varför gör han så?

Filur F

Trådstartare
håller på att sätta i gång min 16 åriga valack efter 1 års vila.. började tömköra honom i juli och det har gått väldigt bra fram tills idag...

han var helt som vanligt när jag tog in honom och gjorde iordning honom och även när vi gick bort till paddoken...

Märkte redan i början att han var lite lustig, gick väldigt lågt med huvudet och ville inte lyssna på mig.. efter en lång uppvärmning började jag trava honom och han sprang på fint och i fin form men helt plötsligt börjar han stanna och vill rulla sig :confused: jag får fram honom och han fortsätter arbeta i bra form i trav men i skritten är han lite väl låg...
efter ett tag stannar han och vänder sig mot mig och är allmänt irriterad men jag får fram honom igen... sen gör han så igen och denna gång var det verkligen på allvar, han började springa mot mig och stegra och sparka mot mig... fick honom att lugna ner sig och får tag i honom men nu började han hugga efter mig hela tiden, gick knappat att hålla i honom och om jag sade till honom blev han förbannad och halvstegra...

När vi kom tillbaka till stallet var han helt som vanligt, visst fortfarande tjurig men inte så att han attackera mig..

Han är iofs en väldigt bestämd herre och vet vad han vill men så här har han aldrig betet sig hur ont han än haft...

han har problem med sin rygg men jag är väldigt noga med att han hålls varm osv...

Är det någon som varit med om detta beteendet?? var kan han ha ont hän??

Sv: varför gör han så?

Fram till att han att ville rulla sig så tänkte jag genast Kolik ......
( Såg min egen häst framför mig ).
Det arga beteendet visar ju inte på Kolik ???
Om han har ont protesterar han ju, han kanske tycker du börjar bli tjatig ?

Hej från Hambo

Tycker det låter mer som att han vill testa dig, om han verkligen måste jobba ??

Om han bara gått i 1 år så kan han ju göra så när han inte är van längre att jobba.

Lite ledarskapsövningar kanske kunde funka :)

han bajsar normalt och har över natten både ätit och druckit och även på morgonen men nu vid insläppet åt han bara en tugga och sen bara stod och hängde och han är annars väldigt mat glad ska till klinik imorgon... tror det är tänderna... eller?

först kotledsinflammation i höger bak sen därefter knäledsinflammation i vänster bak.. + muskelbristing i ryggen pga han gick omkull i hagen..

Exakt samma sak hände mig när min häst hade kolik. Hade tänkt longera men han var aggressiv och jättekonstig så fort jag drev på eller krävde något. Var även väldigt ovillig att röra sig överhuvudtaget. Väl tillbaka i stallet ville han inte äta utan var bara helt apatisk. Var förstoppningskolik som faktiskt höll i sig i en hel vecka. Tror det är bra om du kontaktar veterinär så de kan undersöka honom i stallet på en gång. Även om det kan kännas jobbigt att tvinga hä'sten så är rörelse (skritt) det bästa...

Vid förstoppning kan symptomen komma och gå lite, min häst åt lite hö lite då och då men var fortfarande väldigt hängig och vet behövde sondera ett par gånger innan det gav sig..

Hoppas det fixar sig!

Senast ändrad:

det visade sig att han har kolik. var ute vi 5 tiden och då åt han ej eller drack och inte heller bajsade.. så började promenera honom och ringde vet... Han blev lite bättre och har druckit och bajsat lite men ska snart ut igen och om han blivit sämre igen åker jag till helsingborg...

vår egna vet svarade inte så ringde växjö men dom hade inte tid och i och med att han mår bättre så avvaktar dom men ska som sagt dit om en timme och om han är sämre då åker jag direkt till helsingborg

om han nu mår som vanligt och har bajsat, kan jag då ge honom mat????

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 458
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka