jag inte märkt någonting alls. Precis samma kisserivanor som innan.
Men jag ska ringa vet igen och se om han vill att jag kommer direkt.

Låter som urinsten. Min kille bröajde också helt plötlsigt kissa inne. Var i princip det enda symptomet han hade.

Varför låter det som om prostataproblem är så otroligt? Om han inte är kastrerad så kan det mycket väl vara prostatan, det är ett väldigt vanligt problem bland okastrerade hanhundar.

Det står i ursprungsinlägget att hunden kastrerades tidigt, så prostatan kan vi nog bortse ifrån.

Urinsten eller njursten förekommer på hund - urinsten är vanligare - oftast brukar dock symptomen vara att hunden får svårare att kissa - svagare stråle, tätare trängningar osv. Men det är absolut värt att kolla upp!

/Swat

Dricker han mer då?

Jag tänker lite på kanske diabetes också. Om det är så att han intar mer vätska nu än innan.

Annars skulle det mycket väl kunna vara något så enkelt som UVI. Min hane hade det för flera år sedan, han skvätte inte. Utan det kom pölar ur honom!

Oj, det missade jag! Ja då skulle man ju kunna räkna bort prostatan.

Ang, urinsten så vet jag att det är de typiska symptomen. Men vissa har inga symptom alls och min hade bara det symptom TS skriver -> han kissade helt plötsligt inomhus (efter 11 år av rumsrenhet).
Fast njursten förekommer ju nästan inte alls hos hund, det är väldigt ovanligt! Att de däremot kan ha lite konkrementer i är mera vanligt.

Skulle iaf i TS fall åka in till veterinären och ta prov för UVI och vad nu veterinären föreslår för ytterligare prov/undersökningar. Om inget hittas skulle jag i alla fall be om ultraljud av njurar, urinblåsa och urinrör.

OT

Njursten ÄR ovanligt! (Alla andra förslag vi haft på just denna hunds åkommor är troligtvis mer sannorlika :) )

Men jag känner två hundar - hanhundar - som båda haft just NJURsten. Detta var två helt olika raser, boendes i olika hem men med den gemensamma faktorn att de båda var "farbröder" dvs 9 och 11 år gamla.

/Swat

Jag håller med om att det kan vara urinsten eller diabetes. Kolla hur mycket han dricker per dygn, mät det du häller upp och slår ut. Blöter du fodret så räkna in det. Man brukar räkna att en hund som väger 20 kg behöver cirka 1 L vätska per dygn. Om det är varmt eller hunden anstränger sig kan det bli mer. Dricker han avsevärt mycket mer kan det vara diabetes.

Hur ser urinen ut? Är den gulfärgad som den ska vara eller ser den mer ut som vatten? Det kan även vara att njurarna inte koncentrerar urinen om den ser vattenlik ut.

Utan att ha mätt nånting tror jag inte att han dricker mer än vanligt.
Urinen är gulfärgad som den bör.

Men det får bli lite prover då, på de andra åkommor som har föreslagits :)
Jag är bara glad om det iaf inte är något mentalt som slagit slint...

Absolut! Bara för att det är ovanligt betyder det ju inte att det INTE förekommer! :) Men det löser man ju lätt genom att ultraljuda båda njurarna (vilket man brukar göra för säkerhetsskull när man letar efter urinstenar).

Hoppas du får reda på vad som är fel TS!

Imorgon förmiddag har vi bokad tid för att iaf ta lite prover för att om inte annat utesluta saker. Men självklart hoppas jag att han "bara" har en liten UVI, som är lätt att bota :)

KL

Urinprov och blodprov visade inte på någonting.
Veterinären trodde det kunde vara en lite sen reaktion av flytten till nya huset i höstas. Vi köpte med oss något lite rogivande tillskott som han ska få till kvällarna nu.

Kan vara en idé att prova DAP. Funkar för vissa. Katterna funkade det utmärkt på (lite andra feromoner men samma princip).

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 381
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 072
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka