Varför gör han så?

Misiaczek

Trådstartare
Vår whippetvalp (8 månader) har börjat gnälla jättemycket när han får någon tuggis (ben, grisöra, osv)... Han går runt med det i munnen, och verkar leta efter gömställe åt det och gräver i sängen/soffa, lägger det där, försöker täcka över, sen tar upp det igen..går till nästa ställe, försöker gömma det där..men det passar inte heller utan går till ett tredje, och ja..så håller han på i typ en halvtimme...och gnäller heela tiden... :crazy: Ibland kommer han och försöker lägga det i min hand, men tar jag det då så vill han ha tillbaka det direkt igen och går iväg och gnäller...och verkar bara så förvirrad och ängslig...
Jag har försökt hjälpa honom med att "gömma" det i hans bädd, har försökt lugna ner honom, testat med att ta ifrån honom det och sen ge tillbaks efter han lugnat ner sig... men inget hjälper... han verkar helt enkelt inte lita på att han får ha sin tuggis ifred?
Vi har ju en till hund, men han tar bara tuggisarna om inte valpen tuggar på dom just då.. Och nu har vi inte haft den vuxna hunden hemma på över en vecka så det är inte så att han måste gömma det ifrån honom, och vi (jag och sambo) låter alltid hundarna ha tuggisarna ifred, så jag förstår inte varför valpen känner sig så otrygg med att bara lägga ifrån sig det... Det mest irriterande är egentligen gnällandet, han gnäller riktigt högt och det blir rätt störande efter en halvtimme...men jag vill ju även att han ska känna sig avslappnad när han får tuggisar här hemma, så jag önskar jag kunde förstå honom bättre..vad det är han vill egentligen? Varför han gör så?

Sv: Varför gör han så?

Jag tror inte du behöver vara orolig för att han är osäker, en del hundar är helt enkelt sådana som gömmer. Ett naturligt beteénde att spara mat till senare.

Den enda i våran familjs som gömmer är syrrans aussie, han kan gå runt och se väldigt ledsen ut och prova olika ställen, men jag tror snarare kroppspråket har attgöra med att han vill ligga lågt och inte dra till sig någon uppmärksamhet. Han kan inte gömma saker om någon ser på. När han gömt något tittar han sig alltid noga om och om någon tittar på honom eller han av någon annan anledning tror att någon sett hans gömställe plockar han fram benet igen och fortsätter leta ställe.

Så bäst är att titta i taket och låtsas som det regnar, så har han snart gömt det, ofta bakom en gardin eller i torkskåpet :p

Tror också att det är fullt normalt.

Boss gör så om han får mer godsak än vad han orkar äta på en gång. Ser bekymrad ut, pekar på ytterdörren (tydligen är höbalar skitbra att gömma ben i), vankar och verkar allmänt besvärad tills man antingen släpper ut honom(till höbalen), tar tillbaka benet eller kommenderar honom att lägga sig i bädden.

Om man går till balen och petar i närheten av hans bengömma blir han alldeles utom sig. Matte FÅR ju gärna ta del av "flockens matgömma", men han gömmer alltid om det som jag lämnat kvar. Hans min när man närmar sig gömman är obetalbar :devil:

Mat-sparar-hundar som planerar inför kommande svält;)

Min tant gör så om hon får något gott som hon inte vill ha just då. Tex vill hon inte ha märgben när de är helt frysta utan ska då hitta "det perfekta gömstället" och hämta det en stund senare när det borde blivit lagom varmt ;)

Om jag inte orkar med att de går runt och ska gömma sakerna osv så tar jag det helt enkelt ifrån dem, ger ofta några foderkulor istället som lite "byteshandel" för att de ska tappa fokus på tuggbenet lite och så får de benet vid ett annat tillfälle istället.

Lite kul att Paradox skriver om en Aussie som gör så. Min Aussie gör nämligen också så. Det är världens hallå när han får en tuggis, ibland händer det att matte får för sig att han kan tugga på benet. "Nu när matte varit så snäll och köpt ett märgben kan du väl i alla fall slicka på det?!"

Men nä, han fräser runt i huset stökar upp mattor och gräver runt, då brukar jag släppa ut honom på gården, där börjar världens omstädigaste nergrävning. Han gräver ner, det passar inte, byter plats osv.

Ibland gräver han upp skatter som legat till sig en månad eller tre och vill ta med in.:D

Jag ser det som en ren berikning, han får gärna hålla på.

Sådär gör min syrras hoffe också både hemma hos dom och när hon kommer till oss tar hon vår hunds ben och gömmer dom med :D Hon är dock inte så bra på det för hon gömmer dom rakt upp och ned på golvet ibland ;)
Även min hund gömmer ben men hon gnäller inte när hon ska hitta ett gömställe. Hon har däremot väldigt bra koll på vart hon gömmer sina ben men verkar inte ha riktigt lika bra koll på vilka hon hämtat från gömman och vilka som ligger kvar..

Senast ändrad:

Men vi bor i lägenhet så han har inte direkt möjlighet att gräva i jord som är ett naturligt beteende, och därför hittar han inte tillräckligt bra platser att "gräva" ner det i.. och verkar väldigt stressad, och det är mest det jag oroa mig för att han stressar upp sig själv så pass o inte kan slappna av

Vår mellanhane kan bli lite sådär med, men den senaste tiden har han hittat det perfekta gömstället... Under sig själv ;)
Han samlar helt enkelt ihop alla ben han kan hitta, lägger sig på dom och vägrar att resa på sig om någon av de andra är i närheten.. :D

Ni kanske kan testa med att lägga ut en hög med några handdukar/filtar eller liknande på golvet så han får ett bra gömställe som är lätt att böka ner saker i? Gärna någonstans lite undangömt så han verkligen kan "gömma" godsaken. ;)

Men vi bor i lägenhet så han har inte direkt möjlighet att gräva i jord som är ett naturligt beteende, och därför hittar han inte tillräckligt bra platser att "gräva" ner det i.. och verkar väldigt stressad, och det är mest det jag oroa mig för att han stressar upp sig själv så pass o inte kan slappna av

Men nån gång måste nu väl vara i skogen? Ge ett tuggis där istället för hemma.

Så gör min Boxer ibland. Hon går mellan sina vanliga gömställen, trycker knuffar och skrapar. Tar upp benet, går till nästa. Genast hon lyckas gömma benet bra (under en kudde) måste hon ta upp det igen.

Bästa gömstället brukar vara helt öppet i ett hörn av lägenheten. Där står hon och puffar på benet med nosen. Jättelyckat:D

Ne nu är det så att han har skada i låret och tassen sen i oktober, så i skogen är vi inte alls ofta då han måste vara så passiv som möjligt när han haltar och får smärtstillande...det var bra ett tag och då var vi i skogen ett par gånger, men nu är han halt igen så det är just därför han får tuggisar hemma för att inte vandalisera hela hemmet. Han är ju bara 8 månader av en energisk ras så han har väldigt mycket överskottsenergi och ge tuggisar verkade vara det enda som får honom lugn hemma och sluta bita på kablar/möbler. Och jag har försökt ge godis i skogen men han är mycket mer intresserad av att springa än äta gott där, så det är inte direkt en lösning på "problemet"

Plastbädd + gamla lakan och filtar. Tadaaa! :D Fixat ;)
Båda mina hundar har enormt behov av att bädda, gräva osv. Därför får de göra det och sen jag fixade ordenliga platser för dem att göra just det så blev de mycket mer avslappnade hemma.
dscf3970-c.jpg

alltså, tillräckligt med plädar och bäddar har vi verkligen! Hundarna har varsina bäddar, med kuddar och filtar i, och dessutom har dom hela vår stora säng tillgodo...så brist på sådant har vi nog inte ;)

386504_3003934905973_1490381705_33033956_1741450637_n.jpg

385805_2707471174565_1490381705_32901151_690232618_n.jpg

407740_3079121185583_1490381705_33057628_301227041_n.jpg

ursäkta vår obäddade säng, men ville bara ha lite bildbevis:D:D

Plastbädd + gamla lakan och filtar. Tadaaa! :D Fixat ;)
Båda mina hundar har enormt behov av att bädda, gräva osv. Därför får de göra det och sen jag fixade ordenliga platser för dem att göra just det så blev de mycket mer avslappnade hemma.
dscf3970-c.jpg

:love: En stor långbent hund som kan rulla ihop sig till en liiiiiten boll!

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Nota
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 564
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en...
Svar
14
· Visningar
1 762
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka