Varför haltar min häst?!

lisahjelmgren

Trådstartare
Hej, jag har tid hos veterinär 2/3 men jag vill gärna fråga här vad som kan orsaka en plötslig hälta fram?
Min häst visade hälta i hagen när vi släppte ut honom i måndags, 5dgr sedan. Måndag-onsdag ingen värme eller ökad puls i benet, men tydlig hälta i traven! Vä framben. Igår, torsdag, var han varm i hela benet och med ökad puls men fortfarande ingen svullnad någonstans. Nu haltade han till och med i skritt! Avlastar benet när han står. Hovslagare kollade efter hovböld men fann ingenting.
Min första tanke var att han vrickat sig i hagen, men då borde han väl varit svullen?
Kotledsinflammation orsakat av överansträngning borde det inte heller kunna vara efter 2-3 månaders lugn ridning (pga väderförhållandena), eller?
Min häst är 6 år, ej övertränad, försiktigt utb pga hästens stl (vuxit mkt nu 176cm), och sedan december endast gått i ridhus 2 ggr/vecka, där emellan skrittad ute eller vilat.
Hovledsinflammation? Spricka i hovbenet? Vad har ni för erfarenheter??
tacksam för tips! Tyvärr finns ingen rasthage/sjukhage där vi står och marken är ju frusen. Har valt att ha honom ute ensam i stor hage med tillgång till hö tills jag fått diagnos. Vad hade ni gjort? :bow:

Sv: Varför haltar min häst?!

Varför vänta 2 veckor med att åka till veterinär?? Det kan ju vara en skada som förvärras avsevärt av att vänta.

Om hästen tom är halt i skritt så låter det lite väl elakt att vänta till den 2:e. Får den smärtstillande?
Om det absolut inte går att boka om tycker jag du ska leta efter en annan veterinär så den får komma in redan nästa vecka.

Och nej jag kan inte gissa vad det är, det kan vara precis vad som helst :p
Kan ju vara hovböld också, även om det inte går att hitta någon nu.

Om det förvärrats hade jag absolut hållt på boxvila till kliniktid! Tänk om det är en spricka, det kan ju bli rejält mycket värre (till värsta möjliga!) om hästen får gå ute och det blir en djupare spricka/brott eller chipfraktur.

Personligen hade jag inte väntat så länge som du gjort, om hästen inte visar klar förbättring på tre dagar (och i ditt fall blev ju hästen sämre!) bokar jag tid och kollar upp.

1. Jag hade ställt hästen på box! BUMS! Alternativt byggt en liten sjukhage!
För några år sedan gjorde jag en sjukhage med hjälp utav tunga hinderstöd och en :devil: massa franska elband! Funkade fint!
2. Gapat mig hes i telefonen till klinken och krävt en tid BUMS då hästen blivit sämre och inte ett smack bättre! (vilket kan bero på att Du låter honom röra sig för mkt)

Tagit hem en veterinär på dagen.... har du ingen bra som kan komma hem?

Tack för era svar. Självklart låter jag inte min häst lida:mad:

Varför jag ville ha andras erfarenheter är just för att hältan är så svårdefinierbar. Jag har en hel del kunskap själv men den här hältan har jag kliat mig i huvet rejält åt, och nu ser symtomen ut mer som borelia (eller eventuellt annan infektion)! Så jag jagar veterinär för fullt för blodtagning.

Kan säga att de gånger vi behandlat leder har det aldrig varit värme. Inte heller vid sprickor. Boka du kliniktid, hästen kommer inte bli bättre av ett blodprov.

Min häst blev halt h fram plötsligt. Inge varm, inge svullen. Visa bara hälta i trav på böjt spår. Han var bra till & från. Visade sig vara njurarna!
Tog bort viss mat & ändra hela hans foderstat, gav han enbärsak under en viss tid :)
Sen var han ohalt 2 dagar senare.

Var förmodligen lucernen som gjorde att han fick det problemet, öveskott på proteiner gjorde att hans njurar krampa.

Vad får din häst för foder nu? Hur ser hö analysen ut?

det är totalt värdelöst att spekulera vad det kan vara, det kan bara en klinik utredning svara på. du ödslar bara tid på olika tänkbara scenarios, som kan bli väldigt vilseledande via internet svarande folk på distans.

håll hästen i en miljö där den håller sig lugn och i stillhet.

Min häst blev halt h fram plötsligt. Inge varm, inge svullen. Visa bara hälta i trav på böjt spår. Han var bra till & från. Visade sig vara njurarna!
Tog bort viss mat & ändra hela hans foderstat, gav han enbärsak under en viss tid :)
Sen var han ohalt 2 dagar senare.

Var förmodligen lucernen som gjorde att han fick det problemet, öveskott på proteiner gjorde att hans njurar krampa.

Vad får din häst för foder nu? Hur ser hö analysen ut?

HUR konstaterades att det var njurarna? Och att de 'krampade'? Det skulle ge kolik och inte hälta i trav på böjt spår till och från ju..

Jag tror din häst hälta berodde på något helt annat än njurarna, så nyfiken hur den diagnosen syddes ihop?

TILL TS: Håller med övriga, omöjligt spekulera, håll hästen på box/liten hage (var den nu är lugnast), dvs i stillhet och försök få en tidigare kliniktid.

Varför jag ville ha andras erfarenheter är just för att hältan är så svårdefinierbar.

Därför är det viktigt att du ser till att komma iväg nu, och inte väntar för länge. Måset man absolut vänta länge (länge = mer än ett par dagar!) så ser man till att få smärtstillande utskrivet och håller hästen inomhus/i sjukhage.

Ta blodprov kan du ju göra när hästen är röntgad. Som någon annan skrev så kommer inte ett blodprov hjälpa hästen i nuläget.

Håller med om att det inte e ngn ide´att ställa en sådan här fråga här på internet! Det var bara jag som i min oro sökte svar. Jag blir alltid orolig när mina hästar visar tecken på ohälsa...

Min häst har troligen en virusinfektion och inte något fel på sitt vä framben, därav vill jag ha ett snabbt blodprov:mad: Jag vill även kunna utesluta att hans boreliainfektion blåssat upp igen. Borelias (inte erlichia) typiska symtom är stelhet och ömmande leder, ibland viss viktendgång och försämrat allmäntillstånd samt feber som kan gå upp och ner. (Enligt vissa veterinärer kan endast erlichia blossa upp men andra säger att även borelia kan det, men finns för lite studier då borelia är ovanligt på häst). Jag tänker inte nämna hans tillkommande symtom eftersom vissa här uppenbarligen tror att jag är blåst i huvudet... Men d kanske är underförstått att de liknar de vid borelia/virusinfektion.

Jag vill gärna tillägga att så länge min häst ej är smärtpåverkad eller har hög feber eller annat akut tillstånd och har ett gott allmäntillstånd har jag lärt mig att det är värt att vänta på en riktigt kunnig veterinär när det gäller hältutredningar. Man kan få betala ett högt pris för att vända sig till "fel" veterinär. Precis som med läkare finns det skillnader och alla kan inte behärska alla områden, det vore en omöjlighet.

Ett exempel. Min häst blev i princip utdömd av en veterinär när han 9 månader gammal och hade uttalad osteochondros i båda bakknäna, söndertrasad. "Inget att spara på". 5 veckor tidigare hade röntgenplåtar av samma leder röntgats pga en boreliainfektion, då helt u.a. Min häst hade medicinerats i 1 v tid med Tetracykliner. Jag vägrade ge upp hoppet om min häst och kontaktade några av landets bästa veternärer. Fick då veta att Tetracykliner kan ge skeletturkalkning hos barn och växande individer. Jag råddes att INTE avliva, och ej heller operera förän han blev 2 eller 3 år. tar man bort lösa benbitar vid så ung ålder visar ny forskning att prognosen blir betydligt sämre för framtida hållbarhet.

Jag gav mig in i djungeln om skelett och leder, foder och tillskott m.m. Inköpte noga utvalda mineraler och andra tillskott. 6 mån senare röntgades min häst pånytt. INGA LÖSA BENBITAR FANNS KVAR! Veterinären trodde inte sina ögon. Och min häst är idag 6 år och har hittils fungerat felfritt. Utan operation!

Hade jag lyssnat på den första veterinären, som ju många gör, hade inte min häst levt idag. Och hade jag själv inte aktivt sökt råd och hjälp från olika håll så hade han inte läkt så snabbt som han gjorde. Man kan inte vara naiv som hästägare det är en sak som är säker.

Jag har liknande erfarenheter av en stor känd veterinärklinik i Sveriges södra hälft och jag undviker i största möjliga mån att köra dit med min häst. Vill aldrig mer uppleva vad jag upplevt där. Så dit kör jag bara när jag måste. Önskar verkligheten såg annorlunda ut men tyvärr... Det är inte alltid lätt att vara hästägare, men man ska inte vara naiv, det har jag lärt mig.

Min häst blev plötsligt halt på betet, hältan kom och gick de närmaste veckorna, veterinärerna kliade sig i huvudet. Ingen värme, svullnad eller puls. Det visade sig x veterinärbesök senare vara ligamentskador i kotan, som tog något drygt års konvalescens. Så det finns många fysiska orsaker till hälta som inte ger svullnad/värme enligt min erfarenhet. Men om hästen har blivt haltare, och nu även svullen, så kan det ju vara något så enkelt som en hovböld.

En veterinär klinik kan röntga för att se att det inte är skelettskador, bedöva delar av benet vid behov osv för att se vad orsaken är. Jag skulle i ditt ställe försökt få tid på en klinik, naturliigtvis en klinik som man har förtroende för, men om du bor i Halland så finns det en hel del att välja på vad jag vet.

Har svårt att tro att du inte ska kunna få akuttid hos klinik om du ringer och berättar att han blivit haltare trots vila. Om du nu inte ska till Tornell? Och du behöver ju inte få dödsdom bara för att du åker till annan klinik..Jag får bara inte ihop det där med att han skulle vara mer halt på ett ben med Borrelia. Min som fick Ehrlichia med värden som inte gick att mäta gick allmänt som en gammal gubbe..och det där med svullnaden.. var? Jag håller med de som rått dig att få tid snabbare på klinik och hålla honom i sjukhage men jag tycker samtidigt att symptomen är lite, hur ska jag säga, intriguing..

Senast ändrad:

Ja, hälta är tecken på smärta men en svag hälta behöver inte nödvändigtvis kräva smärtstillande. Min häst är känslig för SSRI prep och fått magsmärtor och diarre´av de preparat han provat tidigare. Om ngn känner till ett preparat till häst som inte tillhör samma grupp läkemedel som butta och som inte påverkar mag-tarmkanalen får ni gärna dela med er!

Samma dag som jag postade mitt första inlägg här upptäckte jag att min häst plötsligt svullnat i alla sina ben och var stel snarare än halt. I fredags började han bli lätt snorig och tempa lite grand. Enligt veterinär så låter hans anamnes som att han drabbats av ett virus som går här nu.

Jag håller med om att det är lite märkligt att det började med hälta på vä fram. Men jag har inget bra underlag att se honom på nu pga vädret så kanske kan det vara så att han haft ont i hela kroppen men avlastat vä fram mest... Kan även tillägga att hältan i skritt som någon här har reagerat på var svag och att jag är den enda som kunnat se det. Jag har lång erfarenhet av att bedöma rörelsemönster hos hästar och när det är min egen så ser jag kanske avvikelser ännu fortare eftersom jag kan honom innan och utan. Min tränare som har mkt erfarenhet kunde tex inte se hältan i skritt, endast i traven.

Veterinär kommer ut i em och tittar på min häst samt tar blodprover. tack för ert engagemang!

om du redan har förklaringar och diagnos till din hästs hälta, varför ställer du frågan här? tycker det låter mkt långsökt, din förklaring till hälta oavett de avancerade termerna. Omdu har vana av diagnoser och veterinär besök så vet du också att ingen veterinär ens därmed än mindre du eller ngn annan, kan bedöma var en hälta sitter utan genomgång och röntken osv osv.

Ja, hälta är tecken på smärta men en svag hälta behöver inte nödvändigtvis kräva smärtstillande. Min häst är känslig för SSRI prep och fått magsmärtor och diarre´av de preparat han provat tidigare. Om ngn känner till ett preparat till häst som inte tillhör samma grupp läkemedel som butta och som inte påverkar mag-tarmkanalen får ni gärna dela med er!

Nu har du snurrat ihop lite, du menar inte SSRI, SSRI är nämligen antidepressiva läkemedel, selektiva serotoninåterupptagshämmare. Jag antar du menar NSAID, och det är dit butta hör.

Att hästen är känslig för NSAID är knappast en anledning att inte undersöka en halt häst dock??

Be veterinären kolla på hältan med och inte bara ta blodprov. Det går utmärkt att BÅDE skada sig och få ett virus nämligen.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 018
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka