Varför gör han så här?

M

Margurite

Den sista veckan har det gått mycket bättre med min medryttarhäst, han har efter vissa om och men följt med från hagen och han har varit hyfsat lugn i stallet, det kändes som om han började lita på mig...tills idag.
Idag var min man också med för att titta på honom och allt blev helt fel. Hästen ville inte med från hagen, sprang ifrån oss flera gånger, väl inne i stallet stod han hela tiden och slog med framhoven, småstegrade sig hade huvudet högt och öronen bakåtslickade och nafsade efter mig. Det var riktigt obehagligt och han kändes väldigt aggresiv.
Min man var ganska rädd och höll sig lite i bakgrunden.
Kan min mans rädsla ha spelat in?
Det känns så otroligt deppigt:(
Hela veckan fram till nu har gått så bra, igår red jag tom utan att han var stirrig.
Nu är jag rädd att det ska bli lika dant nästa gång. Vad kan
beteendet bero på?

Sv: Varför gör han så här?

Jag har ingen koll påhästens bakgrund.

En liten tanke som slår mig är att du säger att du tog med dig en man.
Kan hästen, hos tidgare ägare, blivit slagen av män? Eller gillar han helt enkelt inte nya människor?

Du och hästen har skapat ett tillvaro som han är nöjd med. Nya förändringar i form av nya människor kan rubba hans tillvaro.

Om han sedan också har dåliga erfarenheter av män så förvärras detta beteende.

Testa att fara till stallet själv. Var helt fördomsfri när du komemr till stallet.

Tänk "Det kommer att gå bra idag!"
Blir du stressad och orolig kommer hästen att läsa av det och själv bli värre.

Kan också vara så att hästen bara hade en dålig dag, eller satt sin tröskel för testandet till att vara den dagen du var ut med din man.

Speciella hästar kräver speciella tankebanor.

Men tänk på att alltid vara positv i hans närvaro, det vinner du på i längden.

Tack för svaret!
Idag gick det ännu sämre trots att jag åkte dit helt själv, hade mycket tid och tog det lugnt.
Jag fick honom inte ens från hagen :(
Först sprang han emot mig med öronen bakåtslickade och betedde sig mycket hotfullt, jag skickade i väg honom då (gick emot honom), han sprang iväg men när jag närmade mig honom nästa gång sprang han iväg från mig. Det var verkligen inte en chans att jag skulle kunna ta in honom. Jag stannade länge och avvaktade, men det gick inte.
Jag fick känslan att han försökte jaga iväg mig, jag ville inte att han skulle uppleva att han hade lyckats så jag stannade ganska länge och pysslade med en av de andra hästarna i hagen (som som tur är är enormt kelig)
Sedan sa jag hejdå till hästarna och gick som om det var jag som hade bestämt mig för det.
Men man känner sig verkligen som en usel medryttare som inte ens får in hästen:cry:
Jag ringde till ägaren och han sa bara att hästen brukar göra så ibland och att det inte var någon fara. (De har haft väldigt svårt att få medryttare och jag känner en viss press att stanna, också för att visa för mig själv att jag fixar det, jag drömmer ju om att ha häst)

Just nu känns "egen häst" -drömmarna väldigt avlägsna, måste ju fixa att vara medryttare först.

Förstår inte riktigt hur jag ska gå vidare...hästen måste ju ha märkt att jag inte lyckades i dag och då kan jag väl vänta mig mer av samma beteende nästa gång:(

Gör jag rätt som skrämmer iväg honom när han springer mot mig?
Vet inte hur nära han skulle springa.

Jättetacksam för svar, behöver lite peppning...

Jag föreslår att du tar hjälp av en NH tränare och lär dig hästens språk samt att kommunicera med honom.

Om du får rätt tränare kommer det att hjälpa dig mycket.

Fråga ägaren om han kan följa med dig och ge tips. Hur brukar han göra när hästen gör så?

Det är ofta jobbigt i början när man lär känna en häst och den testar en, men det är bara att kämpa på! ta det bara lugnt och försök tänka positivt.. jag vet, inte alltid det lättaste.. :smirk:

min medryttarhäst gick också ifrån mig ibland när jag skulle hämta hrnne från hagen i början och hon kunde vara väldigt sur när jag gjorde i ordning henne, men jag har fått hjälp av ägaren och nu när vi lärt känna varndra bättre kommer hon nästan alltid och möter mig och är inte alls lika tjurig :love: .. så ge inte upp!

Om inte ägaren har något bra råd tycker jag också att ni ska ta hjälp av en bra tränare!

Lycka till!!

Tack för svar!
Jag åkte dit med ägaren i går, och hästen hade vad jag kunde bedömma inte något förtroende för honom heller.
Efter 45 min lyckades han få in honom med hjälp av morötter, men han var väldigt hotfull inne i stallet även mot ägaren.

Jag känner mig tyvärr inte tillräckligt rutinerad för det här, så jag kommer nog att se mig om efter en annan medryttarhäst.

Jag har ju nyligen tagit upp ridningen igen efter 15 år och 3 barn, och det här känns inte riktigt rätt, vill kunna ha med mig äldsta dottern när jag pysslar med hästen och så och det vågar jag inte med den här hästen.

Det känns lite som ett misslyckande och kanske ger jag upp det för tidigt, men jag tror att både hästen och jag passar bättre med någon annan medryttare /häst.
Tack i alla fall för kloka svar.

Jag tycker du ska göra det du känner är rätt.

Om du vill ta med dig din dotter, som troligast inte är mycket äldre än 15 år skulle jag gissa?, så kan en ilsken häst vara farlig för henne.

Som min kompis sa, när man har fått barn blir man helt plötsligt mycket mer rädd om sig när man rider, man har ju någon att ta hand om och ansvara för mer än sig själv.

Jag hoppas du hittar en ny häst.

Låna en NH-bok :) Och tänk att det är DU som bestämmer INTE hästen. Annars så får du väl byta medryttarhäst. :)

Jag kan inte så mycket MEN min kompis har enhäst som är lite av modell svår fångad.

Vi provade något som har fungerat jätte bra. Först jagade hon ju på honom lät honom inte vila el komma till henne. När han stannade å funderade gick hon avslappnat emot honom men han sprang då kom vi på man har mycket energi i navel,så hon kröp ihop med navel bort då stog han still och slickade sig å var hel lugn.

Kan kanske vara värt att pröva?

Tycker endock att de låter som en häst som behöver lite hjälp och du kanske inte har den tiden ? annars skulle jag rekomendera dig å ägaren att gå på clinics å få hjälp med honom varför han beter sig så hotfullt hela tiden.

Nu kanske du redan hittat en annan medryttar häst då.

Anna

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama